ЕФЕКТИВНІСТЬ ЗАДОВОЛЕННЯ ОСВІТНІХ ПОТРЕБ ЯК ТРЕНД УСТАЛЕННЯ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ УКРАЇНИ
Анотація
Вплив освіти на суспільство та економіку проявляється у діяльності щодо відтворення та вдосконалення: людських ресурсів, соціального капіталу, кадрового і професійно-кваліфікаційного потенціалу господарювання; мотивацій і стимулів людського розвитку, економічної активності, продуктивної зайнятості, а також стандартів, орієнтирів, пріоритетів економічної та позаекономічної активності; креативного (знаннє- і рентогенеруючого) потенціалу технологічного забезпечення соціуму. Дослідження організації, еволюції, особливостей задоволення освітніх потреб населення та економіки, забезпечення України кадрами, участі системи освіти в цих процесах засвідчує суперечливість підходів управління і нормотворчості, що випливає з розпливчатості довготривалих орієнтирів суспільного і господарського розвитку, непослідовності їх політичної підтримки та реалізації.
Посилання
Матюк Т.В. Роль освіти в економічному розвитку суспільства. Економічний вісник. 2013. № 3. С. 21–30.
Лебеда Т.Б. Вплив освіти на економічну динаміку в Україні. Економіка і прогнозування. 2014. № 4. С. 110–121.
Циганюк Д.Л., Цирулик С.В. Вища освіта як чинник соціально-економічного розвитку країни. Вісник Сумського державного університету. Серія «Економіка». 2019. № 1. С. 111–122.
Мазур Ю.В., Палій С.А. Сутність і роль вищої освіти у розвитку національної економіки. Ефективна економіка. 2022. № 3. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/3_2022/72.pdf (дата звернення: 30.12.2023).
Вітренко Ю., Ворона В., Кірієнко Д., Ковтунець В., Мельник С., Мусієнко О. Економічні відносини у системі вищої освіти: модернізація в умовах інноваційної економіки. Київ : Інститут вищої освіти НАПН України, 2017. 187 с.
Большая О. Вплив соціально-економічних чинників на розвиток освіти в Україні. Витоки педагогічної майстерності. 2021. Вип. 27. С. 26–30.
Соболєв В.М., Соболєва М.В. Інституційна спроможність системи вищої освіти та чинники її забезпечення. Проблеми економіки. 2021. № 2 (48). С. 63–69.
Вітренко Ю.М. Вимірювання результатів економічної діяльності державних і комунальних закладів вищої освіти України як суб’єктів сучасної ринкової економіки. Освітня аналітика України. 2019. № 1 (5). С. 31–46.
Ястремський О.І. Види економічної діяльності «Наукові дослідження та розробки» і «Освіта» в структурі національної економіки України. Освітня аналітика України. 2019. № 1 (5). С. 20–30.
Ахновська І.О. Відкрита та неформальна освіта: компаративний аналіз. Економiка i органiзацiя управлiння. 2019. № 4 (36). С. 66–76.
Гончарова Н., Каменєва І., Патрикеєва О. Економічна освіта в Україні (висновки за результатами дослідження). Управління освітою. 2019. № 8 (416). С. 30–43.
Гражевська Н. Забезпечення конкурентоспроможності національної економіки в глобальному постіндустріальному вимірі. Економіка України. 2008. № 9. С. 54–63.
Федорова Ю.В. Перспективи інноваційного розвитку України: технологічні уклади. Вісник Хмельницького національного університету. Серія «Економічні науки». 2016. № 1. С. 123–126.
Лагутін Г.В. Практичні аспекти становлення інноваційного провайдингу підприємств реального сектору економіки в контексті теорій технологічного розвитку. Вісник Черкаського університету. Серія «Економічні науки». 2015. № 33 (366). С. 96–102.
Дубик В.Я., Осідач О.Б. Активізація участі України в новому технологічному укладі як шлях інноваційного прориву і нарощення прибутковості. Інноваційна економіка. 2014. № 2 (51). С. 31–39.
Не дотягують навіть до базового рівня: понад 40% українських школярів не знають математики. Апостроф. 5.12.2023. URL: https://apostrophe.ua/ua/news/society/science/2023-12-05/ne-dotyagivayut-daje-do-bazovogo-urovnya-bolee-40-ukrainskih-shkolnikov-ne-znayut-matematiki/309781 (дата звернення: 30.12.2023).
Звіт PISA-2022: українські учні відстають у читанні від рівня країн ОЕСР на 2,5 роки. Читомо. 5.12.2023. URL: https://chytomo.com/zvit-pisa-2022-ukrainski-uchni-vidstaiut-u-chytanni-vid-rivnia-krain-oesr-na-2-5-roky/ (дата звернення: 30.12.2023).
План відновлення України: Ukraine Recovery Conference. London, UK, 21–22 June 2023. URL: https://ua.urc-international.com/plan-vidnovlennya-ukrayini (дата звернення: 30.12.2023).
Європарламент підтримав створення програми Ukraine Facility на 50 млрд. євро протягом 2024–2027 років. Міністерство економіки України. 17.10.2023. URL: https://www.me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=fef83966-b03b-4491-b1da-62e376bcb4d3&title=StvorenniaProgramiUkraineFacility (дата звернення: 30.12.2023).
Наше завдання – підтримати український бізнес, який продовжує працювати й розвиватись, попри війну. Міністерство економіки України. 12.10.2023. URL: https://www.me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=80152efe-52a0-428d-a65e-0f1caa49ac0b&title=NasheZavdannia (дата звернення: 30.12.2023).
Бізнес і влада мають спільно напрацювати план відновлення України. Міністерство економіки України. 19.07.2023. URL: https://www.me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=2ed175eb-acb2-4696-b176-e755646b4547&title=BiznesIVladaMaiut (дата звернення: 30.12.2023).
Matiuk T. V. (2013) Rol osvity v ekonomichnomu rozvytku suspilstva [Education role in the society’ economic development]. Ekonomichnyi visnyk – Economic Bulletin, vol. 3, pp. 21–30.
Lebeda T. B. (2014) Vplyv osvity na ekonomichnu dynamiku v Ukraini [Education impact on economic dynamics in Ukraine]. Ekonomika i prohnozuvannia – Economics and Forecasting, vol. 4, pp. 110–121.
Tsyhaniuk D. L., Tsyrulyk S. V. (2019) Vyshcha osvita yak chynnyk sotsialno-ekonomichnoho rozvytku krainy [Higher education as a factor of country’s socio-economic development]. Visnyk Sumskoho derzhavnoho universytetu. Seriia “Ekonomika” – Sumy State University Bulletin. Series “Economics”, vol. 1, pp. 111–122.
Mazur Yu. V., Palii S. A. (2022) Sutnist i rol vyshchoi osvity u rozvytku natsionalnoi ekonomiky [The essence and role of higher education in the national economy’s development]. Efektyvna ekonomika – Effective Economy, vol. 3. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/3_2022/72.pdf (accessed December 30, 2023).
Vitrenko Yu., Vorona V., Kiriienko D., Kovtunets V., Melnyk S., Musiienko O. (2017) Ekonomichni vidnosyny u systemi vyshchoi osvity: modernizatsiia v umovakh innovatsiinoi ekonomiky [Economic relations in the higher education system: modernization in the innovative economy’s conditions]. Kyiv: Institute of Higher Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 187 p. (in Ukrainian)
Bolshaia O. (2021) Vplyv sotsialno-ekonomichnykh chynnykiv na rozvytok osvity v Ukraini [The impact of socio-economic factors on the education development in Ukraine.]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti – Origins of Pedagogical Skills, vol. 27, pp. 26–30.
Soboliev V. M., Sobolieva M. V. (2021) Instytutsiina spromozhnist systemy vyshchoi osvity ta chynnyky yii zabezpechennia [Institutional capacity of the higher education system and factors of its support]. Problemy ekonomiky – Economics Problems, vol. 2(48), pp. 63–69.
Vitrenko Yu. M. (2019) Vymiriuvannia rezultativ ekonomichnoi diialnosti derzhavnykh i komunalnykh zakladiv vyshchoi osvity Ukrainy yak subiektiv suchasnoi rynkovoi ekonomiky [Measuring the economic activity’ results of Ukraine’ state and communal higher education institutions as modern market economy’ subjects]. Osvitnia analityka Ukrainy – Educational Analytics of Ukraine, vol. 1(5), pp. 31–46.
Iastremskyi O. I. (2019) Vydy ekonomichnoi diialnosti «Naukovi doslidzhennia ta rozrobky» i «Osvita» v strukturi natsionalnoi ekonomiky Ukrainy [Economic activities “Research and development” and “Education” in the structure of Ukraine’ national economy]. Osvitnia analityka Ukrainy – Educational Analytics of Ukraine, vol. 1(5), pp. 20–30.
Akhnovska I. O. (2019) Vidkryta ta neformalna osvita: komparatyvnyi analiz [Open and non-formal education: comparative analysis]. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia – Economics and Management Organization, vol. 4(36), pp. 66–76.
Honcharova N., Kamenieva I., Patrykeieva O. (2019) Ekonomichna osvita v Ukraini (vysnovky za rezultatamy doslidzhennia) [Economic education in Ukraine (research conclusions)]. Upravlinnia osvitoiu – Management of Education, vol. 8(416), pp. 30–43.
Hrazhevska N. (2008) Zabezpechennia konkurentospromozhnosti natsionalnoi ekonomiky v hlobalnomu postindustrialnomu vymiri [Ensuring competitiveness of the national economy in the global post-industrial dimension]. Ekonomika Ukrainy – Economy of Ukraine, vol. 9, pp. 54–63.
Fedorova Yu. V. (2016) Perspektyvy innovatsiinoho rozvytku Ukrainy: tekhnolohichni uklady [Prospects of Ukraine’ innovative development: technological modes]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Seriia “Ekonomichni nauky” – Khmelnytsky National University Bulletin. Series “Economic Sciences”, vol. 1, pp. 123–126.
Lahutin H. V. (2015) Praktychni aspekty stanovlennia innovatsiinoho provaidynhu pidpryiemstv realnoho sektoru ekonomiky v konteksti teorii tekhnolohichnoho rozvytku [Practical aspects of innovative provisioning’ formation for enterprises of the economy’ real sector in the context of technological development’ theories]. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia “Ekonomichni nauky” – Cherkasy University Bulletin. Series “Economic Sciences”, vol. 33(366), pp. 96–102.
Dubyk V. Ia., Osidach O. B. (2014) Aktyvizatsiia uchasti Ukrainy v novomu tekhnolohichnomu ukladi yak shliakh innovatsiinoho proryvu i naroshchennia prybutkovosti [Activation of Ukraine’s participation in the new technological mode as a way of innovative breakthrough and profitability’s increase]. Innovatsiina ekonomika – Innovative economy, vol. 2(51), pp. 31–39.
Apostrophe (2023) Ne dotiahuiut navit do bazovoho rivnia: ponad 40% ukrainskykh shkoliariv ne znaiut matematyky [They don’t reach even the basic level: more than 40% of Ukrainian schoolchildren don’t know mathematics], 5.12.2023. Available at: https://apostrophe.ua/ua/news/society/science/2023-12-05/ne-dotyagivayut-daje-do-bazovogo-urovnya-bolee-40-ukrainskih-shkolnikov-ne-znayut-matematiki/309781 (accessed December 30, 2023).
Chytomo (2023) Zvit PISA-2022: ukrainski uchni vidstaiut u chytanni vid rivnia krain OESR na 2,5 roky [PISA-2022 report: the level of Ukrainian students in reading is for 2.5 years behind OECD countries], 5.12.2023. Available at: https://chytomo.com/zvit-pisa-2022-ukrainski-uchni-vidstaiut-u-chytanni-vid-rivnia-krain-oesr-na-2-5-roky/ (accessed December 30, 2023).
Ukraine Recovery Conference (2023) Plan vidnovlennia Ukrainy [Ukraine recovery plan]. London, UK, June 21–22, 2023. (in Ukrainian) Available at: https://ua.urc-international.com/plan-vidnovlennya-ukrayini (accessed December 30, 2023).
Ministry of Economy of Ukraine (2023) Yevroparlament pidtrymav stvorennia prohramy Ukraine Facility na 50 mlrd. yevro protiahom 2024–2027 rokiv [The European Parliament supported the creation of the Ukraine Facility program for 50 billion euros during 2024–2027], 17.10.2023. Available at: https://www.me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=fef83966-b03b-4491-b1da-62e376bcb4d3&title=StvorenniaProgramiUkraineFacility (accessed December 30, 2023).
Ministry of Economy of Ukraine (2023) Nashe zavdannia – pidtrymaty ukrainskyi biznes, yakyi prodovzhuie pratsiuvaty y rozvyvatys, popry viinu [Our task is to support Ukrainian business that continues to work and develop despite the war], 12.10.2023. Available at: https://www.me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=80152efe-52a0-428d-a65e-0f1caa49ac0b&title=NasheZavdannia (accessed December 30, 2023).
Ministry of Economy of Ukraine (2023) Biznes i vlada maiut spilno napratsiuvaty plan vidnovlennia Ukrainy [Business and the government must work together to develop a recovery plan for Ukraine], 19.07.2023. Available at: https://www.me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=2ed175eb-acb2-4696-b176-e755646b4547&title=BiznesIVladaMaiut (accessed December 30, 2023).
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.