INSTRUMENTS FOR INCREASING COMPETITIVENESS OF ENTERPRISES UNDER CONDITIONS OF THE MARITAL STATE

Keywords: enterprise, competitiveness, market, tools, efficiency, martial law conditions

Abstract

The article is devoted to the study of theoretical and practical aspects of ensuring the competitiveness of enterprises in the conditions of martial law. The theoretical foundations of the interpretation of the concept of «enterprise competitiveness» are determined, which should be positioned as its resource-functional property to maintain dynamic competitive positions on the market and satisfy the needs of target consumers in conditions of destabilizing influence of factors, both internal and external. The structural problems of ensuring the competitiveness of enterprises in the conditions of martial law have been identified, namely: the deterioration of the level of liquidity, limited sources of resource base formation, partial loss of traditional markets, the destruction of established logistics chains of supply of raw materials and products, the deterioration of the solvent demand of the population, the limitation of state support funds, increased risks macroeconomic instability, shortage of energy resources, deterioration of human resources of enterprises, unstable currency quotations and others. Priority tools for increasing the level of competitiveness of enterprises have been developed, including institutional and law (removing bureaucratic obstacles to the development of entrepreneurial activity and creating a favorable environment), fiscal and tax (carrying out tax reform and introducing possible tax discounts for enterprises in the front-line territories), financial and investment ( stimulation of financial provision of enterprises and activation of investment activities, especially on the part of foreign investors), marketing-market (improvement of marketing policy and improvement of relations with counterparties), technical-technological (innovative modernization of fixed assets of enterprises), intellectual-personnel (development of personnel and stimulation innovative and intellectual initiatives among employees) and informational and analytical (improving the information base of the processes of ensuring the competitiveness of enterprises).

References

. Ареф’єва, О.В. (2019). Конкурентоспроможність підприємств у міжнародному цифровому просторі. (Монографія). Київ : ФОП Маслаков. 342.

Балабанова, Л. В. (2002). Маркетинг (Підручник). Донецьк. 562.

Білявський, В.М. & Шепута, М.М. (2017). Конкурентоспроможність підприємства як фактор підвищення його інвестиційної привабливості. Інноваційна економіка, 11-12(72), 129¬134. URL: https://dspace.nau.edu.ua/bitstream/NAU/32970/1/Білявський%20ІЕ%2017.pdf

Бланк, И. А. (1997). Торговий менеджмент. (Монография). Київ. Українськофінський інститут менеджменту та бізнесу. 408.

Джеджула В.В., Єпіфанова І.Ю., & Цвик О.Г. (2017). Інноваційна діяльність як чинник конкурентоспроможності підприємств. Інвестиції: практика та досвід, 4, 5¬8. URL: http://ir.lib.vntu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/14832/3.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Діденко, Є. & Жураківський, П. (2017). Модель управління конкурентоспроможністю підприємства. Ефективна економіка, 5. URL: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/6566/1/МОДЕЛЬ%20УПРАВЛІННЯ%20КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЮ%20ПІДПРИЄМСТВА.pdf

Касич, А. & Глущенко, Д. (2016). Теоретичні та практичні аспекти управління конкурентоспроможністю. Економіка та держава, 11, 65¬70. Режим доступу: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/4520/1/16%20%281%29.pdf

Ушакова, Н. М. (1999). Економіка торгівельного підприємства. (Підручник). Київ : Хрещатик. 800.

Фатхутдінов, P.A. & Осовська, Г.В. (2009). Управління конкурентоздатністю організації. (Підручник). Київ : Кондор. 470.

Швед, Т. & Біла, І. (2017). Оцінка конкурентоспроможності підприємства. Економіка і суспільство, 8, 405¬410. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/17243/Швед%2c%20Біла.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Яців, І.Б. (2013). Конкурентоспроможність сільськогосподарських підприємств. (Монографія). Львів : Український бестселер. 427.

Arefieva, O.V. (2019). Konkurentospromozhnist pidpryiemstv u mizhnarodnomu tsyfrovomu prostori [Competitiveness of enterprises in the international digital space]. Kyiv : FOP Maslakov. 342 [in Ukrainian].

Balabanova, L. V. (2002). Marketynh [Marketing]. (Pidruchnyk). Donetsk. 562 [in Ukrainian].

Biliavskyi, V.M. & Sheputa, M.M. (2017). Konkurentospromozhnist pidpryiemstva yak faktor pidvyshchennia yoho investytsiinoi pryvablyvosti [Enterprise competitiveness as a factor in increasing its investment attractiveness]. Innovatsiina ekonomika – Innovative economy, 11-12(72), 129¬134. Retrieved from: https://dspace.nau.edu.ua/bitstream/NAU/32970/1/Білявський%20ІЕ%2017.pdf [in Ukrainian].

Blank, Y.A. (1997). Torhovyi menedzhment [Trade management]. (Monohrafyia). Kyiv. : Ukrainskofinskyi instytut menedzhmentu ta biznesu. 408 [in Ukrainian].

Dzhedzhula V.V., Yepifanova I.Iu., & Tsvyk O.H. (2017). Innovatsiina diialnist yak chynnyk konkurentospromozhnosti pidpryiemstv [Innovative activity as a factor in the competitiveness of enterprises]. Investytsii: praktyka ta dosvid – Investments: practice and experience, 4, 5¬8. Retrieved from: http://ir.lib.vntu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/14832/3.pdf?sequence=1&isAllowed=y [in Ukrainian].

Didenko, Ye. & Zhurakivskyi, P. (2017). Model upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstva [Model of enterprise competitiveness management]. Efektyvna ekonomika – Efficient economy, 5. Retrieved from: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/6566/1/МОДЕЛЬ%20УПРАВЛІННЯ%20КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЮ%20ПІДПРИЄМСТВА.pdf [in Ukrainian].

Kasych, A. & Hlushchenko, D. (2016). Teoretychni ta praktychni aspekty upravlinnia konkurentospromozhnistiu [Theoretical and practical aspects of competitiveness management]. Ekonomika ta derzhava – Economy and the state, 11, 65¬70. Retrieved from: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/4520/1/16%20%281%29.pdf [in Ukrainian].

Ushakova, N.M. (1999). Ekonomika torhivelnoho pidpryiemstva [Economics of a commercial enterprise]. (Pidruchnyk). Kyiv : Khreshchatyk. 800 [in Ukrainian].

Fatkhutdinov, P.A. & Osovska, H.V. (2009). Upravlinnia konkurentozdatnistiu orhanizatsii [Management of the organization's competitiveness]. (Pidruchnyk). Kyiv : Kondor. 470. [in Ukrainian].

Shved, T. & Bila, I. (2017). Otsinka konkurentospromozhnosti pidpryiemstva pidpryiemstva [Evaluation of the competitiveness of the enterprise]. Ekonomika i suspilstvo – Economy and society, 8, 405¬410. Retrieved from: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/17243/Швед%2c%20Біла.pdf?sequence=1&isAllowed=y [in Ukrainian].

Yatsiv, I.B. (2013). Konkurentospromozhnist silskohospodarskykh pidpryiemstv [Competitiveness of agricultural enterprises]. (Monohrafiia). Lviv : Ukrainskyi bestseler. 427 [in Ukrainian].

Article views: 112
PDF Downloads: 91
Published
2023-08-29
How to Cite
Boiko, V., & Zarichnyi, M. (2023). INSTRUMENTS FOR INCREASING COMPETITIVENESS OF ENTERPRISES UNDER CONDITIONS OF THE MARITAL STATE. Economy and Society, (54). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-54-39