DIRECTIONS FOR IMPROVING THE COMPETITIVENESS OF COMMERCIAL BANKS IN UKRAINE BASED ON THEIR ASSESSMENT

Keywords: competitiveness of a commercial bank, retail customers, consumer utility function, state-owned banks, digital marketing

Abstract

In today's conditions, it is important for every bank to assess its competitiveness. After all, a competitive bank can use its own resources more efficiently, obtaining the planned amount of profit, retain and expand its customer base. The purpose of this article is to determine the competitiveness of Ukrainian commercial banks for retail customers and the role of digital technologies in its formation. The study was primarily conducted for state-owned banks in Ukraine. The consumer utility function was used to assess the competitiveness of banks. The study analyzed the offers of such commercial banks as JSC Ukreximbank, JSC Oschadbank, JSC JSB Ukrgasbank, JSC CB PrivatBank, JSC Universal Bank, JSC FUIB, and JSC Kredobank. The study has shown that among the banking institutions under consideration, the most competitive offers for the retail customer segment are those of JSC CB PrivatBank and JSC Oschadbank, since their generalized value of the consumer utility function exceeds 0.65, and the least competitive offers are those of JSC Kredobank and JSC JSB Ukrgasbank with generalized values of the consumer utility function less than 0,37. The results of the calculation of the consumer utility function for banks' offers to the retail customer segment are of practical value and show the main factors that banking institutions need to pay attention to in order to increase their competitiveness. The study has shown that among the analyzed banks, the leaders in terms of the number of basic Internet banking functions are JSC CB PrivatBank, JSC Universal Bank and JSC FUIB. In modern conditions, digital banking can be considered as an important tool for expanding the customer base of a commercial bank, increasing its revenues and strengthening its market competitive position. The results of the analysis show that the best positions in terms of implementation innovations in the field of Internet banking and mobile banking in the market and expanding their functions are occupied by such state-owned banks as JSC CB PrivatBank and JSC Oschadbank, but they lag behind JSC Universal Bank in these parameters. Such state-owned banks as JSC Ukreximbank and JSC JSB Ukrgasbank need to pay more attention to the implementation of modern digital marketing technologies in their activities.

References

Вядрова І.М., Морозов М.В. Сутність конкурентоспроможності в банківському секторі: стан і проблеми. Бізнесінформ. 2020. № 11. С. 324–330. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-11-324-330

Гладинець Н.Ю., Петрина В.В. Конкурентоспроможність комерційного банку: теоретичні аспекти та підходи до визначення. Глобальні та національні проблеми економіки. 2015. Вип. 4. С. 814–818.

Золотарьова О.В., Гура С.О. Конкурентоспроможність банку: зміст, фактори впливу та перспективні методи оцінювання. Інвестиції: практика та досвід. 2016. № 3. С. 35–37.

Мірошниченко О., Криклій О. Дослідження факторів конкуренто-спроможності банку. Економічний аналіз. 2012. Вип. 10, част. 3. С. 83–89.

Крухмаль О.В., Барановська О.А. Конкурентоспроможність банку та банківського продукту: фактори впливу та оцінка. Ефективна економіка. 2014. № 5. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3023 (дата звернення: 22.05.2024).

Нєізвєстна О.В., Гетьманенко А.А. Оцінка та практичні рекомендації щодо забезпечення конкурентоспроможності українських банків в сучасних умовах. Ефективна економіка. 2012. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1659 (дата звернення: 22.05.2024).

Приходько Є.А. Методи оцінки конкурентоспроможності банку на депозитному ринку. Глобальні та національні проблеми економіки. 2015. Вип. 6. С. 785–789.

Торяник Ж.І. Копилець В.І. Методичні підходи до оцінювання конкурентоспроможності банку та банківських послуг. Економіка і суспільство. 2018. Вип. 19. С. 1189–1197. URL: https://economy-andsociety.in.ua/journals/19_ukr/178.pdf (дата звернення: 19.05.2024).

Базадзе К. Методологічні засади та практичні аспекти оцінки конкурентоспроможності банків (на прикладі банків у харківському регіоні). Соціально-економічні проблеми і держава. 2013. Вип. 1 (8). С. 44–53.

Кузьо Н.Є., Косар Н.С., Питуляк Н.С. Підвищення конкуренто-спроможності комерційних банків України: обґрунтування напрямів та заходів. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2023. № 2 (39). С. 30–36. DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.39-5

Лютий І.О., Солодка О.О. Банківський маркетинг : підручник. Київ, 2009. 776 с.

Каталог кращих Інтернет-банкінгів України. URL: https://sp.minfin.com.ua/banks-online (дата звернення: 23.05.2024).

Офіційний сайт АТ «Укрексімбанк». URL: https://www.eximb.com (дата звернення: 23.05.2024).

Офіційний сайт АТ «Ощадбанк». URL: https://www.oschadbank.ua (дата звернення: 23.05.2024).

Офіційний сайт АТ АБ «Укргазбанк». URL: https://www.ukrgasbank.com (дата звернення: 23.05.2024).

Офіційний сайт АТ КБ «ПриватБанк». URL: https://privatbank.ua (дата звернення: 23.05.2024).

Офіційний сайт АТ «Універсал Банк». URL: https://www.universalbank.com.ua (дата звернення: 23.05.2024).

Офіційний сайт АТ «ПУМБ». URL: https://www.pumb.ua (дата звернення: 23.05.2024).

Офіційний сайт АТ «Кредобанк». URL: https://kredobank.com.ua (дата звернення: 23.05.2024).

Гасій О.В., Скорба О.А., Рошко Н.Б. Вплив Інтернет-банкінгу та мобільних додатків на зручність та доступність банківських послуг для клієнтів в Україні. Економіка та суспільство. 2024. Вип. 59. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-100

Viadrova I.M., Morozov M.V. (2020) Sutnist konkurentospromozhnosti v bankivskomu sektori: stan i problemy [Essence of Competitiveness in the Banking Sector: The Status and Problems]. Biznesinform, no 11, pp. 324–330. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-11-324-330

Hladynets N.Iu., Petryna V.V. (2015) Konkurentospromozhnist komertsiinoho banku: teoretychni aspekty ta pidkhody do vyznachennia [Competitiveness of commercial bank: theoretical aspects and approaches to definition]. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky, vol. 4, pp. 814–818.

Zolotarova O.V., Hura S.O. (2016) Konkurentospromozhnist banku: zmist, faktory vplyvu ta perspektyvni metody otsiniuvannia [Competitiveness of the bank: content, factors and perspective evaluation methods]. Investytsii: praktyka ta dosvid, vol. 3, pp. 35–37.

Miroshnychenko O., Kryklii O. (2012) Doslidzhennia faktoriv konkurento-spromozhnosti banku [Study of bank competitiveness factors]. Ekonomichnyi analiz, vol. 10 (3), pp. 83–89.

Krukhmal O.V., Baranovska O.A. (2014) Konkurentospromozhnist banku ta bankivskoho produktu: faktory vplyvu ta otsinka [The competitiveness of bank’s and products: the influence factors and assessment]. Efektyvna ekonomika, vol. 5. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3023 (accessed May 22, 2024).

Nieizviestna O.V., Hetmanenko A.A. (2012) Otsinka ta praktychni rekomendatsii shchodo zabezpechennia konkurentospromozhnosti ukrainskykh bankiv v suchasnykh umovakh [Assessment and practical recommendations for ensuring the competitiveness of Ukrainian banks in modern conditions]. Efektyvna ekonomika, vol. 12. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1659 (accessed May 22, 2024).

Prykhodko Ye.A. (2015) Metody otsinky konkurentospromozhnosti banku na depozytnomu rynku [The methods of the bank competitveness evaluation on the deposit market]. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky, vol. 6, pp. 785–789.

Torianyk Zh.I., Kopylets V.I. (2018) Metodychni pidkhody do otsiniuvannia konkurentospromozhnosti banku ta bankivskykh posluh [Methodical approaches to assessing the competitiveness of the bank and banking services]. Ekonomika i suspilstvo, vol. 19, pp. 1189–1197. Available at: https://economy¬andsociety.in.ua/ journals/19_ukr/178.pdf (accessed May 19, 2024).

Bazadze K. (2013) Metodolohichni zasady ta praktychni aspekty otsinky konkurentospromozhnosti bankiv (na prykladi bankiv u kharkivskomu rehioni) [Methodological principles and practical aspects of assessing the competitiveness of banks]. Sotsialno-ekonomichni problemy i derzhava, vol. 1 (8), pp. 44–53.

Kuzo N.Ie., Kosar N.S., Pytuliak N.S. (2023) Pidvyshchennia konkurento-spromozhnosti komertsiinykh bankiv Ukrainy: obgruntuvannia napriamiv ta zakhodiv [Increasing the competitiveness of commercial banks of ukraine: directions and measures justification]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia, vol. 2 (39), pp. 30–36. DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.39-5.

Liutyi I.O., Solodka O.O. (2009). Bankivskyi marketynh [Bank marketing]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury.

Kataloh krashchykh Internet-bankinhiv Ukrainy [Catalog of the best Internet banking of Ukraine]. Available at: https://sp.minfin.com.ua/banks-online (accessed May 23, 2024).

Ofitsiinyi sait AT "Ukreksimbank" [Official website of JSC Ukreximbank]. Available at:https://www.eximb.com (accessed May 23, 2024).

Ofitsiinyi sait AT "Oshchadbank" [Official website of JSC Oschadbank]. Available at: https://www.oschadbank.ua (accessed May 23, 2024).

Ofitsiinyi sait AT AB "Ukrhazbank" [Official website of JSB Ukrgasbank]. Available at: https://www.ukrgasbank.com (accessed May 23, 2024).

Ofitsiinyi sait AT KB "PryvatBank" [Official website of JSC CB PrivatBank]. Available at: https://privatbank.ua (accessed May 23, 2024).

Ofitsiinyi sait AT "Universal Bank" [Official website of JSC Universal Bank]. Available at: https://www.universalbank.com.ua (accessed May 23, 2024).

Ofitsiinyi sait AT "PUMB" [Official website of JSC PUMB]. Available at: https://www.pumb.ua (accessed May 23, 2024).

Ofitsiinyi sait AT "Kredobank" [Official website of JSC Kredobank]. Available at: https://kredobank.com.ua (accessed May 23, 2024).

Hasii O.V., Skorba O.A., Roshko N.B. (2024) Vplyv Internet-bankinhu ta mobilnykh dodatkiv na zruchnist ta dostupnist bankivskykh posluh dlia kliientiv v Ukraini [The impact of internet banking and mobile applications on the convenience and accessibility of banking services for clients in Ukraine]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. 59. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-100

Article views: 2
PDF Downloads: 2
Published
2024-06-24
How to Cite
Kuzo, N., Kosar , N., & Pytulyak , N. (2024). DIRECTIONS FOR IMPROVING THE COMPETITIVENESS OF COMMERCIAL BANKS IN UKRAINE BASED ON THEIR ASSESSMENT. Economy and Society, (64). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-64-51
Section
MARKETING