THEORETICAL AND METHODOLOGICAL APPROACHES TO DETERMINING THE ESSENCE OF THE MARKETING PROCUREMENT OF AN INDUSTRIAL ENTERPRISE

Keywords: procurement marketing, procurement marketing tasks, procurement marketing functions, organizing procurement, procurement logistics

Abstract

Considering the growing role of procurement marketing in modern conditions, associated with the trend of reducing the number of suppliers and forming closer relationships with them, establishing long-term cooperation agreements, and coordinating actions toward mutual targets in managing material flows, there has been a justified need to enhance theoretical and methodological approaches to determine the essence and essential elements of procurement marketing. The concept of 'procurement marketing' has been defined. Specifically, it aims to promptly ensure the continuity of production processes by establishing long-term partnerships with suppliers and managing the logistics of resource provision. The advisability of implementing the procurement marketing in the construction of the procurement system of an industrial enterprise was substantiated, stemming from the necessity to rationalize the resource procurement process and maximize its efficiency. The main tasks of procurement marketing are analysed, such as determining the enterprise’s needs for resources, ensuring optimal conditions for organizing procurement, searching for new sources of supply, updating the range of procurement, adjusting their scope if necessary, searching for possible substitute goods and ensuring their procurement opportunities, and forming partnerships with suppliers. Implementing these tasks enables the performance of the main functions of procurement marketing aimed at meeting the needs of the final consumers of the enterprise. The main functions of procurement marketing are defined, including studying the market of raw materials and materials, determining the need for resources, forming a plan for procurement and orders, selecting suppliers, entering into contracts with them, monitoring the implementation of procurement, ensuring the storage of resources, and the directions of their provision. The concepts of ‘purchase marketing’ and ‘purchase logistics’ were compared, and their common and distinctive features were determined. It was established that it is necessary to adhere to the principles of openness and transparency, ensure maximum cost-effectiveness, and monitor compliance with procurement procedures to achieve the goal of procurement marketing.

References

Кушнір Т. М. Обґрунтування доцільності використання маркетингу закупівель на ринках товарів промислового призначення. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2018. Вип. 5 (16). С. 133–137.

Кушнір Т. М. Впровадження концепції маркетингу відносин в систему закупівель підприємства на ринку товарів промислового призначення. Приазовський економічний вісник. 2019. Вип. 5 (16). С. 165–169.

Кузняк Б. Я., Валявський С. М., Різник А. В. Формування ефективних взаємовідносин з постачальниками у закупівельній діяльності підприємства. Ефективна економіка. 2021. № 12. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.12.7

Кіктенко З. П., Купа І. В. Взаємодія маркетингу та закупівель при управлінні запасами. Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. 2013. № 3 (72). С. 101–107.

Старицький Т. М. Оцінка ефективності використання маркетингових моделей закупівель на промисловому ринку. Ефективна економіка. 2015. №11. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4521

Крикавський Є.В., Похильченко О.А. Концептуальні орієнтири маркетингово-логістичного управління ланцюгами поставок: збірник тез доповідей Х Міжнародної науково-практичної конференції «Маркетинг інновацій і інновації у маркетингу». 29 вересня – 1 жовтня 2016 р., Суми, 2016. С. 136–137.

Guiliano P. Marketing procurement: optimizing the ecosystem. URL: https://brandactive.com/marketing-procurement-optimizing-the-ecosystem

Безугла Л. С., Демчук Н. І. Маркетинг закупівель: навч. посібник. Дніпро : Видавець Біла К.О., 2019. 240 с.

Хурдей В. Д., Грубіч Н. К. Особливості маркетингу закупівель в системі агропостачання. Наукові праці Полтавської державної академії. Серія Економічні науки. 2013. Вип. 6. Том 2. С. 318–320.

Собчишин В. М. Закупівельна логістика й логістичне управління закупівлями: сутність, функції та відмінності. Ефективна економіка. 2013. № 9. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2308

Kushnir T. M. (2018) Obgruntuvannia dotsilnosti vykorystannia marketynhu zakupivel na rynkakh tovariv promyslovoho pryznachennia [Reasoning of accuracy using of procurement marketing on market of industrial goods]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia – Eastern Europe: economy, business and management, vol. 5 (16), pp. 133–137.

Kushnir T. M. (2019) Vprovadzhennia kontseptsii marketynhu vidnosyn v systemu zakupivel pidpryiemstva na rynku tovariv promyslovoho pryznachennia [Implementation of the concept of marketing relations in the enterprise purchase system in the market of industrial goods]. Pryazovskyi ekonomichnyi visnyk - Pryazovskyi economic herald, vol. 5 (16), pp. 165–169.

Kuznyak B., Valyavsky S., Reznik A. (2021) Formuvannia efektyvnykh vzaiemovidnosyn z postachalnykamy u zakupivelnii diialnosti pidpryiemstva [Formation of effective relationships with suppliers in the procurement activity of the enterprise]. Efektyvna ekonomika – Efficient economy, vol. 12. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.12.7

Kiktenko Z. P., Kupa I. V. (2013) Vzaiemodiia marketynhu ta zakupivel pry upravlinni zapasamy [The interaction of marketing and purchasing for inventory management]. Derzhava ta rehiony. Seriia: Ekonomika ta pidpryiemnytstvo – State and regions. Series: Economics and Business, vol. 3 (72), pp. 101–107.

Starytskyі T. M. (2015) Otsinka efektyvnosti vykorystannia marketynhovykh modelei zakupivel na promyslovomu rynku [Evaluation of the use of marketing purchase models in the industrial market]. Efektyvna ekonomika – Efficient economy, vol. 11. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4521

Krykavskyi Ye. V., Pokhylchenko O. A. (2016) Kontseptualni oriientyry marketynhovo-lohistychnoho upravlinnia lantsiuhamy postavok [Conceptual guidelines of marketing and logistics management of supply chains]: zbirnyk tez dopovidei X Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii «Marketynh innovatsii i innovatsii u marketynhu» - collection of abstracts of reports of the 10th International Scientific and Practical Conference «Marketing of Innovations and Innovations in Marketing» (pp. 136–137). Sumy: FOP Tkachov O.O.

Guiliano P. Marketing procurement: optimizing the ecosystem. Available at: https://brandactive.com/marketing-procurement-optimizing-the-ecosystem

Bezuhla L. S., Demchuk N. I. (2019) Marketynh zakupivel: navch. posibnyk [Procurement marketing: education. manual]. Dnipro: Vydavets Bila K.O., 240 p. (in Ukrainian)

Khurdei V. D., Hrubich N. K. (2013) Osoblyvosti marketynhu zakupivel v systemi ahropostachannia [Peculiarities of procurement marketing in the agricultural supply system]. Naukovi pratsi Poltavskoi derzhavnoi akademii. Seriia Ekonomichni nauky – Scientific works of the Poltava State Academy. Economic sciences series, vol. 6, no. 2, pp. 318–320.

Sobchyshyn V. M. (2013) Zakupivelna lohistyka y lohistychne upravlinnia zakupivliamy: sutnist, funktsii ta vidminnosti [Purchase logistics and logistical management of purchases: essence, functions and differences]. Efektyvna ekonomika – Efficient economy, vol. 9. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2308

Article views: 29
PDF Downloads: 14
Published
2023-11-28
How to Cite
Popko, O., SlipetskyiО., & Kuzo, N. (2023). THEORETICAL AND METHODOLOGICAL APPROACHES TO DETERMINING THE ESSENCE OF THE MARKETING PROCUREMENT OF AN INDUSTRIAL ENTERPRISE. Economy and Society, (57). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-57-111
Section
MARKETING