FORMATION OF ANTI-CRISIS MANAGEMENT PROGRAMS AT HOSPITALITY INDUSTRY ENTERPRISES DURING CRISES

Keywords: hospitality industry, hotel business, restaurant business, crisis, anti-crisis management

Abstract

The article discusses the stages of forming crisis management programs at hospitality industry enterprises. Today's realities of life in Ukraine are affected by negative factors such as war, pandemic consequences, economic crisis, inflation, etc. On the one hand, the industry must adapt to the evolution of society, which will affect hotel and restaurant businesses, and on the other hand, it must face the constraints imposed by the structure of the real sector, its specific context and its socio-economic status. Due to the numerous peculiarities of the hotel and restaurant business, the industry's sensitivity to crisis situations is higher than in other sectors of the economy. Therefore, the concept of crisis management should play a significant role in the activities of hotel and restaurant enterprises. Development and research of the crisis management system, prevention of crisis phenomena is a prerequisite for the recovery and increase of the growth rate of the Ukrainian economy, living standards, etc. Crisis management should be based on early diagnosis of crisis phenomena and development of preventive anti-crisis measures as a tool to prevent bankruptcy. While crisis management methods make global and comprehensive changes in the enterprise, anti-crisis measures are more specific and local. Nowadays, crisis management is an important part of the adaptive anti-crisis strategy in the hospitality industry, being an effective tool for controlling, preventing and gaining knowledge of threats in order to control the situation and understand how to manage market instability. With the right approach to implementing an anti-crisis strategy, hotel and restaurant companies have the opportunity to conduct innovative transformations and overcome the crisis of business identity. Сreation of an anti-crisis program of the enterprise will contribute to strengthening the position of the subject management in the conditions of a changing external environment and will ensure the transition organizations on an intensive type of development. It is substantiated that an effective settlement of the crisis situation should not be considered an event, should consist in a systematic, lengthy, regulated process to identify the vulnerabilities of the enterprise and prevent the recurrence of a similar problem in the future.

References

Бурак В. Г. Кроссекторальні проєкти в антикризовому менеджменті підприємств готельно-ресторанного бізнесу. Науковий вісник Херсонського університету. 2023. Випуск 48. С.5¬9 URL: https://ej.journal.kspu.edu/index.php/ej/article/view/801/768 (дата звернення: 20.10.2023)

Бурак В. Г., Тюхтенко Н. А. Цифровізаційні аспекти антикризового управління підприємствами готельно-ресторанного бізнесу. Еconomic synergy, 2023. №1. С.32–47. URL: https://es.istu.edu.ua/economicsynergy/article/view/80/64 (дата звернення: 25.10.2023)

Ватченко Б.С., Шаранов В.С. Антикризове управління підприємством в умовах війни. Економічний простір. 2022. № 182. С.38¬43 URL: http://prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1186/1143 (дата звернення: 25.10.2023)

Єпіфанова І., Болотнов Д. Місце стратегії в системі антикризового управління підприємствами. Вісник Хмельницького національного університету. 2022. №3. С. 335–338

Кіш Г. В., Шпіс Н. А. Завдання, мета та інструменти антикризового менеджменту ресторанних підприємств в умовах пандемії СOVID-19. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2022. Випуск 1. (34) URL: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/34_2022/18.pdf (дата звернення: 20.10.2023)

Лігоненко Л. О. Антикризове управління підприємством в умовах економіки знань та інтелектуалізації менеджменту. Економічний форум. 2016.

№ 1. С. 161–170.

Поворознюк І.М. Формування та реалізація антикризового управління на підприємствах індустрії гостинності в період пандемії COVID-19. Економіка та суспільство. 2021. №29. URL.: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/552/530 (дата звернення: 10.10.2023)

Самодай В., Рибальченко С., Орищенко Є. Антикризове управління готельним підприємством в умовах війни. Економіка та суспільство. 2022. №44. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1805/1740 (дата звернення: 20.10.2023)

Hall C. M. Crisis events in tourism: subjects of crisis in tourism. Current Issues in Tourism. 2015. 13 (5), рр. 401 –417.

Ritchie B. W. Et al. Understanding the Effects of a Tourism Crisis: The Impact of the BP Oil Spill on Regional Lodging Demand. Journal of Travel Research. 2013. 53 (1), рр.12¬25.

Ritchie B. W. Chaos, crises and disasters: a strategic approach to crisis management in the tourism industry. Tourism Management. 2014. 25 (6), рр. 669-683

Burak, V. H. (2023) Krossektoralni proiekty v antykryzovomu menedzhmenti pidpryiemstv hotelno-restorannoho biznesu [Cross-sectoral projects in anti-crisis management of hotel and restaurant business enterprises]. Naukovyi visnyk Khersonskoho universytetu, Vypusk 48. рр.5¬9

Burak, V. H., Tiukhtenko, N. A. (2023) Tsyfrovizatsiini aspekty antykryzovoho upravlinnia pidpryiemstvamy hotelno-restorannoho biznesu [Digitization aspects of anti-crisis management of hotel and restaurant business enterprises]. Economic synergy, 2023. vol. 1. рр.32–47.

Vatchenko, B.S., Sharanov, V.S. (2022) Antykryzove upravlinnia pidpryiemstvom v umovakh viiny [Anti-crisis management of the enterprise in war conditions]. Ekonomichnyi prostir, vol. 182. рр.38¬43

Iepifanova I., Bolotnov D. (2022). Mistse stratehii v systemi antykryzovoho upravlinnia pidpryiemstvamy [The place of strategy in the system of anti-crisis management of enterprises]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, vol. 3. pp. 335–338.

Kish, H. V., Shpis, N. A. (2022) Zavdannia, meta ta instrumenty antykryzovoho menedzhmentu restorannykh pidpryiemstv v umovakh pandemii SOVID-19 [The task, purpose and tools of anti-crisis management of restaurant enterprises in the conditions of the COVID-19 pandemic]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia, Vypusk 1. (34) Available at: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/34_2022/18.pdf (accessed October 29, 2023)

Lihonenko L. O. (2016). Antykryzove upravlinnia pidpryiemstvom v umovakh ekonomiky znan ta intelektualizatsii menedzhmentu [Crisis management of the enterprise in the conditions of the knowledge economy and intellectualization of management]. Ekonomichnyi forum, vol. 1, pp. 161–170

Povorozniuk I.M. (2021) Formuvannia ta realizatsiia antykryzovoho upravlinnia na pidpryiemstvakh industrii hostynnosti v period pandemii COVID-19 [Formation and implementation of crisis management at enterprises of the hospitality industry during the COVID-19 pandemic.]. Ekonomika ta suspilstvo. Vol. 29. Available at: file:///C:/Users/inna/Desktop/Cтатті,%20тези%202021/Cтатті,%20тези%202021/cтаття%20%20Економіка%20та%20суспільство/текст%20статті%20Поворознюк.pdf (accessed October 10, 2023)

Samodai, V., Rybalchenko, S., & Oryshchenko, Ye. (2022). Antykryzove upravlinnia hotelnym pidpryiemstvom v umovakh viiny [Anti-crisis management of a hotel enterprise in war conditions]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. 44. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1805/1740 (accessed October 20, 2023)

Hall, C. M. (2015). Crisis events in tourism: subjects of crisis in tourism. Current Issues in Tourism, vol. 13 (5), рр.401¬417.

Ritchie, B. W. Et al. (2013). Understanding the Effects of a Tourism Crisis: The Impact of the BP Oil Spill on Regional Lodging Demand. Journal of Travel Research, vol. 53 (1), рр.12¬25.

Ritchie, B. W. (2014). Chaos, crises and disasters: a strategic approach to crisis management in the tourism industry. Tourism Management, vol.25 (6), рр. 669¬683

Article views: 51
PDF Downloads: 19
Published
2023-09-26
How to Cite
Povorozniuk, I., & Budzinskyy, V. (2023). FORMATION OF ANTI-CRISIS MANAGEMENT PROGRAMS AT HOSPITALITY INDUSTRY ENTERPRISES DURING CRISES. Economy and Society, (55). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-55-80
Section
HOTEL AND RESTAURANT BUSINESS