STRATEGIC MANAGEMENT OF THE ENTERPRISE IN THE CONDITIONS OF THE DIGITAL ECONOMY

Keywords: digitalization of the economy, enterprise, strategic management, development, digital sustainability

Abstract

The purpose of the article is to determine the features and perspectives of the transformation of the strategic management of the enterprise with the application of new competencies under the influence of large-scale digitalization processes in the economy. The digitization of the economy has significantly changed the conditions of business operations in all sectors, which has led to the appearance of not only threats, but also new opportunities for the development of business entities. Under such circumstances, the adequate response of enterprises to large-scale digital transformations is the strategic management of their development, which allows to achieve the efficiency of operations in the long term. The methodological basis of the research is a systemic, interdisciplinary and synergistic approach, based on the integrated and complex use of both general and special research methods. The group of general scientific research methods is formed by the methods of analysis, synthesis, systematization, structuring, induction, deduction, comparative, statistical and dynamic analysis. The article examines modern directions for improving the strategic management of the enterprise in the conditions of digitalization of the economy. In the context of the rapid development of digital technologies, it is the strategic approach to management that becomes critically important for the enterprise. It was established that the flexibility and speed of management are becoming the key aspects of the success of the enterprise in the conditions of digital transformation. Based on the study of the impact of the processes of digitalization of the economy on the activities of business entities, the work defines the components of the digital sustainability of the enterprise and forms the principles of developing the strategy of the enterprise in the modern business environment in order to ensure its competitiveness. The tools of digital transformation of the business models of the enterprise are defined and measures are proposed to improve the strategic management of the enterprise, in particular, the analysis of the impact of digital technologies on the business model, the development of strategic planning methodology in conditions of instability, the use of artificial intelligence in strategic planning, and the assessment of risks of digital transformation.

References

Апалькова В. В. Концепція розвитку цифрової економіки в Євросоюзі та перспективи України. Вісник Дніпропетровського університету. Серія: Менеджмент інновацій. 2015. Вип. 4. С. 9–18.

Бужимська К. О., Желіховська М. В. Сучасні тенденції та моделі розвитку підприємництва в умовах цифрової економіки. Підприємництво і торгівля. 2021. № 28. С. 15–19.

Вербівська Л. В., Судук І. В. Стратегія забезпечення конкурентоспроможності підприємства та основні принципи її формування. Молодий вчений. 2017. № 10. С. 827–833.

Горбаченко С., Моїсеєнко К. Стратегія розвитку підприємства: поняття та сутність. Науковий вісник Одеського національного економічного університету. 2016. № 10. С. 31–44.

Гринько Т. В., Гвініашвілі Т. З. Формування системи конкурентоспроможності суб’єктів підприємництва в умовах цифровізації. Підприємництво: сучасні виклики, тренди та трансформації : колективна монографія / за заг. ред. Гринько Т.В. Вид-во : ФОП Біла К.О. 2023. С. 121–186.

Дзямулич М. І., Фадєєва І. Г., Шматковська Т. О. Промисловий інтернет речей та його застосування у бізнес-процесах. Економічний форум. 2021. № 3. С. 54–59.

Коляденко С. В. Цифрова економіка: передумови та етапи становлення в Україні та світі. Економіка. Фінанси. Менеджмент: актуальні питання науки і практики. 2016. № 6. С. 105–112.

Кузьмак О. І. Інноваційна стратегія як засіб стабілізації розвитку промислового підприємства. Інноваційна економіка. 2016. № 1-2. С. 114–118.

Панчук А., Малькова К. Теоретичні основи формування цифрової стратегії підприємств. Економіка та суспільство. 2021. № 34. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-34-76

Сазонова С., Новиков Д. Контролінг стратегічного управління на підприємствах в умовах цифрової економіки. Таврійський науковий вісник. Серія: Економіка, 2023. № 15. С. 201–208. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-0366/2023.15.24

Токмакова І. В., Шатохін Д. А., Мельник С. В. Стратегічне управління розвитком підприємств в умовах цифровізації економіки. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2018. № 64. С. 283–291. DOI: https://doi.org/10.18664/338.47:338.45.v0i64.149563

Чукурна О. П., Нєкрасова Л. А., Добрянська Н. А., Ізмайлов Я. О., Шкрабак І. В., Інграм K. Л.. Формування методичних засад оцінки потенціалу інноваційного розвитку промислового підприємства. Науковий вісник Національного гірничого університету. 2020. № 4. С. 146–151.

Шматковська Т. О. До проблематики впровадження стратегічного управлінського обліку на підприємстві. Науковий вісник Одеського національного економічного університету. 2016. № 5. С. 202–213.

Grynko, T., Hviniashvili, T., Filippova, V. Change management in business structures under the conditions of digitalization. Ефективна економіка. 2023. № 5. DOI: http://doi.org/10.32702/2307-2105.2023.5.22.

Hviniashvili, T. Changing the paradigm of strategic enterprise management in a digital economy. Економічний простір. 2021. № 172. С. 23–28.

Mesenbourg, T. L. Measuring the Digital Economy. U.S. Bureau of the Census. 2001.

Nazarov A. Classification and systematization of development strategies of industrial enterprises. Economics. Management. Law. 2019. No 2. P. 102–116.

Zybareva O., Kravchuk I., Pushak Y., Verbivska L., Makeieva O. Economic and Legal Aspects of the Network Readiness of the Enterprises in Ukraine in the Context of Business Improving. Studies of Applied Economics. 2021. Vol. 39 (5). DOI: https://doi.org/10.25115/eea.v39i5.4972

Apalkova, V. V. (2015) Kontseptsiia rozvytku tsyfrovoi ekonomiky v Yevrosoiuzi ta perspektyvy Ukrainy [The concept of the development of the digital economy in the European Union and the prospects of Ukraine] Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu. Seriia: Menedzhment innovatsii, no 4, pp. 9–18.

Buzhymska K. O., Zhelikhovska M. V. (2021) Suchasni tendentsii ta modeli rozvytku pidpryiemnytstva v umovakh tsyfrovoi ekonomiky [Modern trends and models of entrepreneurship development in the conditions of the digital economy] Pidpryiemnytstvo i torhivlia, no 28, pp. 15–19..

Verbivska L. V., Suduk I. V. (2017) Stratehiia zabezpechennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstva ta osnovni pryntsypy yii formuvannia [The strategy of ensuring the competitiveness of the enterprise and the main principles of its formation]. Molodyi vchenyi, no 10, pp. 827–833.

Horbachenko S., Moiseienko K. (2016) Stratehiia rozvytku pidpryiemstva: poniattia ta sutnist [Enterprise development strategy: concept and essence]. Naukovyi visnyk Odeskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu, no 10, pp. 31–44.

Grynko T. V., Hviniashvili T. Z. (2023) Formuvannia systemy konkurentospromozhnosti subiektiv pidpryiemnytstva v umovakh tsyfrovizatsii [Formation of the system of competitiveness of business entities in conditions of digitalization]. Pidpryiemnytstvo: suchasni vyklyky, trendy ta transformatsii: collective monograph / ed. Grynko T. V. Dnipro: Bila K.O., pp. 121–186.

Dziamulych M. I., Fadieieva I. H., Shmatkovska T. O. (2021) Promyslovyi internet rechei ta yoho zastosuvannia u biznes-protsesakh [Industrial Internet of Things and its application in business processes]. Ekonomichnyi forum, no 3, pp. 54–59.

Koliadenko S. V. (2016) Tsyfrova ekonomika: peredumovy ta etapy stanovlennia v Ukraini ta sviti [Digital economy: prerequisites and stages of formation in Ukraine and the world]. Ekonomika. Finansy. Menedzhment: aktualni pytannia nauky i praktyky, no 6, pp. 105–112.

Kuzmak O. I. (2016) Innovatsiina stratehiia yak zasib stabilizatsii rozvytku promyslovoho pidpryiemstva [Innovation strategy as a means of stabilizing the development of an industrial enterprise]. Innovatsiina ekonomika, no 1-2, pp. 114–118.

Panchuk A., Malkova K. (2021) Teoretychni osnovy formuvannia tsyfrovoi stratehii pidpryiemstv [Theoretical foundations of forming a digital strategy of enterprises]. Ekonomika ta suspilstvo, no 34. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-34-76

Sazonova S., Novykov D. (2023) Kontrolinh stratehichnoho upravlinnia na pidpryiemstvakh v umovakh tsyfrovoi ekonomiky [Controlling strategic management at enterprises in the conditions of the digital econom]. Tavriiskyi naukovyi visnyk. Seriia: Ekonomika, no 15, pp. 201–208. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-0366/2023.15.24

Тokmakova I. V., Shatokhin D. A., Melnyk S. V. (2018) Stratehichne upravlinnia rozvytkom pidpryiemstv v umovakh tsyfrovizatsii ekonomiky [Strategic management of the development of enterprises in the conditions of digitalization of the economy]. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti, no 64, pp. 283–291. DOI: https://doi.org/10.18664/338.47:338.45.v0i64.149563

Chukurna O. P., Niekrasova L. A., Dobrianska N. A., Izmailov Ya. O., Shkrabak I. V., Inhram K. L. (2020) Formuvannia metodychnykh zasad otsinky potentsialu innovatsiinoho rozvytku promyslovoho pidpryiemstva [Formation of methodological principles for assessing the potential of innovative development of an industrial enterprise]. Naukovyi visnyk Natsionalnoho hirnychoho universytetu, no 4, pp. 146–151.

Shmatkovska T. O. (2016) Do problematyky vprovadzhennia stratehichnoho upravlinskoho obliku na pidpryiemstvi [To the problems of implementation of strategic management accounting at the enterprise]. Naukovyi visnyk Odeskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu, no 5, pp. 202–213.

Grynko, T., Hviniashvili, T., Filippova, V. (2023) Change management in business structures under the conditions of digitalization. Efektyvna ekonomika., no 5. DOI: http://doi.org/10.32702/2307-2105.2023.5.22

Hviniashvili, T. (2021) Changing the paradigm of strategic enterprise management in a digital economy. Ekonomichnyi prostir, no 172, pp. 23–28.

Mesenbourg, T. L. (2001) Measuring the Digital Economy. U.S. Bureau of the Census.

Nazarov A. (2019) Classification and systematization of development strategies of industrial enterprises. Economics. Management. Law, no 2, pp. 102–116.

Zybareva O., Kravchuk I., Pushak Y., Verbivska L., Makeieva O. (2021) Economic and Legal Aspects of the Network Readiness of the Enterprises in Ukraine in the Context of Business Improving. Studies of Applied Economics, no. 39 (5). DOI: https://doi.org/10.25115/eea.v39i5.4972

Article views: 342
PDF Downloads: 304
Published
2023-04-25
How to Cite
Grynko, T., Hviniashvili, T., & Kaliberda, M. (2023). STRATEGIC MANAGEMENT OF THE ENTERPRISE IN THE CONDITIONS OF THE DIGITAL ECONOMY. Economy and Society, (50). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-50-71
Section
ENTREPRENEURSHIP, TRADE AND STOCK EXCHANGE ACTIVITY