УПРАВЛІННЯ РОЗВИТКОМ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД У КОНТЕКСТІ СУЧАСНИХ ВИКЛИКІВ
Анотація
В статті розглянуто зміну ролі держави та місцевих органів управління у розвитку місцевих економік в умовах децентралізації. В процесі децентралізації зменшилась роль держави у забезпеченні розвитку місцевих економік на противагу збільшенню ролі органів територіального управління, метою яких є поліпшення рівня і якості життя у своїх громадах. В умовах сьогодення органи місцевої влади тільки використовуючи сучасні підходи до управління, планування та технологічного забезпечення процесу розвитку здатні забезпечити мешканцям територіальної громади надання якісних послуг. Особливе місце у реалізації цих планів займає фінансова підтримка розвитку територіальних громад. Тому особливим завданням для новостворених органів управління є підвищення рівня фінансової спроможності та підвищення рівня добробуту жителів територіальної громади. Важливе значення має використання переваг стратегічного управління територіальною громадою. Формування стратегічного плану та його реалізація протягом тривалого періоду забезпечить прогрес у економічному розвитку території, дозволить уникнути хаотичності в виконанні конкретних програм та проектів. Крім того дозволить підвищити ефективність використання фінансових ресурсів, які будуть використовуватись у відповідності до сформованих перспективних планів. Сучасні органи управління територіальною громадою повинні володіти ще одним вагомим елементом стратегічного управління – вміння сформувати стратегічне бачення розвитку територіальної громади, тобто сформувати бачення своєї громади в майбутньому. У статті запропоновано класифікацію основних елементів, необхідних для формування стратегічного бачення розвитку громади. Таким чином основною функцією управління територіальним розвитком в сучасних умовах є підвищення рівня фінансової спроможності територіальних громад, покращення соціально-економічного стану території і на цій основі підвищення рівня добробуту та якості проживання у містах і селах країни. Для досягнення процесу у економічному розвитку території основним завданням є формування ефективних управлінських структур, які забезпечать використання сучасних підходів до управління.
Посилання
Pro zatverdzhennia Derzhavnoi stratehii rehionalnoho rozvytku na 2021-2027 roky. Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy № 695 vid 05.08.2020 // Ofitsiinyi visnyk Ukrainy № 67 vid 28.08.2020. 2020. St. 2155. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/695-2020-%D0%BF#Text2.
Terytorialni hromady v umovakh detsentralizatsii: ryzyky ta mekhanizmy rozvytku: monohrafiia / za red. Kravtsiva V.S., Storonianskoi I.Z. Lviv: DU «Instytut rehionalnykh doslidzhen imeni M.I. Dolishnoho NAN Ukrainy, 2020. 531 s.
Storonianska I.Z., Benovska L.Ya. (2021). Finansovi ta investytsiini determinanty rehionalnoho rozvytku v umovakh ekonomichnoi nestabilnosti. Finansovo-kredytna diialnist:problemy teorii i praktyky. № 4(39). P. 521-532.
Kozak V. (2018)Fandraizynh yak instrument rozvytku terytorialnykh hromad v umovakh detsentralizatsii. URL: http://www.dridu.dp.ua/vidavnictvo/2018_03(38)/18.pdf
Dovidka shchodo stanu vykonannia mistsevykh biudzhetiv. Ministerstvo finansiv Ukrainy. URL: https://mof.gov.ua/uk/vykonannia-dokhodiv-mistsevykh-biudzhetiv)
Metodychnyi pidkhid do vyznachennia osnovnykh chynnykiv vplyvu na systemu publichnoho upravlinnia rozvytku ekonomiky. Finansovo-kredytna diialnist:problemy teorii i praktyky. 2021. № 4(39) P. 186-192.
Faivishenko D.S., Shpak Yu.V., Melnichenko O.I., Samoilenko L.Ya., Psiuk M.O. (2021) Finansovi instrumenty u derzhavnomu stratehichnomu rozvytku rehioniv i mist Ukrainy. Finansovo-kredytna diialnist:problemy teorii i praktyky. № 3(38). P. 86-94.
Ventsel V., Herasymchuk I., Onyshchuk I. Z yakymy finansovymy pokaznykamy zakinchyly 2020 rik ob’iednani hromady – reitynh. Detsentralizatsiia. URL: https://decentralization.gov.ua/ news/13333
Dovidka shchodo stanu vykonannia mistsevykh biudzhetiv. Ministerstvo finansiv Ukrainy. URL: https://mof.gov.ua/uk/vykonannia-dokhodiv-mistsevykh-biudzhetiv
Efektyvnist vykorystannia mizhbiudzhetnykh transfertiv: osnovni porushennia. URL: https://decentralization.gov.ua/uploads/library/file/727/U-LEAD_budget.pdf
Komitet VR pidtrymav zakonoproekty pro derzhavnu rehionalnu polityku ta osoblyvosti stymuliuvannia rehionalnoho rozvytku. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/komitet-vr-pidtrimav-zakonoproekti-pro-derzhavnu-regionalnu-politiku-ta-osoblivosti-stimulyuvannya-regionalnogo-rozvitku.
Pro vnesennia zmin do Zakonu «Pro zasady derzhavnoi rehionalnoi polityky № 5323. URL: https://www.rada.gov.ua/news/Povidomlennya/209286.html
Proekt zakonu «Pro osoblyvosti stymuliuvannia rehionalnoho rozvytku» №5649. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=72199
Ivanov Yu.B., Ivanova O.Yu. (2020) Koronavirus proty detsentralizatsii: ryzyky ta vyklyky rozvytku ob’iednanykh terytorialnykh hromad v umovakh pandemii. Problemy ekonomiky. № 2 (44). P. 209-215.
Palchuk V. (2018) Rozvytok ekonomichnoho potentsialu hromad u ramkakh reformy z detsentralizatsii. Ukraina: podii, fakty, komentari. № 11. S. 38–50. URL: http://nbuviap.gov.ua/images/ukraine/2018/ukr11.pdf.