ОБЛІК ВИТРАТ І ЙОГО ОРГАНІЗАЦІЯ В СУЧАСНИХ УМОВАХ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА
Анотація
У статті детально досліджено організацію обліку витрат на підприємстві в сучасних умовах розвитку, особливо під впливом загостреної конкуренції, активної цифровізації бізнес-процесів та постійних змін зовнішнього середовища. Автори послідовно аналізують етапи побудови ефективної системи обліку - від чіткого визначення об’єктів витрат і їх класифікації до впровадження деталізованого аналітичного обліку й забезпечення узгодженості між бухгалтерським і управлінським обліком. Окрему увагу приділено викликам автоматизації та централізації інформаційних систем, питанням цифровізації облікових процесів і інтеграції даних. Розглянуто механізми внутрішнього контролю, методи бюджетування і процедури управління відхиленнями. Наприкінці подано практичні рекомендації щодо вдосконалення систем обліку витрат у виробничих, сервісних та адміністративних підрозділах підприємства.
Посилання
Задорожний З.-М.В., Муравський В.В., Семанюк В.З., Омецінська І.Я. Управлінський облік: підручник. Тернопіль: ЗУНУ, 2023. 296 с.
Кочетова В.Є., Тульчинська С.О. Маркетингові стратегії просування продукції на європейських ринках та дослідження споживчої поведінки. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції: «Розвиток бізнесу в контексті європейської інтеграції: глобальні виклики, стратегічні пріоритети, реалії та перспективи» (7 червня 2024 р., м. Харків). Харків, 2024. С. 305–307.
Ленишин Л.І. Облік і аналіз витрат основної діяльності: методика та практика. 2020. (монографія)
Мартиненко В.П., Григоренко О.В. Система управління прибутком промислових підприємств в сучасних умовах розвитку економіки. Формування ринкових відносин в Україні. 2023. Вип. 2 (261). С. 57–61.
Мартиненко В.П., Куниця А.Ю. Функції управління маркетинговою діяльністю підприємства. Формування ринкових відносин в Україні. 2022. Вип. 6 (253). С. 42–47.
Покровська Н.М. Концептуальні засади післявоєнного відновлення України, економічні аспекти. Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. 2022. № 4 (274). С. 41–47.
Тульчинська С.О., Кочетова В.Є. Шляхи оптимізації витрат українських підприємств малого і середнього бізнесу з урахуванням європейського досвіду. Ефективна економіка. 2024. Вип. 10. URL: https://www.nayka.com.ua/index.php/ee/article/view/4844/4886 (дата звернення: 28.10.2025). DOI: 10.32702/2307-2105.2024.10.25.
Тульчинська С., Солосіч О., Чорній В. Вплив діджиталізації управлінських процесів на систему забезпечення економічної безпеки підприємства. Інвестиції: практика та досвід. 2021. Вип. 9. С. 54–58.
Гуцаленко Л. В., Колеснікова О. М., Лепетан І. М., Марчук У. О., Мельянкова Л. В. Управлінський облік: навчальний посібник. Київ: Центр учбової літератури, 2020. 370 с.
Щепіна Т.Г., Матвєєв В.В., Матвєєва О.М. Біхевіористичний підхід в управлінні. Бізнес Інформ. 2021. Вип. 4. С. 257–261. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2021-4-257-261.
Zadorozhnyi, Z.-M. V., Muravskyi, V. V., Semaniuk, V. Z., & Ometsinska, I. Ya. (2023). Upravlinskyi oblik: pidruchnyk [Management accounting: textbook] [in Ukrainian]. Ternopil: ZUNU.
Kochetova, V. Ye., & Tulchynska, S. O. (2024). Marketynhovi stratehii prosuvannia produktsii na yevropeiskykh rynkakh ta doslidzhennia spozhyvchoi povedinky [Marketing strategies for product promotion in European markets and consumer behavior research]. V Materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktuchnoi konferentsii: «Rozvytok biznesu v konteksti yevropeiskoi intehratsii: hlobalni vyklyky, stratehichni priorytety, realii ta perspektyvy» (s. 305–307) [in Ukrainian]. Kharkiv.
Lenyshyn, L. I. (2020). Oblik i analiz vytrat osnovnoi diialnosti: metodyka ta praktyka [Accounting and analysis of main activity costs: methodology and practice] [in Ukrainian]. Monograph.
Martynenko, V. P., & Hryhorenko, O. V. (2023). Systema upravlinnia prybutkom promyslovykh pidpryiemstv v suchasnykh umovakh rozvytku ekonomiky [System of profit management of industrial enterprises in the modern economic environment]. Formuvannia rynkovykh vidnosyn v Ukraini, 2(261), 57–61 [in Ukrainian].
Martynenko, V. P., & Kunytsia, A. Yu. (2022). Funktsii upravlinnia marketynhovoiu diialnistiu pidpryiemstva [Functions of marketing management at the enterprise]. Formuvannia rynkovykh vidnosyn v Ukraini, 6(253), 42–47 [in Ukrainian].
Pokrovska, N. M. (2022). Kontseptualni zasady pisliavoiennoho vidnovlennia Ukrainy, ekonomichni aspekty [Conceptual foundations of Ukraine’s post-war recovery: economic aspects]. Visnyk Skhidnoukrainskoho natsionalnoho universytetu imeni Volodymyra Dalia, 4(274), 41–47 [in Ukrainian].
Tulchynska, S. O., & Kochetova, V. Ye. (2024). Shliakhy optymizatsii vytrat ukrainskykh pidpryiemstv maloho i serednoho biznesu z urakhuvanniam yevropeiskoho dosvidu [Ways to optimise costs of Ukrainian SMEs considering European experience]. Efektyvna ekonomika, 10. https://doi.org/10.32702/2307-2105.2024.10.25 [in Ukrainian].
Tulchynska, S., Solosich, O., & Chornii, V. (2021). Vplyv didzhytalizatsii upravlinskykh protsesiv na systemu zabezpechennia ekonomichnoi bezpeky pidpryiemstva [Impact of digitalisation of management processes on the enterprise’s economic security system]. Investytsii: praktyka ta dosvid, 9, 54–58 [in Ukrainian].
Hutsalenko, L. V., Kolesnikova, O. M., Lepetan, I. M., Marchuk, U. O., & Meliankova, L. V. (2020). Upravlinskyi oblik: navchalnyi posibnyk [Management accounting: textbook] [in Ukrainian]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury.
Shchepina, T. H., Matvieiev, V. V., & Matvieieva, O. M. (2021). Bikheviorystychnyi pidkhid v upravlinni [Behavioural approach in management]. Biznes Inform, 4, 257–261. https://doi.org/10.32983/2222-4459-2021-4-257-261 [in Ukrainian].

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.

