ГАРМОНІЗАЦІЯ ПОРТОВИХ ПОЛІТИК УКРАЇНИ ТА ЄС В УМОВАХ ГЛОБАЛЬНОЇ ФРАГМЕНТАЦІЇ ТА ПОТЕНЦІЙНИХ РИЗИКІВ
Анотація
У сучасних умовах глобальної фрагментації, геополітичної нестабільності та зростаючого стратегічного суперництва між провідними державами морські порти набувають нового функціонального значення – від транспортно-логістичних хабів до інструментів геоекономічного впливу, реалізації концепції енергетичного переходу та безпеки. Європейський Союз, реагуючи на зовнішні виклики та прагнучи до стратегічної автономії, розширює зону своєї відповідальності у сфері критичної інфраструктури. У цьому контексті українські порти, що стикаються з наслідками повномасштабного збройного вторгнення Російської Федерації, отримали нове значення як частина майбутньої архітектури європейської безпеки, транспорту та енергетики. Прийняття у 2024 році резолюції Європейського парламенту щодо побудови комплексної європейської портової стратегії із прямим посиланням на українські порти свідчить про зміну статусу України в системі стратегічного планування ЄС. Водночас національна портова політика України, сформована ще у 2013 році і переглянута у 2020, в умовах воєнного стану, нових геоекономічних реалій і цілей європейської інтеграції певною мірою втратила свою актуальність. У зв’язку з цим постає об’єктивна потреба в теоретичному осмисленні викликів та орієнтирів для оновлення портової стратегії України з урахуванням стратегічних підходів ЄС, тенденцій регіоналізації, потреб стійкості та цифрової трансформації. У контексті концепції стратегічної автономії, що стала ключовою складовою глобального політичного дискурсу, маємо зазначити, що на відміну від держав-членів ЄС, які розвивають автономність в межах інтеграційного блоку, Україна наразі не має передумов для реалізації власної стратегічної автономії. Доцільним є бачення автономності для України як функціональної, блокової стратегічної автономії, що реалізується через участь у союзних форматах, зміцнення стійкості у критичних секторах, зменшення критичних залежностей через диверсифікацію партнерств і стратегічну індустріалізацію.
Посилання
Cabinet of Ministers of Ukraine. (2024, August 2). Postanova No. 1550 “Pro skhvalennia Natsionalnoi transportnoi stratehii Ukrainy na period do 2030 roku ta zatverdzhennia operatsiinoho planu zakhodiv z yii realizatsii u 2025-2027 rokah” [On approval of the National Transport Strategy of Ukraine for the period until 2030 and on approval of the operational action plan for its implementation in 2025–2027]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1550-2024-%D0%BF#Text
Draghi, M. (2024). The future of European competitiveness: Report by Mario Draghi. European Commission. Available at: https://commission.europa.eu/topics/eu-competitiveness/draghi-report_en
European Commission. (2013, May 23). Communication from the Commission: Ports: An engine for growth (COM(2013) 295 final). Available at: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52013DC0295
European Commission. (2021, May 17). On a new approach for a sustainable blue economy in the EU: Transforming the EU’s Blue Economy for a Sustainable Future (COM(2021) 240 final). Available at: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=COM:2021:240:FIN
European Commission. (2021, July 20). Sustainable and smart mobility strategy: Putting European transport on track for the future. Directorate-General for Mobility and Transport. Available at: https://transport.ec.europa.eu/transport-themes/mobility-strategy_en
European Commission. (2023, October 19). Third annual report on the screening of foreign direct investments into the Union (COM(2023) 590 final). Available at: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52023DC0590
European Commission. (2025, October). White paper for European defence – Readiness 2030. Available at: https://commission.europa.eu/document/download/e6d5db69-e0ab-4bec-9dc0-3867b4373019_en?filename=White%20paper%20for%20European%20defence%20%E2%80%93%20Readiness%202030.pdf
European Parliamentary Research Service. (2022). EU strategic autonomy 2013–2023: From concept to capacity (EU strategic autonomy monitor brief). Available at: https://www.europarl.europa.eu/thinktank/en/document/EPRS_BRI(2022)733589
European Parliament. (2024, January 17). Building a comprehensive European port strategy (2023/2059(INI)) [Resolution]. Official Journal of the European Union, C 28, 1–12. Available at: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=OJ:C_202405716
European Parliament & Council of the European Union. (2017, March 3). Regulation (EU) 2017/352 establishing a framework for the provision of port services and common rules on the financial transparency of ports. Official Journal of the European Union, L 57, 1–18. Available at: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2017/352/oj
European Parliament & Council of the European Union. (2024, June 13). Regulation (EU) 2024/1679 on foreign subsidies distorting the internal market. Official Journal of the European Union, L 165, 1–47. Available at: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2024/1679/oj
Eurostat. (2023). International trade in goods by mode of transport (Data code DS-058213). Statistics Explained. Available at: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=International_trade_in_goods_by_mode_of_transport
Griffin, R., Perkins, R., Gordon, M., Holman, J., & Critchlow, A. (2024, February 27). Infographic: Sanctions on Russian commodities tracker. S&P Global. Available at: https://www.spglobal.com/commodity-insights/en/news-research/latest-news/crude-oil/031722-infographic-russia-sanctions-ukraineenergy-commodities-explained
Haralambides, H. E., & Merk, O. (2020). The Belt and Road Initiative: Impacts on global maritime trade flows (International Transport Forum Discussion Paper No. 2020/02). OECD Publishing. Available at: https://www.itf-oecd.org/sites/default/files/docs/belt-road-initiative-impacts-maritime-trade.pdf
KOF Swiss Economic Institute. (2024). KOF Globalization Index. Available at: https://kof.ethz.ch
Merk, O. (2017). Geopolitics and commercial seaports. Revue Internationale Et Stratégique, 107(3), 73–83. Available at: https://doi.org/10.3917/ris.107.0073
Notteboom, T., Pallis, A., & Rodrigue, J.-P. (2022). Port economics, management and policy. Routledge.
The Economist. (2019, January 24). Slowbalisation: The future of global commerce. Available at: https://www.economist.com/briefing/2019/01/24/slowbalisation-the-future-of-global-commerce
The President of Ukraine. (2013, August 7). Nakaz No. 548-r “Pro zatverdzhennia Stratehii rozvytku morskykh portiv Ukrainy na period do 2038 roku” [On approval of the Strategy for the Development of Seaports of Ukraine for the period until 2038]. Available at: rhttps://zakon.rada.gov.ua/laws/show/548-2013-%D1%80#Text
The President of Ukraine. (2024, May 17). Nakaz No. 468 “Pro rishennia Rady natsionalnoi bezpeky i oborony Ukrainy vid 17 lypnia 2024 roku ‘Pro Stratehiiu mors'koi bezpeky Ukrainy” [On the decision of the National Security and Defence Council of Ukraine of 17 July 2024 “On the Maritime Security Strategy of Ukraine]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/468/2024#Text
United Nations Conference on Trade and Development. (2023, December). Global trade patterns take a geopolitical turn (Global Trade Update). UNCTAD. Available at: https://unctad.org/publication/global-trade-update-december-2023
United Nations Conference on Trade and Development. (2024a). Global economic fracturing and shifting investment patterns—A diagnostic of 10 FDI trends and their development implications. UNCTAD. Available at: https://unctad.org/publication/global-economic-fracturing-and-shifting-investment-patterns
United Nations Conference on Trade and Development. (2024b). Review of maritime transport 2024. UNCTAD. Available at: https://unctad.org/publication/review-maritime-transport-2024
von der Leyen, U. (2024, July 18). Political guidelines for the next European Commission 2024–2029. European Commission. Available at: https://commission.europa.eu/document/download/e6cd4328-673c-4e7a-8683-f63ffb2cf648_en?filename=Political%20Guidelines%202024-2029_EN.pdf
World Trade Organization. (2023). World Trade Report 2023: Re-globalization for a secure, inclusive and sustainable future. WTO. Available at: https://www.wto.org/english/res_e/publications_e/wtr2023_e.htm
Yang, D., Li, L., & Notteboom, T. (2022). Chinese investment in overseas container terminals: The role of investor attributes in achieving a higher port competitiveness. Transport Policy, 118, 112–122. Available at: https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2022.01.007

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.

