ВПРОВАДЖЕННЯ ЦИФРОВІЗАЦІЇ ДЛЯ УДОСКОНАЛЕННЯ МЕХАНІЗМІВ УПРАВЛІННЯ ЗАКЛАДОМ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
Анотація
У статті досліджено роль цифровізації в удосконаленні управління закладами дошкільної освіти та визначено ключові механізми її впровадження. Проаналізовано сучасні тенденції розвитку цифрових технологій в освіті та управлінні, зокрема використання електронного документообігу, онлайн-платформ для планування та комунікаційних сервісів. Встановлено, що цифровізація сприяє оптимізації адміністративних процесів, підвищенню прозорості та ефективності прийняття управлінських рішень, а також активному залученню батьків у освітній процес. Окрему увагу приділено бар’єрам цифровізації, серед яких фінансові обмеження, недостатня інтеграція цифрових рішень, низький рівень цифрових компетентностей персоналу, застаріла техніка та соціально-психологічна недовіра педагогів і батьків. Проаналізовано методи подолання опору працівників, що поєднують психологічні, адміністративні та комунікаційні заходи, спрямовані на підвищення цифрової компетентності персоналу, мотивації до змін та формування позитивного ставлення до інновацій. Представлено огляд основних цифрових платформ і сервісів, що використовуються в управлінні закладами дошкільної освіти, таких як Google Workspace, Microsoft Teams, Schoology, ClassDojo, iDoceo та Teachmint. Розглянуто їхні функції, додаткові можливості та переваги застосування у щоденній практиці. Наведено дані щодо рівня цифровізації в регіонах України та впливу цього показника на ефективність управлінських процесів у закладах дошкільної освіти. Результати вказують на те, що комплексне впровадження цифрових інструментів сприяє підвищенню цифрової компетентності персоналу, економії часу адміністрації та формуванню прозорого та ефективного управлінського середовища в закладах дошкільної освіти. Результати роботи мають практичне значення для керівників державних і приватних закладів дошкільної освіти, працівників адміністрацій та органів державного управління закладів освіти, оскільки окреслюють шляхи подолання основних бар’єрів цифровізації та оптимального використання цифрових платформ для модернізації механізмів управління.
Посилання
Колеснікова І. В. Цифровізація освітнього процесу в закладі дошкільної освіти. Інноваційна педагогіка. 2022. № 50. С. 188–189. https://doi.org/10.32782/2663-6085/2022/50.2.37 (дата звернення: 26.09.2025).
Вашак, О. О., Павленко, О. С. Педагогічні умови цифровізації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти . Імідж сучасного педагога, 2025. (2(221), 21–26. URL: https://isp.pano.pl.ua/article/view/323260 (дата звернення: 26.09.2025).
Хрипун В. О. Хмарні сервіси google як засіб управління освітньою діяльністю закладу дошкільної освіти : дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.10 / В. О. Хрипун. Київ : Ін-т інформ. тех. і зас. навч. НАПН У-ни, 2019. 349 с. URL: http://library.megu.edu.ua:8180/jspui/handle/123456789/2499 (дата звернення: 26.09.2025).
Кремень, В. Г., Биков, В. Ю., Ляшенко, О. І., Литвинова, С. Г., Луговий, В. І., Мальований, Ю. І., Пінчук, О. П., & Топузов, О. М. Науково-методичне забезпечення цифровізації освіти України: стан, проблеми, перспективи: Наукова доповідь загальним зборам НАПН України «Науково-методичне забезпечення цифровізації освіти України: стан, проблеми, перспективи», 18–19 листопада 2022 р. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 2022. 4(2), 1–49. https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4223 (дата звернення: 26.09.2025).
Левінець Н. В., Лохвицька Л. В., Якуба, В. В. Цифровізація управлінських процесів як стратегія організації роботи в закладі дошкільної освіти. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: педагогіка та психологія. 2025. № 9. С.13–21. https://doi.org/10.54929/2786-9199-2025-9-04-01 (дата звернення: 26.09.2025).
Освітній проект «На урок». Комплексна цифровізація закладу освіти: ключові аспекти та напрями роботи. URL: https://naurok.com.ua/post/kompleksna-cifrovizaciya-zakladu-osviti-klyuchovi-aspekti-ta-napryami-roboti (дата звернення: 26.09.2025).
Освіта UA. Внутрішня система забезпечення якості дошкільної освіти. URL: https://osvita.ua/preschool/94220/ (дата звернення: 26.09.2025).
Задніпровська В. К. Цифровізація у ЗДО: використання сучасних технологій. Бібліотека методичних матеріалів ВСЕОСВІТА. URL: https://vseosvita.ua/library/tsyfrovizatsiia-u-zdo-vykorystannia-suchasnykh-tekhnolohii-911159.html (дата звернення: 26.09.2025).
Міністерство освіти і науки України. Дошкільна освіта. URL: https://mon.gov.ua/tag/doshkilna-osvita?&tag=doshkilna-osvita (дата звернення: 26.09.2025).
Міністерство цифрової трансформації України. Рівень цифровізації в регіонах України 2024. URL: https://thedigital.gov.ua/news/regions/rezultati-tsifrovoi-transformatsii-v-regionakh-ukraini-za-2024-rik (дата звернення: 26.09.2025).
Верба В. А., Решетняк Т. І. Організація консалтингової діяльності : навч. посібник. К.: КНЕУ, 2000. 228 с.
Говорун Б. Цифрові інструменти вчителя: функції, переваги, застосування. Освіта UA. URL: https://osvita.ua/school/method/91206/ (дата звернення: 26.09.2025).
Mrykhina O., Didukh N., Korytska O., Stepura T. Implementation of Digital Tools in Teaching of Interdisciplinary Courses in Higher Educational Institutions : Thesis in 2024 IEEE 19th International Conference on Computer Science and Information Technologies / CSIT IEEE, 2024, Р. 1–5. DOI: 10.1109/CSIT65290.2024.10982611 (дата звернення 26.09.2025).
Kolesnikova I. V. (2022) Tsyfrovizatsiia osvitnoho protsesu v zakladi doshkilnoi osvity [Digitalization of the educational process in preschool institutions]. Innovatsiina pedahohika – Innovative pedagogy, №. 50, pp. 188–189. Available at: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2022/50.2.37 (accessed September 26, 2025) (in Ukrainian).
Vashak, O. O., Pavlenko, O. S. (2025) Pedahohichni umovy tsyfrovizatsii osvitnoho protsesu v zakladakh doshkilnoi osvity [Pedagogical conditions for digitalization of the educational process in preschool educational institutions]. Imidzh suchasnoho pedahoha – The image of a modern teacher. URL: https://isp.pano.pl.ua/article/view/323260 (accessed September 26, 2025) (in Ukrainian).
Khrypun V. O. (2019) Khmarni servisy google yak zasib upravlinnia osvitnoiu diialnistiu zakladu doshkilnoi osvity [Google cloud services as a means of managing educational activities of a preschool educational institution]: dys. ... kand. ped. nauk : spets. 13.00.10 / V. O. Khrypun. Kyiv : In-t inform. tekh. i zas. navch. NAPN U-ny,. 349 s. URL: http://library.megu.edu.ua:8180/jspui/handle/123456789/2499 (accessed September 26, 2025) (in Ukrainian).
Kremen, V. H., Bykov, V. Yu., Liashenko, O. I., Lytvynova, S. H., Luhovyi, V. I., Malovanyi, Yu. I., Pinchuk, O. P., & Topuzov, O. M. (2022) Naukovo-metodychne zabezpechennia tsyfrovizatsii osvity Ukrainy: stan, problemy, perspektyvy [Scientific and methodological support for the digitalization of education in Ukraine: status, problems, prospects]. Naukova dopovid zahalnym zboram NAPN Ukrainy «Naukovo-metodychne zabezpechennia tsyfrovizatsii osvity Ukrainy: stan, problemy, perspektyvy», 18–19 lystopada 2022 r. Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy – Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 2022. 4(2), 1–49. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4223. (accessed September 26, 2025) (in Ukrainian).
Levinec N. V., Lokhvytska L. V., Yakuba V. V. (2025) Tsyfrovizatsiia upravlinskykh protsesiv yak stratehiia orhanizatsii roboty v zakladi doshkilnoi osvity [Digitalization of management processes as a strategy for organizing work in preschool institutions]. Problemy suchasnykh transformatsii. Seriia: pedahohika ta psykholohiia – Problems of modern transformations. Series: pedagogy and psychology, №. 9, pp. 13–21. Available at: https://doi.org/10.54929/2786-9199-2025-9-04-01 (accessed September 26, 2025) (in Ukrainian).
Osvitnii proekt «Na urok». Kompleksna tsyfrovizatsiia zakladu osvity: kliuchovi aspekty ta napriamy roboty [Educational project «For a lesson». Comprehensive digitalization of the educational institution: key aspects and directions of work]. Available at: https://naurok.com.ua/post/kompleksna-cifrovizaciya-zakladu-osviti-klyuchovi-aspekti-ta-napryami-roboti (accessed September 26, 2025) (in Ukrainian).
Osvita UA. Vnutrishnia systema zabezpechennia yakosti doshkilnoi osvity [Education UA. Internal quality assurance system of preschool education]. Available at: https://osvita.ua/preschool/94220/ (accessed September 26, 2025) (in Ukrainian).
Zadniprovska V. K. Tsyfrovizatsiia u ZDO: vykorystannia suchasnykh tekhnolohii. Biblioteka metodychnykh materialiv VSEOSVITA [Digitalization in PEI: the use of modern technologies. Library of methodological materials VSEOSVITA]. Available at: https://vseosvita.ua/library/tsyfrovizatsiia-u-zdo-vykorystannia-suchasnykh-tekhnolohii-911159.html (accessed September 26, 2025) (in Ukrainian).
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. Doshkilna osvita [Ministry of Education and Science of Ukraine. Preschool education]. Available at: https://mon.gov.ua/tag/doshkilna-osvita?&tag=doshkilna-osvita (accessed September 26, 2025) (in Ukrainian).
Ministerstvo tsyfrovoi transformatsii Ukrainy. Riven tsyfrovizatsii v rehionakh Ukrainy 2024 [Ministry of Digital Transformation of Ukraine. The level of digitalization in the regions of Ukraine]. Available at: https://thedigital.gov.ua/news/regions/rezultati-tsifrovoi-transformatsii-v-regionakh-ukraini-za-2024-rik (accessed September 26, 2025) (in Ukrainian).
Verba V. A., Reshetniak T. I. (2000) Orhanizatsiia konsaltynhovoi diialnosti [Organization of consulting activities]. Textbook. Kyiv: KNEU, 228 p. (accessed September 26, 2025) (in Ukrainian).
Hovoryn B. Tsyfrovi instrumenty vchytelia: funktsii, perevahy, zastosuvannia. Osvita UA [Digital tools for teachers: functions, advantages, application. Education UA]. Available at: https://osvita.ua/school/method/91206/ (accessed September 26, 2025) (in Ukrainian).
Mrykhina, O., Didukh, N., Korytska, O., & Stepura, T. Implementation of Digital Tools in Teaching of Interdisciplinary Courses in Higher Educational Institutions : Thesis in 2024 IEEE 19th International Conference on Computer Science and Information Technologies / CSIT IEEE, 2024, pp. 1–5. DOI: 10.1109/CSIT65290.2024.10982611 (accessed September 26, 2025) (in English).

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.

