БАР’ЄРИ ТА РИЗИКИ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ У СТРАТЕГІЧНОМУ РОЗВИТКУ ТОРГОВЕЛЬНИХ ПІДПРИЄМСТВ

  • Ігор Радченко Навчально-науковий інститут «Українська інженерно-педагогічна академія» Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0009-0007-6421-8200
Ключові слова: цифрова трансформація, торговельне підприємство, стратегічний розвиток, бар’єри, ризики, конкурентоспроможність

Анотація

Цифрова трансформація виступає одним із ключових чинників стратегічного розвитку торговельних підприємств, проте її впровадження супроводжується низкою бар’єрів і ризиків, що ускладнюють досягнення цілей бізнесу. У статті обґрунтовано актуальність вивчення проблеми та визначено основні перешкоди, серед яких фінансові обмеження, низький рівень цифрової компетентності персоналу, організаційна інерція, технологічна залежність і ризики кібербезпеки. Узагальнено підходи до подолання зазначених бар’єрів і мінімізації ризиків. Результати дослідження демонструють, що цифрова трансформація може бути ефективним інструментом підвищення конкурентоспроможності торговельних підприємств лише за умови системного управління процесом змін, інтеграції інноваційних технологій у стратегічні цілі та формування культури інноваційності. Практична значущість полягає у можливості використання отриманих результатів для розробки стратегій розвитку підприємств у сучасних умовах.

Посилання

Гражевська Н. І., Чигиринський А. М. Бар’єри та ризики цифрової трансформації економіки в умовах посилення глобальних ризиків і загроз. Економіка та держава. 2021. № 8. С. 4–8. URL: http://www.economy.in.ua/pdf/8_2021/11.pdf

Колодяжний В. Розвиток стратегічного потенціалу підприємства в умовах трансформації глобального бізнес-середовища. Європейський науковий журнал Економічних та Фінансових інновацій. 2025. № 3(17). С. 44–59. DOI: 10.32750/2025-0304

Мандич О., Бабко Н., Лишенко М., Харчевнікова Л. Цифрова трансформація та новітні комунікації як платформа для стійкого розвитку бізнесу. Modeling the development of the econ omic systems. 2022. № (4). С. 15–19.

Реслер М., Лінтур І., Цигак О. Цифрова трансформація підприємництва: суть, виклики, перспективи. Сталий розвиток економіки. 2025. 3 (54), С. 272-277. URL: https://doi.org/10.32782/2308-1988/2025-54-42

Сатир Л. М., Кепко В. М., Шевченко А. О. Стратегії маркетингу інновацій у сфері оптової та роздрібної торгівлі для підвищення конкурентоспроможності підприємств. Актуальні питання економічних наук, (9). 2025. URL: https://a-economics.com.ua/index.php/home/article/view/386/391

Risks & Rewards of Digital Transformation in the Retail Sector. 2024. IoT For All. URL: https://www.iotforall.com/risks-and-rewards-of-digital-transformation-in-the-retail-sector

Schneier, B. Cybersecurity and Financial Stability: Risks and Resilience. OFR Viewpoint. 2017. 17-01. рр. 1–11. URL: https://www.financialresearch.gov/viewpoint-papers/files/OFRvp_17-01_Cybersecurity.pdf

Total Cost of Ownership (TCO): How TCO Influences ROI: A Comprehensive Guide. 2025. FasterCapital. URL: https://www.fastercapital.com/content/Total-Cost-of-Ownership--TCO---How-TCO-Influences-ROI--A-Comprehensive-Guide.html

Vial G. Understanding Digital Transformation: A Review and a Research Agenda. Routledge. 2021. 54 р.

Hrazhevska, N. I., & Chyhyrynskyi, A. M. (2021). Bar’iery ta ryzyky tsyfrovoi transformatsii ekonomiky v umovakh posylennia hlobalnykh ryzykiv i zahroz [Barriers and Risks of Digital Transformation of the Economy in the Context of Increasing Global Risks and Threats]. Ekonomika ta derzhava – Economy and State, vol. 8, pp. 4–8. Available at: http://www.economy.in.ua/pdf/8_2021/11.pdf (in Ukrainian)

Kolodiazhnyi, V. (2025). Rozvytok stratehichnoho potentsialu pidpryiemstva v umovakh transformatsii hlobalnoho biznes-seredovyshcha [Development of the Enterprise's Strategic Potential in the Context of Global Business Environment Transformation]. Yevropeiskyi naukovyi zhurnal Ekonomichnykh ta Finansovykh innovatsii – European Scientific Journal of Economic and Financial Innovations, vol. 3(17), pp. 44–59. DOI: 10.32750/2025-0304 (in Ukrainian)

Mandych, O., Babko, N., Lyshenko, M., & Kharchevnikova, L. (2022). Tsyfrova transformatsiia ta novitni komunikatsii yak platforma dlia stiikoho rozvytku biznesu [Digital Transformation and the Latest Communications as a Platform for Sustainable Business Development]. Modeling the development of the economic systems, vol. 4, pp. 15–19. (in Ukrainian)

Resler, M., Lintur, I., & Tsygak, O. (2025). Tsyfrova transformatsiia pidpryiemnytstva: sut, vyklyky, perspektyvy [Digital transformation of entrepreneurship: essence, challenges, prospects]. Stalyi rozvytok ekonomiky – Sustainable Economic Development, vol. 3(54), pp. 272–277. Available at: https://doi.org/10.32782/2308-1988/2025-54-42 (in Ukrainian)

Satyr L. M., Kepko V. M., & Shevchenko A. O. (2025). Stratehii marketynhu innovatsii u sferi optovoi ta rozdribnoi torhivli dlia pidvyshchennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstv [Strategies of Marketing Innovations in Wholesale and Retail Trade to Increase Enterprise Competitiveness]. Aktualni pytannia ekonomichnykh nauk – Current Issues of Economic Sciences, (9). Available at: https://a-economics.com.ua/index.php/home/article/view/386/391 (in Ukrainian)

Risks & Rewards of Digital Transformation in the Retail Sector. (2024). IoT For All. Available at: https://www.iotforall.com/risks-and-rewards-of-digital-transformation-in-the-retail-sector

Schneier, B. (2017). Cybersecurity and Financial Stability: Risks and Resilience. OFR Viewpoint, 17-01, pp. 1–11. Available at: https://www.financialresearch.gov/viewpoint-papers/files/OFRvp_17-01_Cybersecurity.pdf

Total Cost of Ownership (TCO): How TCO Influences ROI: A Comprehensive Guide. (2025). FasterCapital. Available at: https://www.fastercapital.com/content/Total-Cost-of-Ownership--TCO---How-TCO-Influences-ROI--A-Comprehensive-Guide.html

Vial, G. (2021). Understanding Digital Transformation: A Review and a Research Agenda. Routledge, 54 p.

Переглядів статті: 6
Завантажень PDF: 2
Опубліковано
2025-09-29
Як цитувати
Радченко, І. (2025). БАР’ЄРИ ТА РИЗИКИ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ У СТРАТЕГІЧНОМУ РОЗВИТКУ ТОРГОВЕЛЬНИХ ПІДПРИЄМСТВ. Економіка та суспільство, (79). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-79-57
Розділ
ПІДПРИЄМНИЦТВО, ТОРГІВЛЯ ТА БІРЖОВА ДІЯЛЬНІСТЬ