СВІТОВІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ СТАЛОГО ТУРИЗМУ ТА МОЖЛИВОСТІ ЇХ ІМПЛЕМЕНТАЦІЇ В УКРАЇНІ

  • В’ячеслав Мажута Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця https://orcid.org/0009-0003-1740-4626
  • Ірина Чмутова Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця https://orcid.org/0000-0001-7932-7652
Ключові слова: сталий туризм, смарт-дестинації, цифрова трансформація, декарбонізація мобільності, екологічні індикатори, управління туристичними потоками, кліматична нейтральність

Анотація

Метою статті є узагальнення глобальних тенденцій сталого туризму, окреслення їхніх рушіїв та формування рамки імплементації для України в умовах відбудови. Запропоновано чотирикомпонентну рамку імплементації сталого туризму для країни, що відновлюється: політико-інституційне закріплення цілей; інтегрована система вимірювання; декарбонізація мобільності та інфраструктури; сертифікація й фінансування. Практичне застосування полягає у наданні дорожньої карти для урядових органів та бізнесу: пріоритизація інвестицій, розроблення прозорих KPI і публічних панелей даних, впровадження надійної сертифікації й правил екомаркування, запуск «смарт-зон» у містах і на природоохоронних територіях.

Посилання

Azis N., Amin M., Chan S., Aprilia C. How smart tourism technologies affect tourist destination loyalty. Journal of Hospitality and Tourism Technology. 2020. № 11(4). Р. 603–625. DOI: https://doi.org/10.1108/JHTT-01-2020-0005

Baggio R., Micera R., Del Chiappa G. Smart tourism destinations: a critical reflection. Journal of Hospitality and Tourism Technology. 2020. №11(3). Р. 407–423. DOI: https://doi.org/10.1108/JHTT-01-2019-0011

Buhalis D., Amaranggana A. Smart Tourism Destinations. In: Information and Communication Technologies in Tourism 2014. Cham: Springer, 2014. P. 553–564. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-03973-2_40

Coca‑Stefaniak J. A. Beyond smart tourism cities – towards a new generation of “wise” tourism destinations. Journal of Tourism Futures. 2021. № 7(2). Р. 251–258. DOI: https://doi.org/10.1108/JTF-11-2019-0130

Digitalization of the travel industry – statistics & facts. Statista. URL: https://www.statista.com/topics/7589/digitalization-of-the-travel-industry/#topicOverview (Дата звернення: 29.08.2025).

Errichiello L., Micera T. A process-based perspective of smart tourism destination governance. European Journal of Tourism Research. 2021. № 29, 2909. DOI: https://doi.org/10.54055/ejtr.v29i.2436

Femenia-Serra F., Ivars-Baidal J. A. Do smart tourism destinations really work? The case of Benidorm. Asia Pacific Journal of Tourism Research. 2018. №26(4). Р. 365–384. DOI: https://doi.org/10.1080/10941665.2018.1561478

Femenia-Serra F., Perles-Ribes J. F., Ivars-Baidal J. A. Smart destinations and tech-savvy millennial tourists: hype versus reality. Tourism Review. 2019. № 74(1). Р. 63–81. DOI: https://doi.org/10.1108/TR-02-2018-0018

Global Sustainable Tourism Council (GSTC). GSTC Criteria for Destinations and Industry. URL: https://www.gstcouncil.org/gstc-criteria/ (Дата звернення: 29.08.2025).

Gretzel U., Werthner H., Koo C., Lamsfus C. Conceptual foundations for understanding smart tourism ecosystems. Computers in Human Behavior. 2015. № 50. Р. 558–563. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.03.043

International Tourism Highlights, 2024 Edition. World Tourism Organization. 2024. Doi: https://doi.org/10.18111/9789284425808

Koo C., Shin S., Gretzel U., Hunter W. C., Chung N. Conceptualization of Smart Tourism Destination Competitiveness. Asia Pacific Journal of Information Systems. 2016. №26(4). Р. 561–576. DOI: https://doi.org/10.14329/apjis.2016.26.4.561

OECD. Tourism Trends and Policies 2024. Paris: OECD Publishing, 2024. URL: https://www.oecd.org/en/publications/2024/07/oecd-tourism-trends-and-policies-2024_17ff33a3.html (Дата звернення: 29.08.2025).

Online travel booking statistics & trends. URL: https://www.travelperk.com/blog/online-travel-booking-statistics/ (Дата звернення: 29.08.2025).

Stankov U., Gretzel U. Digital well‑being in the tourism domain: mapping new roles and responsibilities. Information Technology & Tourism. 2021. № 23. Р. 5–17. DOI: https://doi.org/10.1007/s40558-021-00197-3

Sun Y.-Y., Faturay F., Lenzen, M. Drivers of global tourism carbon emissions. Nature Communications. 2024. Vol. 15. Article No. 10384. DOI: https://doi.org/10.1038/s41467-024-54582-7. URL: https://www.nature.com/articles/s41467-024-54582-7 (Дата звернення: 29.08.2025).

UN Tourism. Glasgow Declaration on Climate Action in Tourism. URL: https://www.unwto.org/the-glasgow-declaration-on-climate-action-in-tourism (Дата звернення: 29.08.2025).

UN Tourism. UN Tourism Data Dashboard. URL: https://www.unwto.org/tourism-data/un-tourism-tourism-dashboard (Дата звернення: 29.08.2025).

World Travel & Tourism Council (WTTC). Net Zero Roadmap for Travel & Tourism (latest update). URL: https://researchhub.wttc.org/product/net-zero-roadmap-for-travel-tourism-2nd-edition (Дата звернення: 29.08.2025).

World Travel & Tourism Council (WTTC). WTTC Reveals Significant Decrease in Travel & Tourism’s Climate Footprint Emissions. URL: https://wttc.org/news/wttc-reveals-significant-decrease-in-travel-and-tourisms-climate-footprint-emissions (Дата звернення: 29.08.2025).

Wu W., Xu C., Zhao M., Li X., Law R. Digital Tourism and Smart Development: State‑of‑the‑Art Review. Sustainability. 2024. №16(23). 10382. DOI: https://doi.org/10.3390/su162310382

Xiang Z., Fesenmaier D. R. Big Data Analytics, Tourism Design and Smart Tourism. Cham: Springer. 2017. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-44263-1_17

Azis, N., Amin, M., Chan, S., & Aprilia, C. (2020). How smart tourism technologies affect tourist destination loyalty. Journal of Hospitality and Tourism Technology, 11(4), 603–625. https://doi.org/10.1108/JHTT-01-2020-0005

Baggio, R., Micera, R., & Del Chiappa, G. (2020). Smart tourism destinations: A critical reflection. Journal of Hospitality and Tourism Technology, 11(3), 407–423. https://doi.org/10.1108/JHTT-01-2019-0011

Buhalis, D., & Amaranggana, A. (2014). Smart tourism destinations. In Information and Communication Technologies in Tourism 2014 (pp. 553–564). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-03973-2_40

Coca-Stefaniak, J. A. (2021). Beyond smart tourism cities – Towards a new generation of “wise” tourism destinations. Journal of Tourism Futures, 7(2), 251–258. https://doi.org/10.1108/JTF-11-2019-0130

Statista. (n.d.). Digitalization of the travel industry – Statistics & facts. Retrieved August 29, 2025, from https://www.statista.com/topics/7589/digitalization-of-the-travel-industry/#topicOverview

Errichiello, L., & Micera, T. (2021). A process-based perspective of smart tourism destination governance. European Journal of Tourism Research, 29, 2909. https://doi.org/10.54055/ejtr.v29i.2436

Femenia-Serra, F., & Ivars-Baidal, J. A. (2018). Do smart tourism destinations really work? The case of Benidorm. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 26(4), 365–384. https://doi.org/10.1080/10941665.2018.1561478

Femenia-Serra, F., Perles-Ribes, J. F., & Ivars-Baidal, J. A. (2019). Smart destinations and tech-savvy millennial tourists: Hype versus reality. Tourism Review, 74(1), 63–81. https://doi.org/10.1108/TR-02-2018-0018

Global Sustainable Tourism Council. (n.d.). GSTC criteria for destinations and industry. Retrieved August 29, 2025, from https://www.gstcouncil.org/gstc-criteria/

Gretzel, U., Werthner, H., Koo, C., & Lamsfus, C. (2015). Conceptual foundations for understanding smart tourism ecosystems. Computers in Human Behavior, 50, 558–563. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.03.043

World Tourism Organization. (2024). International tourism highlights (2024 ed.). https://doi.org/10.18111/9789284425808

Koo, C., Shin, S., Gretzel, U., Hunter, W. C., & Chung, N. (2016). Conceptualization of smart tourism destination competitiveness. Asia Pacific Journal of Information Systems, 26(4), 561–576. https://doi.org/10.14329/apjis.2016.26.4.561

OECD. (2024). Tourism trends and policies 2024. Paris: OECD Publishing. Retrieved August 29, 2025, from https://www.oecd.org/en/publications/2024/07/oecd-tourism-trends-and-policies-2024_17ff33a3.html

TravelPerk. (n.d.). Online travel booking statistics & trends. Retrieved August 29, 2025, from https://www.travelperk.com/blog/online-travel-booking-statistics/

Stankov, U., & Gretzel, U. (2021). Digital well-being in the tourism domain: Mapping new roles and responsibilities. Information Technology & Tourism, 23, 5–17. https://doi.org/10.1007/s40558-021-00197-3

Sun, Y.-Y., Faturay, F., & Lenzen, M. (2024). Drivers of global tourism carbon emissions. Nature Communications, 15, Article 10384. https://doi.org/10.1038/s41467-024-54582-7

UN Tourism. (n.d.). Glasgow Declaration on Climate Action in Tourism. Retrieved August 29, 2025, from https://www.unwto.org/the-glasgow-declaration-on-climate-action-in-tourism

UN Tourism. (n.d.). UN Tourism Data Dashboard. Retrieved August 29, 2025, from https://www.unwto.org/tourism-data/un-tourism-tourism-dashboard

World Travel & Tourism Council. (n.d.). Net Zero roadmap for travel & tourism (2nd ed.). Retrieved August 29, 2025, from https://researchhub.wttc.org/product/net-zero-roadmap-for-travel-tourism-2nd-edition

World Travel & Tourism Council. (n.d.). WTTC reveals significant decrease in travel & tourism’s climate footprint emissions. Retrieved August 29, 2025, from https://wttc.org/news/wttc-reveals-significant-decrease-in-travel-and-tourisms-climate-footprint-emissions

Wu, W., Xu, C., Zhao, M., Li, X., & Law, R. (2024). Digital tourism and smart development: State-of-the-art review. Sustainability, 16(23), 10382. https://doi.org/10.3390/su162310382

Xiang, Z., & Fesenmaier, D. R. (2017). Big data analytics, tourism design and smart tourism. Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-44263-1_17

Переглядів статті: 2
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2025-08-25
Як цитувати
Мажута, В., & Чмутова, І. (2025). СВІТОВІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ СТАЛОГО ТУРИЗМУ ТА МОЖЛИВОСТІ ЇХ ІМПЛЕМЕНТАЦІЇ В УКРАЇНІ. Економіка та суспільство, (78). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-78-95