ЕВОЛЮЦІЯ КОНЦЕПЦІЇ КОРПОРАТИВНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ТА ЇЇ ІНТЕГРАЦІЯ У СУЧАСНІ БІЗНЕС-МОДЕЛІ

Ключові слова: корпоративна соціальна відповідальність, бізнес-модель, стейкголдери, сталий розвиток, етичний менеджмент, людський капітал, конкурентоспроможність

Анотація

У статті здійснений аналіз еволюції концепції корпоративної соціальної відповідальності (КСВ) у міжнародній та українській науковій традиції. Висвітлено підходи провідних зарубіжних дослідників, зокрема теорії зацікавлених сторін і піраміди Керрола, а також критичну позицію М.Фрідмана. Узагальнено український науковий дискурс, де КСВ трактується як багатовимірний феномен, що охоплює соціально-трудову сферу, розвиток людського капіталу та адаптивність бізнесу в умовах криз. Визначено, що війна в Україні стала каталізатором інтеграції КСВ у стратегії стійкого розвитку та ризик-менеджменту. Наголошено на трансформації КСВ в сучасних бізнес-моделях від благодійності до системного управлінського інструменту, здатного формувати конкурентні переваги компаній і довгострокову цінність для стейкголдерів.

Посилання

Bowen H.R. Social responsibilities of the businessman. New York: Harper & Row. 2013. 248 р. URL: https://books.google.com.ua/books/about/Social_Responsibilities_of_the_Businessm.html?id=ALIPAwAAQBAJ&redir_esc=y (Дата звернення: 05.09.2025)

Carroll A. Carroll’s pyramid of CSR: taking another look. International Journal of Corporate Social Responsibility. 2016. №1. URL: https://www.researchgate.net/publication/304662992_Carroll's_pyramid_of_CSR_taking_another_look (Дата звернення: 28.08.2025)

Carroll A. Corporate social responsibility: Evolution of a definitional construct. Business & Society. 1999. №38. Р.268-295

Carroll A. The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders. Business Horizons. 1991. №34. Р.39-48. URL: https://www.researchgate.net/publication/4883660_The_Pyramid_of_Corporate_Social_Responsibility_Toward_the_Moral_Management_of_Organizational_Stakeholders (Дата звернення: 28.07.2025)

Davis K. Can business afford to ignore social responsibilities? California Management Review. 1960. № 2(3). Р. 70-76. URL: https://journals.sagepub.com/doi/10.2307/41166246 (Дата звернення: 25.07.2025)

Davis K. The case for and against business assumption of social responsibilities. Academy of Management Journal. 1973. № 16(2). Р. 312-322.

Davis K. Understanding the social responsibility puzzle: What does the businessman owe to society? Business Horizons. 1967. № 45-50. URL: https://www.academia.edu/90690186/Understanding_the_social_responsibility_puzzle?uc-g-sw=3380915 (Дата звернення: 25.08.2025)

Freeman R.E. Strategic management: A stakeholder approach. Cambridge University Press. 2010. 276 p. URL: https://books.google.com.ua/books/about/Strategic_Management.html?hl=uk&id=NpmA_qEiOpkC&redir_esc=y (Дата звернення: 31.08.2025)

Friedman M. The social responsibility of business is to increase its profits. New York Times Magazine. 1970, September 13. URL: https://www.nytimes.com/1970/09/13/archives/a-friedman-doctrine-the-social-responsibility-of-business-is-to.html (Дата звернення: 28.07.2025)

Porter M.E., Kramer M.R. Strategy and society: the link between competitive advantage and corporate social responsibility. Harvard Business Review. 2006, December. P. 78-93. URL: https://www.academia.edu/download/39684170/Porter_Business_Case_for_CSR.pdf (Дата звернення: 02.08.2025)

Колот А.М. Корпоративна соціальна відповідальність: еволюція та розвиток теоретичних поглядів. Економічна теорія. 2013. № 4. С. 5-26.

Колот А.М., Грішнова О.А., Брінцева О.Г. та ін. Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку: монографія. Київ : ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана», 2012. 501 с.

Баранецька А.Д. Корпоративна соціальна відповідальність як концепція ретрансляції суспільних цінностей в умовах війни: інформаційно-комунікаційний аспект. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. 2024. № 6, Т. 35 (74). С. 350-361.

Богомаз О. Аналіз сучасних тенденцій корпоративної соціальної відповідальності бізнесу в Україні в умовах глобальних викликів. Сталий розвиток економіки. 2025. № 4(51). С. 396-402. URL: https://doi.org/10.32782/2308-1988/2024-51-55 (Дата звернення: 23.08.2025)

Volchek R., Moskaliuk H., Halan L., Dancheva O. Implementation of corporate social responsibility in the context of integration with the enterprise management information system. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2024. № 1. С. 154-161

Мостенська Т.Л., Рихлівський М.О. Реалізація практик корпоративної соціальної відповідальності українськими компаніями в умовах воєнного стану. Агросвіт. 2025. №6. С.65-74. URL: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2025.6.65 (Дата звернення: 23.08.2025)

Yuan Y., Lu L., Tian G., Yu Y. Business strategy and corporate social responsibility. Journal of Business Ethics. 2020. № 162. Р. 359-377.

De Jong M.D.T., Huluba G., Beldad A.D. Different shades of greenwashing: consumers’ reactions to environmental lies, half-lies, and organizations taking credit for following legal obligations. Journal of Business and Technical Communication. 2020. № 34(1). Р. 38-76.

Yoon Y., Gürhan‐Canli Z., Schwarz N. The effect of corporate social responsibility (CSR) activities on companies with bad reputations. Journal of Consumer Psychology. 2006. № 6(4). Р.377-390 URL: https://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/141315/jcpy377.pdf?sequence=1&isAllowed=y (Дата звернення: 22.08.2025)

Moore K.B. Corporate social responsibility: Consumers will remember companies that led in 2020. 2020, July 30. URL: https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2020/07/31/corporate-social-responsibility-consumers-will-remember-companies-that-led-in-2020/ (Дата звернення: 21.08.2025)

The Carbon Majors Database. Launch Report. 2024, April. 34 p. URL: https://influencemap.org/site/data/000/027/Carbon_Majors_Launch_Report. pdf (Дата звернення: 01.09.2025)

Serafeim G. The role of the corporation in society: An alternative view and opportunities for future research. SSRN Electronic Journal. 2013. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.2270579 (Дата звернення: 10.07.2025)

Mayer D.M., Ong M., Sonenshein S., Ashford S.J. The money or the morals? When moral language is more effective for selling social issues. Journal of Applied Psychology. 2019. № 104(8). Р. 1058-1076.

Bergsma B. The demand for corporate social responsibility (CSR) in today's economy. 2019, July 15. URL: https://wethinkitmattersinc.com/the-demandfor-corporate-social-responsibility-csr-in-todays-economy/ (Дата звернення: 10.07.2025)

Meier S., Cassar L. Stop talking about how CSR helps your bottom line. 2018, January 31. URL: https://hbr.org/2018/01/stop-talking-about-how-csr-helps-your-bottom-line (Дата звернення: 15.08.2025)

Parguel B., Benoît-Moreau F., Larceneux F. How sustainability ratings might deter greenwashing: A closer look at ethical corporate communication. Journal of Business Ethics. 2011. № 102(1). Р. 15-28.

Skarmeas D., Leonidou C. When consumers doubt, Watch out! The role of CSR skepticism. Journal of Business Research. 2013. № 66. Р. 1831-1838.

Mcguire J.W. Business and society. New York: McGraw-Hill. 1963. 312 р. URL: https://openlibrary.org/books/OL5881826M/Business_and_society (Дата звернення: 28.08.2025)

Johnson H.L. Business in contemporary society: Framework and issues. Belmont, Calif: Wadsworth Pub. 1971. 139 р.

Ronnegard D., Smith N.C. Shareholder primacy vs. stakeholder theory: The law as constraint and potential enabler of stakeholder concerns. SSRN Electronic Journal. 2018, January. URL: https://www.researchgate.net/publication/326859997_Shareholder_Primacy_vs_Stakeholder_Theory_The_Law_as_Constraint_and_Potential_Enabler_of_Stakeholder_Concerns (Дата звернення: 31.08.2025)

Соціальна відповідальність суспільних інститутів: інноваційний та соціально-гуманітарний аспект / за наук. ред. А.Я. Кузнєцової, Л.К. Семів, З.Е. Скринник. Київ : ДВНЗ «Університет банківської справи», 2019. 287 с.

Корпоративна соціальна відповідальність: Конспект лекцій: навч. посіб. для студентів спеціальності 075 «Маркетинг», освітньо-професійної програми «Промисловий маркетинг» / укладач: М.О. Чупріна. Київ: КПІ імені Ігоря Сікорського. 2023. 138 с. URL: https://ela.kpi.ua/server/api/core/bitstreams/0083f4a7-2adf-464f-9bc8-557f609fa11d/content (Дата звернення: 31.08.2025).

Сталість українського бізнесу під час війни: що показав «Індекс КСВ 2023»). The Page. URL: https://thepage.ua/ua/rating/stalist-ukrayinskogo-biznesu-pid-chas-vijni-sho-pokazav-indeks-ksv-2023 (Дата звернення: 05.09.2025)

Про нас. Центр «Розвиток КСВ». URL: https://csr-ukraine.org/about/ Дата звернення: 05.09.2025)

Bowen, H.R. (2013) Social responsibilities of the businessman. New York: Harper & Row. 248 р. Available at: https://books.google.com.ua/books/about/ Social_Responsibilities_of_the_Businessm.html?id=ALIPAwAAQBAJ&redir_esc=y (accessed September 5, 2025)

Carroll, A. (2016) Carroll’s pyramid of CSR: taking another look. International Journal of Corporate Social Responsibility, 1. Available at: https://www.researchgate.net/publication/304662992_Carroll's_pyramid_of_CSR_taking_another_look (accessed August 28, 2025)

Carroll, A. (1999) Corporate social responsibility: Evolution of a definitional construct. Business & Society, 38, 268-295.

Carroll, A. (1991) The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders. Business Horizons, 34, 39-48. Available at: https://www.researchgate.net/publication/4883660_ The_Pyramid_of_Corporate_Social_Responsibility_Toward_the_Moral_Management_of_Organizational_Stakeholders (accessed July 28, 2025)

Davis, K. (1960) Can business afford to ignore social responsibilities? California Management Review, 2(3), 70-76. Available at: https://journals.sagepub.com/doi/10.2307/41166246 (accessed July 25, 2025)

Davis, K. (1973) The case for and against business assumption of social responsibilities. Academy of Management Journal, 16(2), 312-322.

Davis, K. (1967) Understanding the social responsibility puzzle: What does the businessman owe to society? Business Horizons, 45-50. Available at: https://www.academia.edu/90690186/Understanding_the_social_responsibility_puzzle?uc-g-sw=3380915 (accessed August 25, 2025)

Freeman, R.E. (2010) Strategic management: A stakeholder approach. Cambridge University Press. 276 p. Available at: https://books.google.com.ua/books/about/Strategic_Management.html?hl=uk&id=NpmA_qEiOpkC&redir_esc=y (accessed August 31, 2025)

Friedman, M. (1970, September 13) The social responsibility of business is to increase its profits. New York Times Magazine. Available at: https://www.nytimes.com/1970/09/13/archives/a-friedman-doctrine-the-social-responsibility-of-business-is-to.html (accessed July 28, 2025)

Porter, M.E., & Kramer, M.R. (2006, December) Strategy and society: the link between competitive advantage and corporate social responsibility. Harvard Business Review, 78-93. Available at: https://www.academia.edu/download/39684170/Porter_Business_Case_for_CSR.pdf (accessed August 2, 2025)

Kolot, A.M. (2013). Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist: evoliutsiia ta rozvytok teoretychnykh pohliadiv [Corporate social responsibility: evolution and development of theoretical views]. Ekonomichna teoriia, (4), 5-26 (in Ukrainian)

Kolot, A.M., Hrishnova, O.A., Brintseva, O.H., et al. (2012). Sotsialna vidpovidalnist: teoriia i praktyka rozvytku: monohrafiia [Social responsibility: theory and practice of development: a monograph]. Kyiv: DVNZ «Kyiv. nats. ekon. un-t im. Vadyma Hetmana» (in Ukrainian)

Baranetska, A.D. (2024). Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist yak kontseptsiia retransliatsii suspilnykh tsinnostei v umovakh viiny: informatsiino-komunikatsiinyi aspect [Corporate social responsibility as a concept of retranslating social values in the conditions of war: an information and communication aspect]. Vcheni zapysky TNU imeni V.I. Vernadskoho. Seriia: Filolohiia. Zhurnalistyka, 35(74), 6, 350-361 (in Ukrainian)

Bohomaz, O. (2025). Analiz suchasnykh tendentsii korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti biznesu v Ukraini v umovakh hlobalnykh vyklykiv [Analysis of current trends in corporate social responsibility of business in Ukraine under global challenges]. Stalyi rozvytok ekonomiky, 4(51), 396-402. DOI: https://doi.org/10.32782/2308-1988/2024-51-55 (accessed August 23, 2025) (in Ukrainian)

Volchek, R., Moskaliuk, H., Halan, L., & Dancheva O. (2024) Implementation of corporate social responsibility in the context of integration with the enterprise management information system. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, 1, 154-161.

Mostenska, T.L., & Rykhlivskyi, M.O. (2025). Realizatsiia praktyk korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti ukrainskymy kompaniiamy v umovakh voiennoho stanu [Implementation of corporate social responsibility practices by Ukrainian companies under martial law]. Ahrosvit, (6), 65-74. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2025.6.65 (accessed August 23, 2025) (in Ukrainian)

Yuan, Y., Lu, L., Tian, G., & Yu, Y. (2020) Business strategy and corporate social responsibility. Journal of Business Ethics, 162, 359-377.

De Jong, M.D.T., Huluba, G., & Beldad, A.D. (2020) Different shades of greenwashing: consumers’ reactions to environmental lies, half-lies, and organizations taking credit for following legal obligations. Journal of Business and Technical Communication, 34(1), 38-76.

Yoon, Y., Gürhan‐Canli, Z., & Schwarz, N. (2006) The Effect of Corporate Social Responsibility (CSR) Activities on Companies with Bad Reputations. Journal of Consumer Psychology, 6(4), 377-390. Available at: https://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/141315/jcpy377.pdf?sequence=1&isAllowed=y (accessed August 22, 2025)

Moore, K.B. (2020, July 30) Corporate social responsibility: Consumers will remember companies that led in 2020. Available at: https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2020/07/31/corporate-social-responsibility-consumers-will-remember-companies-that-led-in-2020/ (accessed August 21, 2025)

The Carbon Majors Database (2024, April) Launch Report. Available at: https://influencemap.org/site/data/000/027/Carbon_Majors_Launch_Report.pdf (accessed September 1, 2025)

Serafeim, G. (2013) The role of the corporation in society: An alternative view and opportunities for future research. SSRN Electronic Journal. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.2270579 (accessed July 10, 2025)

Mayer, D.M., Ong, M., Sonenshein, S., & Ashford, S.J. (2019) The money or the morals? When moral language is more effective for selling social issues. Journal of Applied Psychology, 104(8), 1058-1076.

Bergsma, B. (2019, July 15) The demand for corporate social responsibility (CSR) in today's economy. Available at: https://wethinkitmattersinc.com/the-demandfor-corporate-social-responsibility-csr-in-todays-economy/ (accessed July 10, 2025)

Meier, S., & Cassar, L. (2018, January 31) Stop talking about how CSR helps your bottom line. Available at: https://hbr.org/2018/01/stop-talking-about-how-csr-helps-your-bottom-line (accessed August 15, 2025)

Parguel, B., Benoît-Moreau, F., & Larceneux, F. (2011) How sustainability ratings might deter greenwashing: A closer look at ethical corporate communication. Journal of Business Ethics, 102(1), 15-28.

Skarmeas, D., & Leonidou, C. (2013) When consumers doubt, Watch out! The role of CSR skepticism. Journal of Business Research, 66 (10), 1831-1838.

Mcguire, J.W. (1963) Business and society. New York: McGraw-Hill. Available at: https://openlibrary.org/books/OL5881826M/Business_and_society (accessed August 28, 2025)

Johnson, H.L. (1971) Business in contemporary society: Framework and issues. Belmont, Calif: Wadsworth Pub.

Ronnegard, D., & Smith, N.C. (2018, January) Shareholder primacy vs. stakeholder theory: The law as constraint and potential enabler of stakeholder concerns. SSRN Electronic Journal. Available at: https://www.researchgate.net/publication/326859997_Shareholder_Primacy_vs_Stakeholder_Theory_The_Law_as_Constraint_and_Potential_Enabler_of_Stakeholder_Concerns (accessed August 31, 2025)

Kuznietsova, A.Y. (ed.), Semiv, L.K. (ed.), & Skrynnyk Z.E. (ed.) (2019) Sotsialna vidpovidalnist suspilnykh instytutiv: innovatsiinyi ta sotsialno-humanitarnyi aspekt [Social responsibility of social institutions: innovative and socio-humanitarian aspect]. Kyiv: DVNZ «Universytet bankivskoi spravy». (in Ukrainian)

Chuprina, M.O. (ukl.) (2023) Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist: Konspekt lektsii: navch. posib. dlia studentiv spetsialnosti 075 «Marketynh», osvitno-profesiinoi prohramy «Promyslovyi marketynh» [Corporate social responsibility: Lecture notes: A textbook for students of the «Marketing» specialty, educational and professional program «Industrial Marketing»]. Kyiv: KPI imeni Ihoria Sikorskoho. Available at: https://ela.kpi.ua/server/api/core/bitstreams/0083f4a7-2adf-464f-9bc8-557f609fa11d/content (accessed August 31, 2025) (in Ukrainian)

The Page (2025) Stalist ukrainskoho biznesu pid chas viiny: shcho pokazav «Indeks KSV 2023» [Sustainability of Ukrainian business during the war: what the «CSR index 2023» has shown]. Available at: https://thepage.ua/ua/rating/stalist-ukrayinskogo-biznesu-pid-chas-vijni-sho-pokazav-indeks-ksv-2023 (accessed September 5, 2025) (in Ukrainian)

Tsentr «Rozvytok KSV» (2025) Pro nas [About Us]. CSR Ukraine. Available at: https://csr-ukraine.org/about/ (accessed September 5, 2025) (in Ukrainian)

Переглядів статті: 3
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2025-08-25
Як цитувати
Курей, О. (2025). ЕВОЛЮЦІЯ КОНЦЕПЦІЇ КОРПОРАТИВНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ТА ЇЇ ІНТЕГРАЦІЯ У СУЧАСНІ БІЗНЕС-МОДЕЛІ. Економіка та суспільство, (78). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-78-92
Розділ
МЕНЕДЖМЕНТ