ЕТИКА ТА СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ В МІЖНАРОДНОМУ МАРКЕТИНГУ
Анотація
У статті розглядаються результати аналізу етичних засад та соціальна відповідальність як фундаментальні компоненти міжнародного маркетингу, що визначають сучасні підходи компаній до ведення бізнесу на міжнародному ринку. Проведено аналіз впливу факторів маркетингового середовища, а саме - культурних і правових особливостей різних країн на етичну поведінку компаній та адаптацію соціально відповідальних маркетингових стратегій до локальних умов. Висвітлено практики реалізації соціально відповідального маркетингу, зокрема green marketing, бренд-активізм, прозорість бізнес-процесів і залучення співробітників. Визначено проблеми, що загрожують довірі споживачів, та необхідність дотримання міжнародних стандартів, зокрема ISO 26000. Розглядаються перспективи подальших досліджень у сфері етики маркетингу, особливо з урахуванням цифрової трансформації, розвитку штучного інтелекту та змін у поведінці споживачів на глобальних ринках. Підкреслюється стратегічне значення етичних і соціально відповідальних практик для формування конкурентних переваг і сталого розвитку бізнесу на глобальному ринку.
Посилання
Зеленко О. О. Соціально-відповідальний маркетинг як невід’ємна складова соціальної відповідальності бізнесу. Економічний простір. 2009. № 19. С. 118–123.
Ноехан М., Барзегар М. Вплив стратегії зеленого маркетингу на впізнаваність бренду: аспекти бізнесу, управління та людських ресурсів: веб-сайт. URL: https://arxiv.org/abs/2401.02042 (дата звернення 20.07.2025).
Етика маркетингу 2023: результати опитування споживачів для маркетологів: веб-сайт. URL: https://www.precis.com/resources/marketing-ethics-2023-consumer-survey-insights-for-marketers (дата звернення 15.07.2025).
Етичний маркетинг: важливість довіри до бренду // ONQOR: веб-сайт. URL: https://onqor.com/blog/digital-marketing/ethical-marketing-importance-of-brand-trust/ (дата звернення 21.07.2025).
Надь Ш., Молнарне К. К. Вплив культурних вимірів Гофстеда на екологічну поведінку: як культура впливає на екологічну свідомість: веб-сайт. URL: https://arxiv.org/abs/2301.04609 (дата звернення 21.07.2025).
Звіт про ринок етичної роздрібної торгівлі в Європі / Mintel Group Ltd: веб-сайт. URL: https://store.mintel.com/report/europe-ethical-retailing-market-report (дата звернення 22.07.2025).
Вітолла Ф., Раймо Н., Рубіно М., Гареньяні Дж. М. Чи впливають культурні відмінності на етичні питання? Дослідження зв’язку між національною культурою та якістю кодексу етики: веб-сайт. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S107542532100003X (дата звернення 23.07.2025).
10 найкращих практик просування соціально відповідального бізнесу: веб-сайт. URL: https://blog.bestpracticeinstitute.org/10-best-practices-to-market-business-socially-responsible/ (дата звернення 23.07.2025).
Марчинко Тркулья Ж., Приморац Д., Біліч І. Роль соціально відповідального маркетингу у просуванні різноманіття, рівності та інклюзії в організаційному середовищі. Поведінкові науки. 2024. Т. 14, № 4. С. 66.
Що таке холістичний маркетинг і як його застосовувати в бізнесі? Investopedia: веб-сайт. URL: https://www.investopedia.com/ask/answers/042715/what-holistic-marketing-and-how-can-it-be-applied-business.asp (дата звернення 24.07.2025).
Zelenko, O. O. (2009). Sotsialno-vidpovidalnyi marketynh yak nevid’iemna skladova sotsialnoi vidpovidalnosti biznesu [Socially responsible marketing as an integral part of corporate social responsibility]. Ekonomichnyi prostir, no 19, pp. 118–123.
Nohekhan, M., & Barzegar, M. (2024). Vplyv stratehiyi zelenoho marketynhu na vpiznavanistʹ brendu: aspekty biznesu, upravlinnya ta lyudsʹkykh resursiv [Impact of green marketing strategy on brand awareness: Business, management, and human resources aspects]. Available at: https://arxiv.org/abs/2401.02042 (date of application 20.07.2025).
Precis. (2023). Marketing ethics 2023: Consumer survey insights for marketers. Available at: https://www.precis.com/resources/marketing-ethics-2023-consumer-survey-insights-for-marketers (date of application 15.07.2025).
ONQOR. (2023). Etychnyy marketynh: vazhlyvistʹ doviry do brendu [Ethical marketing: Importance of brand trust]. Available at: https://onqor.com/blog/digital-marketing/ethical-marketing-importance-of-brand-trust/ (date of application 21.07.2025).
Nagy, S., & Molnarne, C. K. (2023). Vplyv kulʹturnykh vymiriv Hofsteda na ekolohichnu povedinku: yak kulʹtura vplyvaye na ekolohichnu svidomistʹ [The effects of Hofstede’s cultural dimensions on pro-environmental behaviour: How culture influences environmentally conscious behaviour]. Available at: https://arxiv.org/abs/2301.04609 (date of application 21.07.2025).
Mintel Group Ltd. (2023). Zvit pro rynok etychnoyi rozdribnoyi torhivli v Yevropi [Europe ethical retailing market report]. Available at: https://store.mintel.com/report/europe-ethical-retailing-market-report (date of application 22.07.2025).
Vitolla, F., Raimo, N., Rubino, M., & Garegnani, G. M. (2021). Chy vplyvayutʹ kulʹturni vidminnosti na etychni pytannya? Doslidzhennya zvʺyazku mizh natsionalʹnoyu kulʹturoyu ta yakistyu kodeksu etyky [Do cultural differences impact ethical issues? Exploring the relationship between national culture and quality of code of ethics]. Available at: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S107542532100003X (date of application 23.07.2025).
Best Practice Institute. (2023). 10 naykrashchykh praktyk prosuvannya sotsialʹno vidpovidalʹnoho biznesu [10 Best Practices to Market Your Business as Socially Responsible]. Available at: https://blog.bestpracticeinstitute.org/10-best-practices-to-market-business-socially-responsible/ (date of application 23. 07. 2025).
Marčinko Trkulja, Ž., Primorac, D., & Bilić, I. (2024). Rolʹ sotsialʹno vidpovidalʹnoho marketynhu u prosuvanni riznomanittya, rivnosti ta inklyuziyi v orhanizatsiynomu seredovyshchi [Exploring the role of socially responsible marketing in promoting diversity, equity, and inclusion in organizational settings]. Behavioral Sciences, no 14(4), pp. 66.
Investopedia. (2025). Shcho take kholistychnyy market i yak yoho prohrama v biznesi? [What is holistic marketing and how can it be applied to business?] Available at: https://www.investopedia.com/ask/answers/042715/what-holistic-marketing-and-how-can-it-be-applied-business.asp (date of application 24.07.2025).
Авторське право (c) 2025 Любов Стрій, Ганна Власова

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.