ЕМОЦІЙНИЙ КОНТЕКСТ ЕКОНОМІЧНОЇ ПОВЕДІНКИ В УМОВАХ ГЛОБАЛЬНИХ ВИКЛИКІВ
Анотація
У статті досліджується емоційний контекст економічної поведінки в умовах глобальних викликів, зокрема в ситуаціях високої невизначеності, інформаційного перевантаження та нестабільності. Обґрунтовано, що емоції не є побічним ефектом економічного вибору, а виступають його системним компонентом, який модифікує когнітивні процеси, змінює структуру очікувань і визначає поведінкові реакції суб’єктів. Проаналізовано сигнальну, евристичну, координаційну та комунікативну функції емоцій, їхню роль у формуванні економічних оцінок і рішень. Визначено дуальність емоцій як реакції на зовнішні стимули та як чинника, що формує економічне середовище. Особливу увагу приділено економічним настроям як агрегованому емоційно-когнітивному феномену, що визначає динаміку споживчої та ділової впевненості, а також впливає на макроекономічні параметри через механізми довіри, перцепції ризику й колективного реагування.
Посилання
Lehtinen A., Kuorikoski J. Unrealistic Assumptions in Rational Choice Theory. Philosophy of The Social Sciences. 2007. Vol. 37. Pp. 115-138. DOI: 10.1177/0048393107299684.
Simon H. A. (1957). Models of Man: Social and Rational.New York: Wiley. 287 p.
Cortes E.P., García J.P., Iribe-Burgos F., Guevara M., Hernandez G.M. Effects of emotional congruency and task complexity on decision-making. Cognitive processing. 2023. Vol. 24. №2. DOI: 10.1007/s10339-023-01129-1.
Канеман Д. Мислення швидке й повільне. Переклад із англійської. Київ: Наш Формат, 2017. 480 с.
Thaler R. Toward a positive theory of consumer choice. Journal of Economic Behavior & Organization. 1980. Vol. 1. №1. Pp. 39-60. DOI: 10.1016/0167-2681(80)90051-7.
Loewenstein G. Emotions in Economic Theory and Economic Behavior. The American Economic Review. 2000. Vol. 90, №2. Pp. 426-432. DOI: DOI: 10.1257/aer.90.2.426.
Simic G., Tkalcic M., Vukic V., Mulc D., Spanic E., Sagud M., Olucha-Bordonau F.E., Vuksich M., Hof P. Understanding Emotions: Origins and Roles of the Amygdala. Biomolecules. 2021. Vol. 11. №6. Pp. 1-58. DOI: 10.3390/biom11060823.
Shiller, R. J. (2019). Narrative Economics: How Stories Go Viral and Drive Major Economic Events. Princeton University Press. 400 p.
Barsky R., Sims E. Information, Animal Spirits, and the Meaning of Innovations in Consumer Confidence. American Economic Review. 2012. Vol. 102. №4. Pp. 1343-1377. DOI: 10.1257/aer.102.4.1343.
Державна служба статистики України. Індикатор економічних настроїв. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2022/fin/opd_ek/ien/arh_ien_u.htm (дата звернення: 30.03.2025).
Edelman Trust Barometer. Global Report 2024. Available at: https://www.edelman.com/sites/g/files/aatuss191/files/202402/2024%20Edelman%20Trust%20Barometer%20Global%20Report_FINAL.pdf (accessed March 29, 2025).
Lehtinen A., Kuorikoski J. Unrealistic Assumptions in Rational Choice Theory. Philosophy of The Social Sciences. 2007. Vol. 37. Pp. 115-138. DOI: 10.1177/0048393107299684.
Simon H. A. (1957). Models of Man: Social and Rational. New York: Wiley. 287 p.
Cortes E.P., García J.P., Iribe-Burgos F., Guevara M., Hernandez G.M. Effects of emotional congruency and task complexity on decision-making. Cognitive processing. 2023. Vol. 24. №2. DOI: 10.1007/s10339-023-01129-1.
Kahneman D. (2017). Myslennia shvydke y povilne [Thinking, Fast and Slow]. Kyiv: Nash Format, 480 p. (in Ukrainian).
Thaler R. Toward a positive theory of consumer choice. Journal of Economic Behavior & Organization. 1980. Vol. 1. №1. Pp. 39-60. DOI: 10.1016/0167-2681(80)90051-7.
Loewenstein G. Emotions in Economic Theory and Economic Behavior. The American Economic Review. 2000. Vol. 90, №2. Pp. 426-432. DOI: DOI: 10.1257/aer.90.2.426.
Simic G., Tkalcic M., Vukic V., Mulc D., Spanic E., Sagud M., Olucha-Bordonau F.E., Vuksich M., Hof P. Understanding Emotions: Origins and Roles of the Amygdala. Biomolecules. 2021. Vol. 11. №6. Pp. 1-58. DOI: 10.3390/biom11060823.
Shiller, R. J. (2019). Narrative Economics: How Stories Go Viral and Drive Major Economic Events. Princeton University Press. 400 p.
Barsky R., Sims E. Information, Animal Spirits, and the Meaning of Innovations in Consumer Confidence. American Economic Review. 2012. Vol. 102. №4. Pp. 1343-1377. DOI: 10.1257/aer.102.4.1343.
Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Indykatоr ekonomichnykh nastroiv [State Statistics Service of Ukraine. Economic Sentiment Indicator]. Available at: https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2022/fin/opd_ek/ien/arh_ien_u.htm (accessed March 30, 2025).
Edelman Trust Barometer. Global Report 2024. Available at: https://www.edelman.com/sites/g/files/aatuss191/files/2024-02/2024%20Edelman%20Trust%20Barometer%20Global%20Report_FINAL.pdf (accessed March 29, 2025).

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.