КРОС-КУЛЬТУРНІ ПОТРЕБИ ЯК ДРАЙВЕР РОЗВИТКУ ТУРИСТИЧНОГО ПОТЕНЦІАЛУ УКРАЇНИ

Ключові слова: комунікація, крос-культурні потреби, міжнародна взаємодія, туризм, послуги, туристичний потенціал

Анотація

У представленому дослідженні визначено особливості поняття «туристичний потенціал» як поліфункціональної та багатоаспектної дефініції. Розглянуто сутність крос-культурних потреб у туристичній галузі. Охарактеризовано різні види крос-культурної комунікації та міжособистісної взаємодії. Визначено вплив крос-культурних потреб на розвиток туристичного потенціалу України. Наведено окремі приклади удосконалення туристичної галузі з урахування крос-культурного підходу. Окреслено проблеми удосконалення туристичного потенціалу України в умовах воєнного стану. Описано підходи до цифрової трансформації туристичної галузі з урахуванням крос-культурних потреб. Підкреслено значення та основні аспекти підготовки фахівців туристичної галузі до роботи в крос-культурному середовищі. Визначено пріоритетні напрями державної політики у сфері розвитку туристичного потенціалу з урахуванням крос-культурних потреб.

Посилання

Алдошина М В., Брусільцев Г. М. Крос-культурні комунікації в галузі туризму в умовах глобалізації. Бізнес Інформ. 2014. № 3. С. 197-202. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/binf_2014_3_32 (дата звернення 27.03.2025)

Атаманчук З. А. Вплив крос-культурних комунікацій у міжнародному туризмі на дифузію інновацій між країнами. Економіка і організація управління. 2022. №1 (45). С. 59-66 URL: https://doi.org/10.31558/2307-2318.2022.1.6 (дата звернення 14.03.2025)

Атаманчук З. А. Розвиток міжнародного туризму як шлях формування крос-культурної толерантності. Бізнес Інформ. 2021. № 1. С. 58-64. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/binf_2021_1_9 (дата звернення 14.03.2025)

Бабаєв В. М., Сухонос М. К. та інші. Сучасні тенденції розвитку індустрії туризму та гостинності у конкурентному середовищі»: матеріали міжнародної науково-практичної конференції, м. Харків. Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова, 2020. 232 с. URL: https://science.kname.edu.ua/images/dok/konferentsii/2020konf/17_04_2020_compressed.pdf (дата звернення 19.03.2025)

Гарбар Г. Туризм як глобальна форма міжкультурної комунікації. Гілея: науковий вісник. 2013. № 74. С. 220-221. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/gileya_2013_74_85 (дата звернення 21.03.2025)

Гонта О., Пігуляк М. Міжнародний туризм в Україні: реальність і перспективи розвитку в умовах воєнного стану. Проблеми і перспективи економіки та управління. 2023. № 3. С. 61-70. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ppeu_2023_3_8 (дата звернення 24.03.2025)

Гриньова М., Кабак О. Формування крос-культурної компетентності фахівців галузі туризму під час розробки спортивно-пізнавального маршруту на прикладі Аріельського університету (Аріель, Ізраїль) та Полтавського національного університету імені В. Г. Короленка (Україна). Директор школи, ліцею, гімназії. 2018. № 3. С. 63-68. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/dslg_2018_3_11 (дата звернення 16.03.2025)

Єрко І. В. Сталий та безпечний розвиток туризму як один з критеріїв трансформації конкурентного потенціалу суб’єктів туристичної індустрії. Підприємництво та інновації. 2023. Вип. 29. С. 7-13. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pidinnov_2023_29_3 (дата звернення 15.03.2025)

Інновінг в туризмі: монографія / А. А. Мазаракі, С. В. Мельниченко, Г. І. Михайліченко, Т. І. Ткаченко та ін.; за заг. ред. А. А. Мазаракі. Київ: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2016. 532 с. URL: https://knute.edu.ua/file/MjExMzA=/f847c0a5a302fe60ccf9e3463100472d.pdf (дата звернення 17.03.2025)

Красовський С. О. Міжнародний туризм як чинник крос-культурної комунікації: автореф. дис. ... к. культ. : 26.00.01 Теорія та історія культури. Київський національний університет культури і мистецтв. 2019 р. 21 с. URL: https://drive.google.com/file/d/1f7K-ZeGCIiUAo377rQX5KuF9eVguFRNZ/view?usp=sharing (дата звернення 14.03.2025)

Красовський С. О. Природа і основні етапи крос-культурної комунікації у міжнародному туризмі. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2018. № 3. С. 171-175. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vdakkkm_2018_3_33 (дата звернення 15.03.2025)

Мединська С. І. Підсилення мотивації персоналу туристичних компаній України в контексті крос-культурної комунікації та емоційних мотивів. Молодий вчений. 2019. № 4(2). С. 502-505. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2019_4(2)__70 (дата звернення 21.03.2025)

Михайліченко Г. І. Туристичний потенціал: методи оцінювання та інноваційний розвиток. Проблеми економіки. 2013. № 1. С. 115-123. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pekon_2013_1_17 (дата звернення 14.03.2025)

Михайліченко Г. І. Управління потенціалом туристичних дестинацій. Інноваційна економіка. 2020. № 1-2. С. 133-138. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inek_2020_1-2_20 (дата звернення 14.03.2025)

Михайліченко Г., Лисяна В. Цифровізація підприємств туризму в умовах кризи. Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. Економічні науки. 2023. Вип. 1. С. 91-105. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vchtei_2023_1_9 (дата звернення 27.03.2025)

Моргулець О., Нишенко О., Шевченко О. Крос-культурні комунікації в туристичній діяльності: проблеми та шляхи вирішення. Економіка та суспільство. 2023 № 57. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-57-60 (дата звернення 19.03.2025)

Сапельнікова Н., Никончук О. Формування концептуальних засад пожвавлення процесів крос-культурних відносин на засадах туристичної діяльності. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія : Туризм. 2018. Вип. 2. С. 24-33. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vknut_2018_2_4 (дата звернення 12.03.2025)

Сідоров В. І. Метод культурного асимілятора у системі крос-культурної підготовки майбутніх фахівців галузі туризму. Наукові записки [Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Серія : Педагогічні науки. 2018. Вип. 161. С. 35-39. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2018_161_8 (дата звернення 17.03.2025)

Сідоров В. І. Поняття культури у системі крос-культурної підготовки майбутніх фахівців галузі туризму. Імідж сучасного педагога. 2017. № 5. С. 26-29. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/isp_2017_5_9 (дата звернення 27.03.2025)

Смирнов І., Любіцева О. Проблеми розвитку туризму в умовах російської агресії та напрямки відродження галузі в регіонах України після перемоги (на прикладі волонтерського туризму у м. Кам’янці-Подільському). Теорія і практика фізичної культури і спорту. 2022. № 1(2). С. 112-124. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/tprphcs_2022_1(2)__16 (дата звернення 17.03.2025)

Aldoshyna M V., Brusiltsev H. M. (2014) Kros-kulturni komunikatsii v haluzi turyzmu v umovakh hlobalizatsii. [Cross-cultural communications in tourism in the context of globalization] Biznes Inform. № 3. Р. 197-202. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/binf_2014_3_32 (accessed March 07, 2025)

Atamanchuk Z. A. (2021) Rozvytok mizhnarodnoho turyzmu yak shliakh formuvannia kros-kulturnoi tolerantnosti [Development of international tourism as a way of forming cross-cultural tolerance]. Biznes Inform. № 1. Р. 58-64. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/binf_2021_1_9 (accessed March 14, 2025)

Atamanchuk, Z. А. (2022) Vplyv kros-kulturnykh komunikatsii u mizhnarodnomu turyzmi na dyfuziiu innovatsii mizh krainamy. [The impact of cross-cultural communications in international tourism on the diffusion of innovations between countries] Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia. №1 (45). С. 59-66 Available at: https://doi.org/10.31558/2307-2318.2022.1.6 (accessed March 14, 2025)

Babaiev V. M., Sukhonos M. K. ta inshi (2020) Suchasni tendentsii rozvytku industrii turyzmu ta hostynnosti u konkurentnomu seredovyshchi» [Current trends in the development of the tourism and hospitality industry in a competitive environment]: materialy mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, m. Kharkiv; Kharkivskyi natsionalnyi universytet miskoho hospodarstva imeni O. M. Beketova, 232 p. Available at: https://science.kname.edu.ua/images/dok/konferentsii/2020konf/17_04_2020_compressed.pdf (accessed April 01, 2025)

Harbar H. (2013) Turyzm yak hlobalna forma mizhkulturnoi komunikatsii. [Tourism as a global form of intercultural communication] Hileia: naukovyi visnyk. № 74. Р. 220 - 221. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/gileya_2013_74_85 (accessed March 21, 2025)

Honta O., Pihuliak M. (2023) Mizhnarodnyi turyzm v Ukraini: realnist i perspektyvy rozvytku v umovakh voiennoho stanu. [International tourism in Ukraine: reality and prospects for development under martial law]. Problemy i perspektyvy ekonomiky ta upravlinnia. № 3. Р. 61-70. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ppeu_2023_3_8 (accessed March 24, 2025)

Hrynova M., Kabak O. (2018) Formuvannia kros-kulturnoi kompetentnosti fakhivtsiv haluzi turyzmu pid chas rozrobky sportyvno-piznavalnoho marshrutu na prykladi Arielskoho universytetu (Ariel, Izrail) ta Poltavskoho natsionalnoho universytetu imeni V. H. Korolenka (Ukraina). [Formation of cross-cultural competence of tourism industry specialists during the development of a sports and educational route using the example of Ariel University (Ariel, Israel) and V. G. Korolenko Poltava National University (Ukraine)]. Dyrektor shkoly, litseiu, himnazii. № 3. P. 63-68. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/dslg_2018_3_11 (accessed March 16, 2025)

Krasovskyi S. O. (2018) Pryroda i osnovni etapy kros-kulturnoi komunikatsii u mizhnarodnomu turyzmi. [The nature and main stages of cross-cultural communication in international tourism] Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv. № 3. P. 171-175. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vdakkkm_2018_3_33 (accessed March 15, 2025)

Krasovskyi S. O. (2019) Mizhnarodnyi turyzm yak chynnyk kros-kulturnoi komunikatsii [International tourism as a factor of cross-cultural communication]: avtoref. dys. ... k. kult. : 26.00.01 Teoriia ta istoriia kultury. Kyivskyi natsionalnyi universytet kultury i mystetstv. 21 р. Available at: https://drive.google.com/file/d/1f7K-ZeGCIiUAo377rQX5KuF9eVguFRNZ/view?usp=sharing (accessed March 19, 2025)

Mazaraki, А. А., Melnychenko, S. V., Mykhailichenko, Н. І., Tkachenko Т. І. et al. (2016) Innovinh v turyzmi. [Innovation in tourism] monohrafiya [a monograph]. Kyiv: Kyiv. nats. torh.-ekon. un-t, 2016. 532 p. Available at: https://knute.edu.ua/file/MjExMzA=/f847c0a5a302fe60ccf9e3463100472d.pdf (accessed March 27, 2025)

Medynska S. I. (2019) Pidsylennia motyvatsii personalu turystychnykh kompanii Ukrainy v konteksti kros-kulturnoi komunikatsii ta emotsiinykh motyviv. [Strengthening the motivation of staff of Ukrainian travel companies in the context of cross-cultural communication and emotional motives]. Molodyi vchenyi. № 4(2). P. 502-505. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2019_4(2)__70 (accessed March 21, 2025)

Morhulets O., Nyshenko O., Shevchenko O. (2023) Kros-kulturni komunikatsii v turystychnii diialnosti: problemy ta shliakhy vyrishennia. [Cross-cultural communications in tourism: problems and solutions]. Ekonomika ta suspilstvo. № 57. Available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-57-60 (accessed March 19, 2025)

Mykhailichenko H. I. (2013) Turystychnyi potentsial: metody otsiniuvannia ta innovatsiinyi rozvytok. [Tourism potential: assessment methods and innovative development] Problemy ekonomiky. № 1. P. 115-123. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pekon_2013_1_17 (accessed March 14, 2025)

Mykhailichenko H. I. (2020) Upravlinnia potentsialom turystychnykh destynatsii. [Managing the potential of tourist destinations]. Innovatsiina ekonomika. № 1 - 2. P. 133 - 138. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inek_2020_1-2_20 (accessed March 14, 2025)

Mykhailichenko H., Lysiana V. (2023) Tsyfrovizatsiia pidpryiemstv turyzmu v umovakh kryzy. [Digitalization of tourism enterprises in times of crisis]. Visnyk Chernivetskoho torhovelno-ekonomichnoho instytutu. Ekonomichni nauky. Vyp. 1. P. 91-105. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vchtei_2023_1_9 (accessed March 21, 2025)

Sapelnikova N., Nykonchuk O. (2018) Formuvannia kontseptualnykh zasad pozhvavlennia protsesiv kros-kulturnykh vidnosyn na zasadakh turystychnoi diialnosti. [Formation of conceptual foundations for the revitalization of cross-cultural relations processes based on tourism activities]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriia: Turyzm. Vyp. 2. P. 24-33. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vknut_2018_2_4 (accessed March 12, 2025)

Sidorov V. I. (2017) Poniattia kultury u systemi kroskulturnoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv haluzi turyzmu. [The concept of culture in the system of cross-cultural training of future tourism professionals]. Imidzh suchasnoho pedahoha. № 5. P. 26 - 29. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/isp_2017_5_9 (accessed March 27, 2025)

Sidorov V. I. (2018) Metod kulturnoho asymiliatora u systemi kroskulturnoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv haluzi turyzmu. [The cultural assimilator method in the system of cross-cultural training of future tourism professionals]. Naukovi zapysky [Tsentralnoukrainskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka]. Seriia : Pedahohichni nauky. Vyp. 161. P. 35-39. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2018_161_8 (accessed March 17, 2025)

Smyrnov I., Liubitseva O. (2022) Problemy rozvytku turyzmu v umovakh rosiiskoi ahresii ta napriamky vidrodzhennia haluzi v rehionakh Ukrainy pislia peremohy (na prykladi volonterskoho turyzmu u m. Kamiantsi-Podilskomu). [Problems of tourism development in conditions of Russian aggression and directions of revival of the industry in the regions of Ukraine after the victory (using the example of volunteer tourism in the city of Kamianets-Podilskyi)]. Teoriia i praktyka fizychnoi kultury i sportu. № 1(2). P. 112-124. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/tprphcs_2022_1(2)__16 (accessed March 17, 2025)

Yerko I. V. (2023) Stalyi ta bezpechnyi rozvytok turyzmu yak odyn z kryteriiv transformatsii konkurentnoho potentsialu subiektiv turystychnoi industrii. [Sustainable and safe development of tourism as one of the criteria for transforming the competitive potential of tourism industry entities]. Pidpryiemnytstvo ta innovatsii. Vyp. 29. P. 7 - 13. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pidinnov_2023_29_3 (accessed March 15, 2025)

Переглядів статті: 0
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2025-03-31
Як цитувати
Губський, С., & Голубець, І. (2025). КРОС-КУЛЬТУРНІ ПОТРЕБИ ЯК ДРАЙВЕР РОЗВИТКУ ТУРИСТИЧНОГО ПОТЕНЦІАЛУ УКРАЇНИ. Економіка та суспільство, (73). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-73-137