СЕРВІСНА СТРАТЕГІЯ ТОРГОВЕЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА: СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ
Анотація
Актуальність дослідження зумовлена необхідністю адаптації торговельних підприємств до змін у поведінці споживачів, активного впровадження цифрових технологій та посилення ролі емоційного сервісу в умовах постпандемічної реальності та війни з рф. У статті розкрито зміст поняття сервісної стратегії торговельного підприємства та визначено її значення у формуванні конкурентних переваг у сучасному ринковому середовищі. Окреслено взаємозв’язок між сервісною стратегією та рівнем конкурентоспроможності підприємства. Проаналізовано ключові тенденції розвитку сервісної складової в торгівлі, зокрема омніканальність, клієнтоорієнтованість, використання CRM-систем і чат-ботів. Особливу увагу приділено трансформації споживчої поведінки під впливом соціальних та економічних чинників. З огляду на глобалізаційні виклики, стрімкий розвиток електронної комерції та зростаючі очікування споживачів щодо якості обслуговування, сервісна стратегія набуває критичного значення для забезпечення лояльності клієнтів та довгострокової стабільності бізнесу. Підвищується потреба в системному підході до формування сервісної політики, що враховує цифровізацію, автоматизацію бізнес-процесів і зміну ціннісних орієнтирів споживача.
Посилання
Rathi R. Effect of Cambridge Analytica’s Facebook ads on the 2016 US Presidential Election. Medium. January 13, 2019. URL: https://towardsdatascience. com/effect-of-cambridge-analyticas-facebook-ads-on- -the-2016-us-presidential-election-dacb5462155d. (дата звернення: 24.04.2025).
Мінцифра. Стратегія розвитку електронних комунікацій до 2023 року 2024 https://tapas.org.ua/all-uk/news-uk/mintsyfra-prezentuvala-stratehiiu-rozvytku-elektronnykh-komunikatsij-do-2030-doluchajtesia-do-obhovorennia/
Deloitte Ukraine. 2022. Retail in Ukraine 2022: Digital trends and consumer insights. Deloitte Ukraine. URL https://www2.deloitte.com/ua/en/pages/consumer-industrial-products/articles/retail-review.html (дата звернення: 24.04.2025).
European Bank for Reconstruction and Development. (2022). Digital SME Survey: Ukraine. EBRD. URL https://www.ebrd.com/news/publications/transition-report/digital-sme-survey-ukraine.html (дата звернення: 24.04.2025).
Пантєлєєва Н., Дідковський Р. Сучасні техзнології обробки даних і знань для реальногог сектору економіки: технолоргічний, екномічний та соціальні аспекти. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Економіка і управління 2020. – 145 с. –DOI: https://doi.org/10.32838/2523-4803/70-4-49
Цифрова економіка: підручник за ред. Д.е.н., проф. А.І. Крисоватий, д.е.н., проф О.М. Десятнюк, д.е.н., проф.О.В. Пьтащенко. Тернопіль: З НУ, 2024 520 с. ISBN 978-966-654-766-1 URL http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/53208/1/Цифрова%20економіка.pdf (дата звернення: 25.04.2025).
Day, G. S. (2000) ‘Managing market relationships’, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 28, No. 1, pp. 24–30.
DOI: 10.1177/0092070300281003.
Чуніхіна Т, Полозов, О., Турчин О. . В. Штучний інтелект і аналіз споживчих трендів: перспективи використання в маркетингу. № 22 (2024): Інвестиції: Практика та досвід .. – 2024. – № 40. – С. 51–55. – DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2024.22
Черниш О. І. Інноваційні технології в управлінні сервісами торговельних підприємств. – Львів: ЛНУ ім. І. Франка, 2021. – 150 с. – DOI: https://doi.org/10.30970/2021-1-05.
Melnyk, T. (2023). "Ukrainian business in theconditions of war: current state, problems and ways tosolve them", Zhurnal innovatsii ta staloho rozvytku. vol. 7(3), available at: https://doi.org/10.51599/is.2023.-07.03.07 (Accessed 01 September 2024)
Verma, R. 2000. Service classification and management challenges. eCommons Cornell. URL https://ecommons.cornell.edu/bitstream/handle/1813/71617/Verma61_Service_Classification_and_Management_Challenges.pdf?isAllowed=y&sequence=1 (дата звернення: 25.04.2025).
Чуприна О., Аракелова І., Попова Ю. Розвиток вітчизняної роздрібної торгівлі: сучасні тенденції та перспективи // Економіка та суспільство. 2020. №2. DOI:https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-70-104
Rathi, R. (2019, January 13). [Effect of Cambridge Analytica’s Facebook ads on the 2016 US Presidential Election]. Medium. Retrieved April 24, 2025, from https://towardsdatascience.com/effect-of-cambridge-analyticas-facebook-ads-on-the-2016-us-presidential-election-dacb5462155d
Ministry of Digital Transformation of Ukraine. (2024). Stratehiia rozvytku elektronnykh komunikatsii do 2023 roku 2024 [Strategy for the development of electronic communications until 2030. Retrieved April 24, 2025, from] https://tapas.org.ua/all-uk/news-uk/mintsyfra-prezentuvala-stratehiiu-rozvytku-elektronnykh-komunikatsij-do-2030-doluchajtesia-do-obhovorennia/
Deloitte Ukraine. (2022). Retail in Ukraine 2022: [Digital trends and consumer insights.] Retrieved April 24, 2025, from https://www2.deloitte.com/ua/en/pages/consumer-industrial-products/articles/retail-review.html
European Bank for Reconstruction and Development. (2022). [Digital SME Survey: Ukraine. Retrieved] April 24, 2025, from https://www.ebrd.com/news/publications/transition-report/digital-sme-survey-ukraine.html
Panteleeva, N., & Didkovskyi, R. (2020). Suchasni tekhznolohii obrobky danykh i znan dlia realnohoh sektoru ekonomiky: tekhnolorhichnyi, eknomichnyi ta sotsialni aspekty. [Modern data and knowledge processing technologies for the real sector of the economy: Technological, economic, and social aspects]. Scientific Notes of V.I. Vernadsky Taurida National University. Series: Economics and Management, (70-4), Article 49. https://doi.org/10.32838/2523-4803/70-4-49
Krysovatyi, A. I., Desiatniuk, O. M., & Piatashchenko, O. V. (Eds.). (2024). Tsyfrova ekonomika: pidruchnyk za red. D.e.n., prof. A.I. Krysovatyi, d.e.n., prof O.M. Desiatniuk, d.e.n., prof.O.V. Ptashchenko. [Digital Economy] (Textbook). Ternopil: West Ukrainian National University. Retrieved April 25, 2025, from http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/53208/1/Цифрова%20економіка.pdf
Day, G. S. (2000). [Managing market relationships]. Journal of the Academy of Marketing Science, 28(1), 24–30. https://doi.org/10.1177/0092070300281003
Chunikhina, T., Polozov, O., & Turchyn, O. (2024). Shtuchnyi intelekt i analiz spozhyvchykh trendiv: perspektyvy vykorystannia v marketynhu [Artificial intelligence and consumer trend analysis: Prospects for use in marketing.] Investments: Practice and Experience, (22), 51–55. https://doi.org/10.32702/2306-6814.2024.22
Chernysh, O. I. (2021). Innovatsiini tekhnolohii v upravlinni servisamy torhovelnykh pidpryiemstv [Innovative technologies in the management of services of trade enterprises.] Lviv: Ivan Franko National University of Lviv. https://doi.org/10.30970/2021-1-05
Melnyk, T. (2023). Service classification and management challenges. eCommons Cornell. [Ukrainian business in the conditions of war: Current state, problems, and ways to solve them.] Journal of Innovation and Sustainable Development, 7(3). https://doi.org/10.51599/is.2023.-07.03.07
Verma, R. (2000).[ Service classification and management challenges.] eCommons Cornell. Retrieved April 25, 2025, from https://ecommons.cornell.edu/bitstream/handle/1813/71617/Verma61_Service_Classification_and_Management_Challenges.pdf?isAllowed=y&sequence=1
Chupryna, O., Arakelova, I., & Popova, Y. (2020). Rozvytok vitchyznianoi rozdribnoi torhivli: suchasni tendentsii ta perspektyvy [Development of domestic retail trade: Current trends and prospects]. Economy and Society, (2). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-70-104

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.