АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ РОЗВИТКУ МАРКЕТИНГУ В СИСТЕМІ СТАЛОГО РОЗВИТКУ

Ключові слова: система сталого розвитку, сталий маркетинг, соціально-відповідальний маркетинг, екологічний маркетинг, зелений маркетинг, інноваційний маркетинг, цифровий маркетинг

Анотація

У статті досліджено детермінанти сталого розвитку, які формують контур системи сталого розвитку від формувачів думок до правових регуляторів, і який впливає на розвиток маркетингу. Також, важливим фактором визначено таку емерджентну властивість ринку, як-то формування взаємної лояльності між споживачами та підприємствами, що створює нову якість сталих відносин в ринковому обміні. З'ясовано, що під впливом контуру системи сталого розвитку формуються нові типи та види маркетингу, як-то екологічний маркетинг, зелений маркетинг, етичний маркетинг, соціально-відповідальний маркетинг, а також інноваційний. Виявлено, що сталий маркетинг є системоуворючим маркетингом, але , на сьогодні, знаходиться на етапі формування.Також проведено аналіз співвідношення принципів корпоративної соціальної відповідальності та цілей сталого розвитку, зроблено порівняльний аналіз відмінностей маркетингів, що входять в систему сталого розвитку. За результатом проведеного дослідження в статті запропоновано модель маркетингу в системі сталого розвитку, яка пояснює механізм вибору оптимального складу стратегічного набору компонентів маркетингових стратегій.

Посилання

Tuncak, Baskut. (2019) Implications for human rights of the environmentally sound management and disposal of hazardous substances and wastes : note / by the Secretary-General; UN. Human Rights Council. Special Rapporteur on the Implications for Human Rights of the Environmentally Sound Management and Disposal of Hazardous Substances and Wastes; UN. Secretary-General. URL: https://digitallibrary.un.org/record/3833656?v=pdf

Андрій Гнап, Олексій Кабанов, Михайло Присяжнюк, Альона Гринько Яніна Басиста, Наталія Міронова. (2024). Огляд сучасної політики ЕС у сфері низько вуглецевої та циркулярної економіки. Звіт проєкту «Прозорість та підзвітність державному управлінні та послугах /TAPAS». URL: https://tapas.org.ua/wp-content/uploads/2024/02/Iurydychnyj-zvit.pdf

Божок А.Р., Колбушкін Ю.П. Маркетинг як інструмент реалізації принципів сталого розвитку DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-157-2-7 (дата доступу 18.03.2025 р.)

Марушевський Г.Б., Нижник О.М. Методичні рекомендації для врахування Цілей сталого розвитку в стратегіях розвитку територіальних громад.URL:https://www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/migration/ua/UNDP_MetRecommendation_v03.pdf (дата доступу 19.03.2025 р.)

Sachs, J.D., Lafortune, G., Fuller, G. (2024). The SDGs and the UN Summit of the Future. Sustainable Development Report 2024. Paris: SDSN, Dublin: Dublin University Press. doi:10.25546/108572

Sustainable development goals. Web-site. URL: https://sdgs.un.org/goals

UN Global Compact (CSR). Web-site. URL:: https://globalcompact.org.ua (дата доступу 19.03.2025 р.)

Політика vs. Зміна клімату. Як країни домовилися рятувати світ і підписали Паризьку угоду. URL: https://ecoaction.org.ua/polityka-vs-zmina-klimatu.html (дата доступу 19.03.2025 р.)

Цілі Сталого Розвитку: Україна. (2017) Міністерство економіки України. URL: https://me.gov.ua/view/22e86f94-a9dd-421e-adcb-e38748a4b7cb

Guidance on social responsibility ISO 26000:2010. Web-site. URL: https://www.iso.org/standard/42546.html (дата доступу 19.03.2025 р.)

Чернишов О.Ю. (2023). Екологічний маркетинг як складова політики сталого розвитку на ринку екологічних товарів і послуг. Mechanism of an Economic Regulation, (1 (99), 29-33. https://doi.org/10.32782/mer.2023.99.05

Князєва, Т., & Ороховська, Л. (2023). Екологічний маркетинг у парадигмі сталого розвитку: теоретико-методологічний аспект. Mechanism of an Economic Regulation, (1(99), 17-22. https://doi.org/10.32782/mer.2023.99.03

Павленко Т.В. (2018) Сутність зеленого маркетингу. Економічний вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут».DOI:10.20535/2307-5651.15.2018.132529

Довгань, Ю., & Середницька, Л. (2023). Маркетинг сталого розвитку: досвід єс. Економіка та суспільство, (49). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-49-49

Садченко, О. (2024). Конвергенція маркетингу в умовах сталого розвитку на прикладі підприємництва органічних добрив. Сталий розвиток економіки, (3(50), 87-93. https://doi.org/10.32782/2308-1988/2024-50-14

Карп, В.С. Резнікова, Н.В. та Іващенко О.А. (2023) Імперативізація ідей сталого розвитку в зеленому маркетингу: міжнародний бізнес в координатах етичного споживання і справедливої торгівлі Інвестиції: практика та досвід (18). с. 18-25. ISSN 2306-6814

Ecological Marketing. Sustainability dictionary. https://sustainabilitydictionary.com/2005/12/07/ecological-marketing/ (дата доступу 19.03.2025 р.)

Ларіна, Я., & Нагорна, О. (2024). Сталий маркетинг: сутність та можливості у розвитку ринку органічних добрив в Україні. Київський економічний науковий журнал, (7), 83-89. https://doi.org/10.32782/2786-765X/2024-7-1

Колесник М.В. (2017) Методологічні аспекти управління корпоративною соціальною відповідальністю: фінанси, маркетинг та smart-інституціоналізація. Проблеми системного підходу в економіці: зб. наук. праць. К.: НАУ. Вип. № 6 (62). Частина 2. С. 150 – 156.

Simon Cook. (2023) Supercharging Climate Action Through Creativity. URL: https://climatecommunications.earth/whitepaper-articles/supercharging-climate-action-through-creativity/

Arwa Mahdawi. (2021). Can marketing save the planet? URL: https://wfanet.org/knowledge/item/2021/10/29/Can-marketing-save-the-planet

Nathalie Doswald. Alessandra Mazzai. Towards a nature-positive economy. (2023). Foresight. URL: https://www.climateforesight.eu/interview/towards-a-nature-positive-economy/

Mirjam Peternek McCartney. (2023) Can marketing save the planet? That's A Weeva Wrap. URL: https://www.linkedin.com/pulse/can-marketing-save-planet-weareweeva/

What is Sustainable Marketing? Cambridge Institute for Sustainability Leadership. URL: https://www.cisl.cam.ac.uk/resources/blog/what-sustainable-marketing . (дата доступу 19.03.2025 р.)

Jordan Bar Am, Vinit Doshi, Anandi Malik , Steve Noble and Sherry Frey Consumers care about sustainability—and back it up with their wallets. https://www.mckinsey.com/industries/consumer-packaged-goods/our-insights/consumers-care-about-sustainability-and-back-it-up-with-their-wallets (дата доступу 19.03.2025 р.)

Global education monitoring report (2023): technology in education: a tool on whose terms? URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385723

Козин Л. В. Соціально-відповідальний маркетинг підприємств [Текст] : дис. ... канд. екон. наук : 08.00.04. – Тернопіль : ТНЕУ, 2015. – 239 с.

Гаврилець О. В., Дочинець Н. М., Кампо Г. М. Зелений маркетинг – перспективна концепція ринкового позиціювання як реакція на виклики сьогодення. Механiзм регулювання економiки. 2022. № 3–4 (97–98). С. 118–123. https://doi.org/10.32782/mer.2022.97-98.19.

Tuncak, Baskut. (2019) Implications for human rights of the environmentally sound management and disposal of hazardous substances and wastes : note / by the Secretary-General; UN. Human Rights Council. Special Rapporteur on the Implications for Human Rights of the Environmentally Sound Management and Disposal of Hazardous Substances and Wastes; UN. Secretary-General. URL: https://digitallibrary.un.org/record/3833656?v=pdf

Andrii Hnap, Oleksii Kabanov, Mykhailo Prysiazhniuk, Alyona Hrynko, Yanina Basysta, Nataliia Mironova (2024). Overview of the EU's current low carbon and circular economy policy. Report of the Transparency and Accountability in Public Administration and Services (TAPAS) project. URL: https://tapas.org.ua/wp-content/uploads/2024/02/Iurydychnyj-zvit.pdf

Bozhok A.R., Kolbushkin YU.P. Marketynh yak instrument realizatsiyi pryntsypiv staloho rozvytku. [Marketing as a tool for implementing the principles of sustainable development]. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-157-2-7

Marushevsʹkyy H.B., Nyzhnyk O.M. Metodychni rekomendatsiyi dlya vrakhuvannya Tsiley staloho rozvytku v stratehiyakh rozvytku terytorialʹnykh hromad. [Methodological recommendations for taking into account the Sustainable Development Goals in the strategies of territorial communities' development.].URL:https://www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/migration/ua/UNDP_MetRecommendation_v03.pdf (accessed February 19, 2025)

Sachs, J.D., Lafortune, G., Fuller, G. (2024). The SDGs and the UN Summit of the Future. Sustainable Development Report 2024. Paris: SDSN, Dublin: Dublin University Press. doi:10.25546/108572

Sustainable development goals. Web-site. URL: https://sdgs.un.org/goals (accessed February 19, 2025)

UN Global Compact (CSR). Web-site. URL:: https://globalcompact.org.ua (accessed February 19, 2025)

Politics vs. Climate Change. How countries agreed to save the world and signed the Paris Agreement. Web-site. URL: https://ecoaction.org.ua/polityka-vs-zmina-klimatu.html (accessed February 19, 2025)

Sustainable Development Goals: Ukraine. (2017) Ministry of Economy of Ukraine. URL: https://me.gov.ua/view/22e86f94-a9dd-421e-adcb-e38748a4b7cb

Guidance on social responsibility ISO 26000:2010. Web-site. URL: https://www.iso.org/standard/42546.html (accessed February 19, 2025)

Chernyshov O.YU. (2023). Ekolohichnyy marketynh yak skladova polityka staloho rozvytku na rynku ekolohichnykh tovariv i posluh. [Environmental marketing as a component of sustainable development policy in the market of environmental goods and services]. Mechanism of an Economic Regulation, (1 (99), 29-33. https://doi.org/10.32782/mer.2023.99.05

Knyazyeva T., Orokhovsʹka L. (2023). Ekolohichnyy marketynh u paradyhmi staloho rozvytku: teoretyko-metodolohichnyy aspekt. [Ecological marketing in the paradigm of sustainable development: theoretical and methodological aspect.] Mechanism of an Economic Regulation, (1(99), 17-22. DOI: https://doi.org/10.32782/mer.2023.99.03

Pavlenko T.V. (2018) Sutnistʹ zelenoho marketynhu. [The essence of green marketing]. Economic Bulletin of the National Technical University of Ukraine ‘Kyiv Polytechnic Institute’.DOI:10.20535/2307-5651.15.2018.132529

. Dovhanʹ YU., Serednytsʹka L. (2023). Marketynh staloho rozvytku: dosvid yes. [Marketing of sustainable development: the experience of the EU]. Economy and society, (49). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-49-49

Sadchenko , O . (2024). Konverhentsiya marketynhu v umovakh staloho rozvytku na prykladi pidpryyemnytstva orhanichnykh dobryv.[ Convergence of marketing in the context of sustainable development on the example of organic fertiliser business]. Sustainable development of the economy. (3(50), 87-93. https://doi.org/10.32782/2308-1988/2024-50-14

Karp, V.S. Reznikova, N.V. ta Ivashchenko O.A. (2023) Imperatyvizatsiya idey staloho rozvytku v zelenomu marketynhu: mizhnarodnyy biznes v koordynatakh etychnoho spozhyvannya i spravedlyvoyi torhivli Investytsiyi: praktyka ta dosvid. [Imperativisation of sustainable development ideas in green marketing: international business in the coordinates of ethical consumption and fair trade Investments: practice and experience]. (18). с. 18-25. ISSN 2306-6814

Ecological Marketing. Sustainability dictionary. https://sustainabilitydictionary.com/2005/12/07/ecological-marketing/ (accessed February 19, 2025)

Larina, Y., & Nagorna, O. (2024). Sustainable marketing: the essence and opportunities in the development of the organic fertiliser market in Ukraine [Sustainable marketing: essence and opportunities in the development of the organic fertilizer market in ukraine] . Kyiv Economic Scientific Journal, (7), 83-89. https://doi.org/10.32782/2786-765X/2024-7-12

. Kolesnyk M.V. (2017) Metodolohichni aspekty upravlinnya korporatyvnoyu sotsialʹnoyu vidpovidalʹnistyu: finansy, marketynh ta smart-instytutsionalizatsiya. [Methodological aspects of corporate social responsibility management: finance, marketing and smart institutionalisation] Problems of a systematic approach in the economy: a collection of scientific papers. K.: NAU. Р. Issue 6 (62). Part 2. Рр. 150 - 156.

Simon Cook. (2023) Supercharging Climate Action Through Creativity. URL: https://climatecommunications.earth/whitepaper-articles/supercharging-climate-action-through-creativity/

Arwa Mahdawi. (2021). Can marketing save the planet? URL: https://wfanet.org/knowledge/item/2021/10/29/Can-marketing-save-the-planet

Nathalie Doswald. Alessandra Mazzai. Towards a nature-positive economy. (2023). Foresight. URL: https://www.climateforesight.eu/interview/towards-a-nature-positive-economy/

Mirjam Peternek McCartney. (2023) Can marketing save the planet? That's A Weeva Wrap. URL: https://www.linkedin.com/pulse/can-marketing-save-planet-weareweeva/

What is Sustainable Marketing? Cambridge Institute for Sustainability Leadership. URL: https://www.cisl.cam.ac.uk/resources/blog/what-sustainable-marketing. (accessed February 19, 2025)

Jordan Bar Am, Vinit Doshi, Anandi Malik , Steve Noble and Sherry Frey Consumers care about sustainability—and back it up with their wallets. https://www.mckinsey.com/industries/consumer-packaged-goods/our-insights/consumers-care-about-sustainability-and-back-it-up-with-their-wallets

Global education monitoring report, 2023: technology in education: a tool on whose terms? URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385723

Kozyn, L.V. (2015) Sotsialʹno-vidpovidalʹnyy marketynh pidpryyemstv [ocially responsible marketing of enterprises] : dys. ... kand. ekon. nauk : 08.00.04. – Ternopilʹ : TNEU,. – 239 P.

Havryletsʹ O. V., Dochynetsʹ N. M., Kampo H. M. (2022) Zelenyy marketynh – perspektyvna kontseptsiya rynkovoho pozytsiyuvannya yak reaktsiya na vyklyky sʹohodennya. Mekhanizm rehulyuvannya ekonomiky [Socially responsible marketing of enterprises]. № 3–4 (97–98). Pp. 118–123. https://doi.org/10.32782/mer.2022.97-98.19

Переглядів статті: 0
Завантажень PDF: 3
Опубліковано
2025-03-31
Як цитувати
Чернишова, Т. (2025). АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ РОЗВИТКУ МАРКЕТИНГУ В СИСТЕМІ СТАЛОГО РОЗВИТКУ . Економіка та суспільство, (73). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-73-22
Розділ
МАРКЕТИНГ