СТАЛИЙ РОЗВИТОК ТУРИЗМУ В ЦИФРОВУ ЕПОХУ: РОЗВИТОК СМАРТ-ДЕСТИНАЦІЙ

  • Ірина Писарева Харківський національний університет міського господарства ім. О.М. Бекетова https://orcid.org/0000-0003-1433-9104
  • Катерина Яловнича Харківський національний університет міського господарства ім. О.М. Бекетова https://orcid.org/0009-0009-8352-0557
Ключові слова: смарт-туризм, смарт-місто, смарт-дестинація, цифровізація, сталий розвиток

Анотація

У статті розглянуто концепцію сталого розвитку туризму в умовах цифрової епохи, зокрема розвиток смарт-дестинацій як інноваційного напрямку туристичної індустрії. Здійснено аналіз ключових складових smart-туризму, включаючи інтеграцію сучасних технологій для оптимізації туристичних послуг, підвищення якості туристичного досвіду та забезпечення сталого розвитку регіонів. Основну увагу приділено використанню мобільних додатків, віртуальної та доповненої реальності, персоналізованих маршрутів, технологій штучного інтелекту та автоматизованих систем для управління потоками туристів. Проаналізовано зарубіжний та вітчизняний досвід впровадження цифрових інструментів у туристичну сферу, зокрема проекти смарт-міст і смарт-дестинацій. Виявлено, що синергія концепцій «розумного міста» та «розумної дестинації» дозволяє створювати багатофункціональні екосистеми, які відповідають сучасним тенденціям цифровізації туризму. Визначено основні напрями цифровізації, включаючи персоналізацію послуг на основі великих даних, інтерактивні сервіси, використання екологічно чистих технологій та автоматизацію процесів. У статті акцентується увага на важливості врахування інтересів стейкхолдерів — місцевих громад, бізнесу, органів влади та туристів для створення ефективних стратегій розвитку смарт-дестинацій. Результати дослідження сприяють формуванню теоретико-методологічної бази для впровадження цифрових технологій у туристичну індустрію, що сприятиме її конкурентоспроможності та сталому розвитку в умовах цифрової трансформації.

Посилання

Gretzel U., Koo C. Smart Tourism Cities: A Duality of Place Where Technology Supports the Convergence of Touristic and Residential Experiences. Asia Pacific Journal of Tourism Research. 2021. 26(4). Р. 1-13.

Gretzel U., Werthner H., Koo C., Lamsfus C. Conceptual foundations for understanding smart tourism ecosystems. Computers in Human Behavior. 2015. 50. Р. 558-563

Gretzel U., Scarpino Johns M. Destination Resilience and Smart Tourism Destinations. Tourism Review International. 2018. 22(3). Р. 263-276.

Gretzel U. From smart destinations to smart tourism regions. Investigaciones Regionales. 2018. 42. Р. 171-184.

Smart Tourism Development / Gretzel U., Dieke P., King B. & Sharpley R. Tourism in Development: Reflective Essays. 2021. Р. 159-168.

Gretzel U., Collier de Mendonça M. Smart Destination Brands: Semiotic analysis of visual and verbal signs. International Journal of Tourism Cities. 2019. 5(4). Р. 560-580.

Buhalis D., Amaranggana A. Smart tourism destinations enhancing tourism experience through personalization of services. In Information and Communication Technologies in Tourism. Springer: Cham, Germany. 2015. Р. 377–389

Boes K., Buhalis D., Inversini A. Smart tourism destinations: Ecosystems for tourism destination competitiveness. International Journal of Tourism Cities. 2016. Vol. 2(2). Р.108 – 124.

Bilotta E., Bertacchini F., Gabriele L., Giglio S., Pantano P.S., Romita T. Industry 4.0 technologies in tourism education: Nurturing students to think with technology. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education. 2021. Vol. 29. URL: https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2020.100275 (дата звернення: 10.11.2024).

Кара О., Міхо О., Растворова М. Стан та перспективи розвитку смарт-туризму: світовий досвід та українські перспективи (на прикладі міста Києва як туристичної дестинації). Вчені записки Університету «КРОК». 2024. 1(73). С. 127–131. URL: https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-73-127-131 (дата звернення: 10.11.2024).

Марусей Т. В. Діджиталізація туристичного сектору як інструмент розвитку в сучасних умовах. Ефективна економіка. 2020. № 8. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8116 (дата звернення: 10.11.2024).

Рябєв А., Тонкошкур М., Кравцова С. Концепція «Smart сity» та її вплив на сферу туризму в умовах цифрової економіки. Економіка та суспільство. 2022. (35). URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-35-30 (дата звернення: 10.11.2024).

Gretzel U., Koo C. (2021) Smart Tourism Cities: A Duality of Place Where Technology Supports the Convergence of Touristic and Residential Experiences. Asia Pacific Journal of Tourism Research. 26(4). Р. 1-13.

Gretzel U., Werthner H., Koo C., Lamsfus C. (2015). Conceptual foundations for understanding smart tourism ecosystems. Computers in Human Behavior. 50. Р. 558-563

Gretzel U., Scarpino Johns M. (2018) Destination Resilience and Smart Tourism Destinations. Tourism Review International. 22(3). Р. 263-276.

Gretzel U. (2018). From smart destinations to smart tourism regions. Investigaciones Regionales. 42. Р. 171-184.

Smart Tourism Development (2021) / Gretzel U., Dieke P., King B. & Sharpley R. Tourism in Development: Reflective Essays. Р. 159-168.

Gretzel U., Collier de Mendonça M. (2019) Smart Destination Brands: Semiotic analysis of visual and verbal signs. International Journal of Tourism Cities. 5(4). Р. 560-580.

Buhalis D., Amaranggana A. (2015) Smart tourism destinations enhancing tourism experience through personalization of services. In Information and Communication Technologies in Tourism. Springer: Cham, Germany. Р. 377–389

Boes K., Buhalis D., Inversini A. (2016) Smart tourism destinations: Ecosystems for tourism destination competitiveness. International Journal of Tourism Cities. Vol. 2(2). Р.108 – 124.

Bilotta E., Bertacchini F., Gabriele L., Giglio S., Pantano P.S., Romita T. (2021) Industry 4.0 technologies in tourism education: Nurturing students to think with technology. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education. Vol. 29. URL: https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2020.100275 (date of access: 10.11.2024)

Kara O., Mikho O., Rastvorova M. (2024) Stan ta perspektyvy rozvytku smart-turyzmu: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy (na prykladi mista Kyieva yak turystychnoi destynatsii) [The Current State and Prospects for the Development of Smart Tourism: Global Experience and Ukrainian Perspectives (Using the Example of Kyiv as a Tourist Destination)]. Vcheni zapysky Universytetu «KROK». 1(73). S. 127–131. URL: https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-73-127-131 (date of access: 10.11.2024)

Marusei T. (2020) Didzhytalizatsiia turystychnoho sektoru yak instrument rozvytku v suchasnykh umovakh [Digitalization of the tourist sector as a tool of development in modern conditions]. Efektyvna ekonomika № 8. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8116 (date of access: 10.11.2024)

Riabiev A., Tonkoshkur M., Kravtsova S. (2022) Kontseptsiia «Smart sity» ta yii vplyv na sferu turyzmu v umovakh tsyfrovoi ekonomiky [ The Concept of «Smart City» and Its Impact on Tourism in the Digital Economy]. Ekonomika ta suspilstvo. (35). URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-35-30 (date of access: 10.11.2024)

Переглядів статті: 0
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2024-11-25
Як цитувати
Писарева, І., & Яловнича, К. (2024). СТАЛИЙ РОЗВИТОК ТУРИЗМУ В ЦИФРОВУ ЕПОХУ: РОЗВИТОК СМАРТ-ДЕСТИНАЦІЙ. Економіка та суспільство, (69). вилучено із https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/5208