ТРАНСФОРМАЦІЯ БІЗНЕС-МОДЕЛЕЙ ПІДПРИЄМСТВ В УМОВАХ ЦИФРОВІЗАЦІЇ ЕКОНОМІКИ

Ключові слова: цифрова трансформація, інноваційні технології, великі дані, бізнес-модель,, платформні моделі

Анотація

Стаття присвячена актуальним питанням цифрової трансформації економіки, яка передбачає впровадження інноваційних технологій у бізнес-процеси та управлінські практики. Описано ключові аспекти цифровізації: глобальне охоплення, використання технологій (штучний інтелект, інтернет речей, блокчейн), автоматизація процесів, зміна комунікацій із клієнтами та створення нових ринків. Особливу увагу приділено зміні бізнес-моделей, що базуються на даних, цифрових платформах та сервісах. Проаналізовано характеристики цифрових моделей: адаптивність, орієнтація на послуги, низькі стартові витрати та роль споживача як учасника створення вартості. Встановлено, що цифровізація покращує результативність бізнес-процесів, що в підсумку забезпечує сталі конкурентні переваги підприємницьких структур в довгостроковій перспективі.

Посилання

Osterwalder А., Pigneur Y. Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. John Wiley & Sons, Inc, 2010. 282p.

Rappa M. Business Models on the Web. URL: http://surl.li/bthlib (дата звернення 09.11.2024).

Hamel G., Prakhalad K. Competing for the Future. 1996. 384 p.

Chan Kim W., Mauborgne R. Blue Ocean Strategy: How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition Irrelevant. Harvard Business Review. URL: http://surl.li/mvblrc (дата звернення: 09.11.2024).

Statista. (2021). Global e-commerce sales 2014-2025. URL: https://www.statista.com/statistics/379046/worldwide-retail-e-commerce-sales/ (дата звернення 08.12.2024).

Deloitte. (2022). The digital platform economy: A $11 trillion opportunity. URL:https://www2.deloitte.com/global/en/pages/technology-media-and-telecommunications/articles/digital-platform-economy.html (дата звернення 09.12.2024).

Niharika Hariharan Joshi, Hamza Khan, Istvan Rab (2021) A design-led approach to embracing an ecosystem strategy URL: https://www.mckinsey.com/capabilities/mckinsey-design/our-insights/a-design-led-approach-to-embracing-an-ecosystem-strategy (дата звернення 09.12.2024).

Osterwalder A., Pigneur Y., Tucci Ch. Clarifying Business Models: Origins, Present, and Future of the Concept. Communications of the Association for Information Systems. 2005. Vol. 16. P. 1-25. URL: http://surl.li/ymelhw (дата звернення 09.11.2024).

Сметанюк О.А., Цісар Д.О. Платформи як бізнес-модель: здобуття конкурентної переваги через екосистемний підхід. Вісник Хмельницького національного університету. 2023. № 3. С. 386 - 390.

Osterwalder А., Pigneur Y. (2010) Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. John Wiley & Sons, Inc. 282 p.

Rappa M. Business Models on the Web. Available at: http://surl.li/bthlib (accessed November 09.11.2024).

Hamel G., Prakhalad K. (1996) Competing for the Future. 384 p.

Chan Kim W., Mauborgne R. Blue Ocean Strategy: How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition Irrelevant. Harvard Business Review. Available at: http://surl.li/mvblrc (accessed November 09.11.2024).

Statista. (2021). Global e-commerce sales 2014-2025. Available at: https://www.statista.com/statistics/379046/worldwide-retail-e-commerce-sales/ (accessed November 08.12.2024).

Deloitte. (2022). The digital platform economy: A $11 trillion opportunity. Available at: https://www2.deloitte.com/global/en/pages/technology-media-and-telecommunications/articles/digital-platform-economy.html (accessed November 09.12.2024).

Niharika Hariharan Joshi, Hamza Khan, Istvan Rab (2021) A design-led approach to embracing an ecosystem strategy Available at: https://www.mckinsey.com/capabilities/mckinsey-design/our-insights/a-design-led-approach-to-embracing-an-ecosystem-strategy (accessed November 09.12.2024).

Osterwalder A., Pigneur Y., Tucci Ch. (2005) Clarifying Business Models: Origins, Present, and Future of the Concept. In: Communications of the Association for Information Systems, vol. 16, pp. 1-25.

Smetaniuk O.A., Tsisar D.O. (2023) Platformy yak biznes-model: zdobuttia konkurentnoi perevahy cherez ekosystemnyi pidkhid [Platforms as a business model: gaining competitive advantage through an ecosystem approach]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu - Bulletin of Khmelnytskyi National University, vol. 23, pp. 386-390.

Переглядів статті: 0
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2024-11-25
Як цитувати
Литовченко, О., Дячек, В., & Мітін, М. (2024). ТРАНСФОРМАЦІЯ БІЗНЕС-МОДЕЛЕЙ ПІДПРИЄМСТВ В УМОВАХ ЦИФРОВІЗАЦІЇ ЕКОНОМІКИ. Економіка та суспільство, (69). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-69-36
Розділ
ПІДПРИЄМНИЦТВО, ТОРГІВЛЯ ТА БІРЖОВА ДІЯЛЬНІСТЬ