КОМЕРЦІАЛІЗАЦІЯ ТА АКАДЕМІЧНА СВОБОДА В ПІДПРИЄМНИЦЬКОМУ УНІВЕРСИТЕТІ: БАЛАНС ІНТЕРЕСІВ ЗА УМОВ НЕВИЗНАЧЕНОСТІ

Ключові слова: підприємницький університет, фундаментальні та прикладні дослідження, баланс інтересів, трансфер технологій, етичність науки, комерціалізація, створення інновацій

Анотація

Стаття присвячена дослідженню співвідношення між зростаючим трендом на комерціалізацію досліджень, які проводяться закладами вищої освіти, та академічною свободою, що є принципово важливою рисою останніх. Особливої ваги дана проблема набуває в умовах поширення університетів підприємницького типу, котрі поєднують 3 функції в своїй діяльності: освітньо-навчальну, дослідницьку та підприємницьку (створення інновацій). Цей підхід, хоча й несе в собі значні переваги та вважається перспективною моделлю для співробітництва системи освіти з державними інституціями та бізнесом, викликає занепокоєння щодо його довгострокового впливу на фундаментальні дослідження та академічну свободу. У ході дослідження використано методи аналізу впливу комерціалізації університетів на різні аспекти академічного життя. Зокрема, пояснено ефекти довгострокового впливу орієнтації університетів в напрямі комерціалізації на процес здійснення фундаментальних досліджень. За допомогою методів систематизації і класифікування розкрито етичні дилеми і природу конфліктів інтересів, пов’язаних з партнерством системи вищої освіти та промисловості. Виявлено, що комерціалізація університетів може мати як позитивні, так і негативні наслідки для академічної свободи. З одного боку, комерціалізація сприяє залученню ресурсів та стимулює інновації, що може прискорити науково-технічний прогрес та призвести до створення нових продуктів і технологій. Університети, які успішно комерціалізують свої дослідження, спроможні отримати значні фінансові надходження, які потенційно будуть використані для розвитку інфраструктури, залучення талановитих науковців та підтримки дослідницьких програм. Натомість акцент на короткостроковій комерційній вигоді може призвести до скорочення фундаментальних досліджень, які є основою для майбутніх наукових проривів. При цьому, дослідження, орієнтовані на комерційні потреби, можуть обмежувати свободу науковців у виборі тем досліджень та публікації результатів, а партнерство з приватним сектором може призвести до конфліктів інтересів, за яких науковці ставлять комерційні потреби своїх партнерів вище за наукову об’єктивність та етичні принципи. Задля ефективного врегулювання процесу реалізації економічної компоненти досліджень й отримання у результаті прибутку університетами і їх суб’єктами у статті запропоновано комплекс етичних засад та правил, що запобігають втраті академічної свободи. Результати даного дослідження є актуальними для адміністрації університетів, науковців, представників органів державної влади, що дотичні до реалізації політики у галузі освіти, науки та інновацій, адже в статті висвітлено механізми поєднання в університетах підприємницького типу як осередків технологічного прогресу, так і ядра критичного мислення та інтелектуального розвитку.

Посилання

Etzkowitz, H., Webster, A., Gebhardt, C., & Terra, B. R. C. (2000). The future of the university and the university of the future: evolution of ivory tower to entrepreneurial paradigm. Research Policy, vol. 29(2), pp. 313–330. DOI:https://doi.org/10.1016/S0048-7333(99)00069-4

Guerrero, M., Fayolle, A., Di Guardo, M. C., Lamine, W., & Mian, S. (2023). Re-viewing the entrepreneurial university: strategic challenges and theory building opportunities. Small Business Economics. DOI: https://doi.org/10.1007/s11187-023-00858-z

Audretsch, David B. (2014) From the entrepreneurial university to the university for the entrepreneurial society. The Journal of Technology Transfer, vol. 39(3), pp. 313–321. DOI: https://doi.org/10.1007/s10961-012-9288-1

Clauss, T., Moussa, A., & Kesting, T. (2018). Entrepreneurial university: a stakeholder-based conceptualisation of the current state and an agenda for future research. International Journal of Technology Management, 77(1/2/3), pp. 109–144. DOI:https://doi.org/10.1504/ijtm.2018.091726

Philpott, K., Dooley, L., O’Reilly, C. & Lupton, G. (2011). The entrepreneurial university: Examining the underlying academic tensions. Technovation, vol. 31, pp. 161–170. DOI: https://doi.org/10.1016/j.technovation.2010.12.003

Lynch, K., & Ivancheva, M. (2015). Academic freedom and the commercialisation of universities: a critical ethical analysis. Ethics in Science and Environmental Politics, vol. 15(1), pp. 71–85. DOI: https://doi.org/10.3354/esep00160

Liu, S., & van der Sijde, P. C. (2021). Towards the entrepreneurial university 2.0: Reaffirming the responsibility of universities in the era of accountability. Sustainability, vol. vol. 13(6), pp. 1–14. DOI: https://doi.org/10.3390/su13063073

Human Genome Project Timeline. Available at: https://www.genome.gov/human-genome-project/timeline (accessed June 16, 2024).

The transistor: The most important invention of the 20th century? Available at: https://www.computerworld.com/article/1568347/the-transistor-the-most-important-invention-of-the-20th-century.html (accessed June 16, 2024).

Pan, X., Gao, Y., Guo, D., & Cheng, W. (2020). Does Higher Education Promote Firm Innovation in China? Sustainability, vol. 12(18), pp. 1–14. https://doi.org/10.3390/su12187326

Humphreys, D., & Davenport, A. (2005). What Really Matters in College: How Students View and Value Liberal Education. Liberal Education & America’s Promise. Liberal Education, vol. 91, pp. 36–43.

Financial Conflict of Interest. NIH Central Resource for Grants and Funding Information. Available at: https://grants.nih.gov/grants/policy/coi/index.htm (accessed June 18, 2024).

Alibasic, H., L. Atkinson, C. & Pelcher, J. (2024). The liminal state of academic freedom: navigating corporatization in higher education. Discover Education, vol. 3(1). DOI: https://doi.org/10.1007/s44217-024-00086-x

Pfeifer, L., & Helming, K. (2024). Effective mission-oriented research: A new framework for systemic research impact assessment. Research Evaluation, 00, pp. 1–15. DOI: https://doi.org/10.1093/reseval/rvae003

Etzkowitz, H., Webster, A., Gebhardt, C., Terra, B. R. C. The future of the university and the university of the future: evolution of ivory tower to entrepreneurial paradigm. Research Policy. 2000. Vol. 29(2). P. 313–330.

Guerrero, M., Fayolle, A., Di Guardo, M. C., Lamine, W., Mian, S. Re-viewing the entrepreneurial university: strategic challenges and theory building opportunities. Small Business Economics. 2023.

Audretsch, David B. From the entrepreneurial university to the university for the entrepreneurial society. The Journal of Technology Transfer. 2014. Vol. 39(3). P. 313–321.

Clauss, T., Moussa, A., Kesting, T. Entrepreneurial university: a stakeholder-based conceptualisation of the current state and an agenda for future research. International Journal of Technology Management. 2018. Vol. 77(1/2/3). P. 109–144.

Philpott, K., Dooley, L., O’Reilly, C. Lupton, G. The entrepreneurial university: Examining the underlying academic tensions. Technovation. 2011. Vol. 31. P. 161–170.

Lynch, K., Ivancheva, M. Academic freedom and the commercialisation of universities: a critical ethical analysis. Ethics in Science and Environmental Politics. 2015. Vol. 15(1). P. 71–85.

Liu, S., van der Sijde, P. C. Towards the entrepreneurial university 2.0: Reaffirming the responsibility of universities in the era of accountability. Sustainability. 2021. Vol. 13(6). P. 1–14.

Human Genome Project Timeline. URL: https://www.genome.gov/human-genome-project/timeline (дата звернення: 16.06.2024).

The transistor: The most important invention of the 20th century? URL: https://www.computerworld.com/article/1568347/the-transistor-the-most-important-invention-of-the-20th-century.html (дата звернення: 16.06.2024).

Pan, X., Gao, Y., Guo, D., Cheng, W. Does Higher Education Promote Firm Innovation in China? Sustainability. 2020. Vol. 12(18). P. 1–14.

Humphreys, D., Davenport, A. What Really Matters in College: How Students View and Value Liberal Education. Liberal Education & America’s Promise. Liberal Education. 2005. Vol. 91. P. 36–43.

Financial Conflict of Interest. NIH Central Resource for Grants and Funding Information. URL: https://grants.nih.gov/grants/policy/coi/index.htm (дата звернення: 18.06.2024).

Alibasic, H., L. Atkinson, C. Pelcher, J. The liminal state of academic freedom: navigating corporatization in higher education. Discover Education. 2024. Vol. 3(1).

Pfeifer, L., Helming, K. Effective mission-oriented research: A new framework for systemic research impact assessment. Research Evaluation. 2024. Vol. 00. P. 1–15.

Переглядів статті: 35
Завантажень PDF: 16
Опубліковано
2024-05-27
Як цитувати
Джус, В. (2024). КОМЕРЦІАЛІЗАЦІЯ ТА АКАДЕМІЧНА СВОБОДА В ПІДПРИЄМНИЦЬКОМУ УНІВЕРСИТЕТІ: БАЛАНС ІНТЕРЕСІВ ЗА УМОВ НЕВИЗНАЧЕНОСТІ. Економіка та суспільство, (63). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-63-104
Розділ
ЕКОНОМІКА