ВПЛИВ КРАУДФАНДИНГУ ТА КРАУДЛЕНДИНГУ НА ФІНАНСУВАННЯ ПРОЄКТІВ ТА ЗАЛУЧЕННЯ ІНВЕСТИЦІЙ У ЦИФРОВІЙ ЕКОНОМІЦІ

Ключові слова: краудфандинг, краудлендінг, альтернативне фінансування, проєктна підтримка, цифрова платформа, диджиталізація, платформенна економіка

Анотація

У період нестабільності та кризових явищ суб'єкти ринку зіштовхуються з ускладненим доступом до кредитування у традиційному форматі. Інформаційні технології надають можливість практичного залучення широкого спектра фінансово-ресурсних інновацій. Найбільш популярними концептами альтернативного фінансування позиціонуються на сьогодні краудфандинг та краудлендінгу. Дослідження присвячене аналітичному розгляду процесу становлення та поступу краудфандингових та краудлендінговаих моделей фінансування бізнесу. У статті досліджено специфіку їх фунціоналу в аспекті фінансової підтримки проєктів у цифровій економіці, виокремлено головні дотичні проблеми, зокрема, відсутність ефективного нормативно-правового регулювання та недостатня інформованість суспільства щодо можливостей досліджуваних інструментів. Визначено переваги краудфандингу та краудлендінгу, у тому числі незалежність та умовна безоплатність фінансування, доступність імплементації в процес, мінімізація ризиків та відсутність посередників. Охарактеризовано основні моделі краудфандингу та краудлендінгу, приведено їх класифікацію за формами фінансування та очікуваною віддачею. Особливу увагу приділено особливостям досліджуваних процесів в межах європейського ринку, охарактеризовано основні елементи його регулювання. Доведено, що краудфандинг та краудлендінг проявляють максимальну ефективність на стадії формування стратегії діяльності компанії, зокрема, на етапі ідеї або готового прототипу. Запропоновано основні принципи врегулювання ринку краудфандингових та краудлендінгових інвестицій в Україні. Відзначено, що, зважаючи на стрімке зростання популярності досліджуваних видів альтернативного фінансування у глобальному соціально-економічному середовищі, вони вбачаються рушійною зміною трансформації підходів до фінансування інноваційних проєктів у комерційній, культурній або соціальній сферах, шляхом залучення багатьох джерел фінансування одночасно. Реалізована аналітика дає змогу ідентифікувати переваги моделей краудфандинг та краудлендінгу в концепті збору капіталу та фінансової підтримки проєктів, а також виокремити дотичні виклики та ризики задля успішного їх нівелювання.

Посилання

Теслюк С., Матвійчук Н., Демчук Н. Краудфандинг як сучасний спосіб фінансування: проблеми та перспективи його розвитку в Україні. Економіка та суспільство. 2022. № 37. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-37-16

Давимука О. І. Проблеми та перспективи появи ринку P2P-кредитування в Україні. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Економіка». 2024. № 1 (63). C. 210–214.

Орел А., Дяченко В. Інвестиційний банкінг: нові можливості та виклики. Маркетинг та конкурентоспроможність соціально-економічних систем в умовах сталого розвитку: збірник тез доповідей міжнародної науково-практичної конференції (Суми, 6-7 червня 2023 р.). 2023. Суми : СНАУ. 268 с., 192.

Колінець Л. Б., Гомотюк А. О. Цифрове залучення капіталу: можливості, виклики та глобальні тенденції. Серія: Економіка. 2023. № 26. C. 5–13. DOI: https://doi.org/10.34079/2226-2822-2023-13-26-5-13

Malhotra A., Burtch G., Wareham J. Knowledge sharing between project creators and backers in rewards-based crowdfunding. Journal of Knowledge Management. 2024. DOI: https://doi.org/10.1108/JKM-09-2022-0728

Reynolds A. Crowdsourcing and crowdfunding. In The Routledge Encyclopedia of Citizen Media. 2020. P. 110–115. Routledge.

Allon G., Babich V. Crowdsourcing and crowdfunding in the manufacturing and services sectors. Manufacturing & Service Operations Management. 2020. № 22(1). Р. 102–112. DOI: https://doi.org/10.1287/msom.2019.0825

Tajvarpour M. H., Pujari D. Crowdsourcing and crowdfunding: Emerging approaches for new product concept generation and market testing. The PDMA handbook of innovation and new product development. 2023. Р. 367–384.

Brem A. M., Tucci C. L., Brown T., Chen J. Guest Editorial: The age of crowdsourcing and crowdfunding for technological innovation: Where we are, and where to go?. IEEE Transactions on Engineering Management. 2023. № 70(9). Р. 3015–3020. DOI: https://doi.org/10.1109/TEM.2023.3270022

Messeni Petruzzelli A., Natalicchio A., Panniello U., Roma P. Understanding the crowdfunding phenomenon and its implications for sustainability. Technological Forecasting and Social Change. 2019. № 141. Р. 138–148. DOI: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2018.10.002

Mochkabadi K., Volkmann C.K. Equity crowdfunding: a systematic review of the literature. Small Bus Econ, 2020. № 54. Р. 75–118. DOI: https://doi.org/10.1007/s11187-018-0081-x

Bagheri, A., Chitsazan, H., & Ebrahimi, A. Crowdfunding motivations: A focus on donors’ perspectives. Technological Forecasting and Social Change. 2019. №146. Р. 218–232. DOI: https://doi.org/doi:10.1016/j.techfore.2019.05.0

Tesliuk S., Matviichuk N., Demchuk N. (2022). Kraudfandynh yak suchasnyi sposib finansuvannia: problemy ta perspektyvy yoho rozvytku v Ukraini [Crowdfunding as a Modern Method of Financing: Problems and Prospects for its Development in Ukraine]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society, vol. 37. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-37-16

Davymuka O. I. (2024). Problemy ta perspektyvy poiavy rynku P2P-kredytuvannia v Ukraini [Problems and prospects of the P2P lending market in Ukraine]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia «Ekonomika» (Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series "Economics"), vol. 1 (63), рр. 210–214.

Orel A., Diachenko V. (2023). Investytsiinyi bankinh: novi mozhlyvosti ta vyklyky [Investment banking: new opportunities and challenges]. Marketynh ta konkurentospromozhnist sotsialno-ekonomichnykh system v umovakh staloho rozvytku: zbirnyk tez dopovidei mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (Marketing and Competitiveness of Socio-Economic Systems in the Context of Sustainable Development: Collection of Abstracts of the International Scientific and Practical Conference), Sumy: SNAU, 268 p.

Kolinets L. B., Homotiuk A. O. (2023). Tsyfrove zaluchennia kapitalu: mozhlyvosti, vyklyky ta hlobalni tendentsii [Digital capital raising: opportunities, challenges and global trends]. Seriia: Ekonomika – Series: Economics, no. 26, рр. 5–13. DOI: https://doi.org/10.34079/2226-2822-2023-13-26-5-13

Malhotra A., Burtch G., Wareham J. (2024). Knowledge sharing between project creators and backers in rewards-based crowdfunding. Journal of Knowledge Management. DOI: https://doi.org/10.1108/JKM-09-2022-0728

Reynolds A. (2020). Crowdsourcing and crowdfunding. In The Routledge Encyclopedia of Citizen Media, Routledge, pp. 110–115.

Allon G., Babich V. (2020). Crowdsourcing and crowdfunding in the manufacturing and services sectors. Manufacturing & Service Operations Management, vol. 22(1), pp. 102–112. DOI https://doi.org/10.1287/msom.2019.0825

Tajvarpour M. H., Pujari D. (2023). Crowdsourcing and crowdfunding: Emerging approaches for new product concept generation and market testing. The PDMA handbook of innovation and new product development, pp. 367–384.

Brem A. M., Tucci C. L., Brown T., Chen J. (2023). Guest Editorial: The age of crowdsourcing and crowdfunding for technological innovation: Where we are, and where to go?. IEEE Transactions on Engineering Management, vol. 70(9), pp. 3015–3020. DOI: https://doi.org/10.1109/TEM.2023.3270022

Messeni Petruzzelli A., Natalicchio A., Panniello U., Roma P. (2019). Understanding the crowdfunding phenomenon and its implications for sustainability. Technological Forecasting and Social Change, vol. 141, pp. 138–148. DOI: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2018.10.002

Mochkabadi K., Volkmann C.K. (2020). Equity crowdfunding: a systematic review of the literature. Small Bus Econ, vol. 54, pp. 75–118. DOI: https://doi.org/10.1007/s11187-018-0081-x

Bagheri, A., Chitsazan, H., & Ebrahimi, A. (2019). Crowdfunding motivations: A focus on donors’ perspectives. Technological Forecasting and Social Change, vol.146, pp. 218–232. DOI: https://doi.org/doi:10.1016/j.techfore.2019.05.0

Переглядів статті: 30
Завантажень PDF: 10
Опубліковано
2024-05-27
Як цитувати
Калач, Г. (2024). ВПЛИВ КРАУДФАНДИНГУ ТА КРАУДЛЕНДИНГУ НА ФІНАНСУВАННЯ ПРОЄКТІВ ТА ЗАЛУЧЕННЯ ІНВЕСТИЦІЙ У ЦИФРОВІЙ ЕКОНОМІЦІ. Економіка та суспільство, (63). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-63-54
Розділ
ЕКОНОМІКА