ВПЛИВ COVID-19 НА МАРКЕТИНГОВУ СТРАТЕГІЮ АЕРОПОРТІВ ТА ЇХ БАЗОВИХ ПЕРЕВІЗНИКІВ

  • Кирил Астахов Національний авіаційний університет https://orcid.org/0000-0001-9429-0560
  • Ярослав Бойко Національний авіаційний університет
Ключові слова: коронокриза, державна підтримка, аеропорт, хаб, авіакомпанія, маркетингова стратегія

Анотація

Стаття присвячена впливу кризи, спричиненої пандемією COVID-19, на авіаційну галузь та заходам, вжитим урядами, аеропортами та базовими перевізниками для подолання наслідків зазначеної кризи. Пандемія COVID-19 та економічна криза, що слідувала за нею, вкрай негативно вплинули на всі галузі світової економіки та на авіаційний сектор зокрема. Обмежувальні заходи, введені урядами, часом аж до повної заборони польотів, а також відмінності в регулятивних обмеженнях різних країн стали причиною негативних тенденцій в авіаційному секторі. Розглянуто дії урядів та програми державної допомоги для аеропортів та авіакомпаній. Наведено практичні приклади державної допомоги аеропортам та авіакомпаніям. Також розглянуто, як вказані дії вплинули на результати діяльності найбільших Європейських аеропортів хабів, а саме – Лондон (Хітроу), Стамбул, Париж (Шарль де Голль), Амстердам і Мадрид. Проаналізовано також загрози та можливості як для європейських аеропортів, так і для авіакомпаній з акцентом на перспективи лондонського аеропорту Хітроу. Діяльність вказаних аеропортів проаналізовано за наступними показниками – відновлення пасажиропотоку (2023/2022 та 2023/2019), кількість маршрутів, показники ВВП країн, де розміщенні зазначені аеропорти. Надано інформацію щодо базових авіакомпаній вказаних аеропортів – частку пасажирів авіакомпанії у загальній кількості обслугованих аеропортом пасажирів, фінансові показники авіакомпаній, плани щодо розвитку флоту та маршрутної мережи. Надано рекомендації щодо співпраці між аеропортами та їх базовими авіакомпаніями. Європейські аеропорти мають впроваджувати стратегію співпраці з авіакомпаніями для відкриття нових маршрутів/ринків і покращення сполучення. Європейським хабам необхідно враховувати плани розвитку базових перевізників, проводити консультації з перевізниками, враховувати комерційну та маркетингову політику конкурентів і вносити зміни до поточних програм стимулювання відповідно до вимог ринку.

Посилання

Parkin M., Powell M., Matthews K. (2017). Economics. Pearson Education Limited.

Kotler P. (2008) Marketynhovyi menedzhment. Pershe ukrainske adaptovane vydannia [Marketing Management First Ukrainian Adapted Edition]. Kyiv: Himgest, 720 p. (in Ukrainian)

Porter M. (2020) Konkurentna stratehiia. Tekhniky analizu haluzei i konkurentiv [Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors by Michael E. Porter]. Kyiv: Nashformat, 424 p. (in Ukrainian)

Reshetnikova I., Smerichevskyi S., Vovk O. (2021) Assessment of Effectiveness of Modernization of Transport Enterprises in the Context of Analysis of Innovation Determinant. Marketing and Management of Innovations, Issue 4, pp 237–252. Available at: https://mmi.sumdu.edu.ua/volume-12-issue-4/article-19/

Tarnavska N.P. (2008) Upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstv: teoriia, metodolohiia, praktyka: monohrafiia [Management of enterprise competitiveness: theory, methodology, practice]. Ternopil: Economic thought, 570 p. Available at: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/554 (in Ukrainian)

Sydorenko K.V., Ismailzade F.N. (2019) Doslidzhennia instrumentiv i mekhanizmiv finansuvannia ta upravlinnia konkurentospromozhnistiu mizhnarodnykh aeroportiv na svitovomu rynku [Research of instruments and mechanisms of financing and management of competitiveness of international airports in the world market]. Stratehiia rozvytku Ukrainy, no. 1, pp. 177–184. Available at: https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/SR/article/view/14197/20225 (in Ukrainian)

Orlovska Yu.V. (2018) Implementatsiia svitovoho dosvidu innovatsiinoho rozvytku mizhnarodnykh aeroportiv v aeroportovyi sektor Ukrainy [Implementation of the world experience of innovative development of international airports in the airport sector of Ukraine]. Ekonomichnyi prostir, no 131, pp. 22–40. Available at: http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/203 (in Ukrainian)

Effects of Novel Coronavirus (COVID-19) on Civil Aviation: Economic Impact Analysis Economic Development of Air Transport Air Transport Bureau International Civil Aviation Organization (ICAO) Montréal, Canada 27 April 2023. Available at: https://www.icao.int/sustainability/Documents/Covid-19/ICAO_Coronavirus_Econ_Impact.pdf (accessed 10 December 2023).

Airport Council International (Europe) monthly report for October 2023. Available at: https://www.aci-europe.org/ (accessed 10 December 2023)

ACI EUROPE Airport Industry Connectivity Report. Available at: https://www.aci-europe.org/air-connectivity.html (accessed 10 December 2023)

International Monetary Fund, World Economic Outlook (Oct 2023). Available at: https://www.imf.org/en/Publications/WEO/Issues/2023/10/10/world-economic-outlook-october-2023 (accessed 10 December 2023)

Internet Open sources (Airports’ & Airlines’ web-sites). Available at: https://www.heathrow.com/, https://istanbul-international-airport.com/, https://www.parisaeroport.fr/en, https://www.schiphol.nl/en/, https://www.aena.es/en/adolfo-suarez-madrid-barajas.html (accessed 10 December 2023)

Parkin M., Powell M., Matthews K. Economics. Pearson Education Limited, 2017. 797 p.

Котлер Ф., Келлер К., Павленко А.Ф. Маркетинговий менеджмент. Перше українське адаптоване видання. Київ : «Хімджест», 2008. 720 с.

Портер М. Конкурентна стратегія. Техніки аналізу галузей і конкурентів. Київ : Наш формат, 2020. 424 с.

Reshetnikova I., Smerichevskyi S., Vovk O. Assessment of Effectiveness of Modernization of Transport Enterprises in the Context of Analysis of Innovation Determinant. Marketing and Management of Innovations. 2021. Issue 4. P. 237–252. URL: https://mmi.sumdu.edu.ua/volume-12-issue-4/article-19/

Тарнавська Н.П. Управління конкурентоспроможністю підприємств: теорія, методологія, практика: монографія. Тернопіль : Економічна думка, 2008. 570 с. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/554

Сидоренко К.В., Ісмаілзаде Ф.Н. Дослідження інструментів і механізмів фінансування та управління конкурентоспроможністю міжнародних аеропортів на світовому ринку. Стратегія розвитку України. 2019. № 1. С. 177–184. URL: https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/SR/article/view/14197/20225

Орловська Ю.В. Імплементація світового досвіду інноваційного розвитку міжнародних аеропортів в аеропортовий сектор України. Економічний простір. 2018. № 131. C. 22–40. URL: http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/203

Effects of Novel Coronavirus (COVID-19) on Civil Aviation: Economic Impact Analysis Economic Development of Air Transport Air Transport Bureau International Civil Aviation Organization (ICAO) Montréal, Canada 27 April 2023. URL: https://www.icao.int/sustainability/Documents/Covid-19/ICAO_Coronavirus_Econ_Impact.pdf (дата звернення: 10.12.2023).

Airport Council International (Europe) monthly report for October 2023. URL: https://www.aci-europe.org/ (дата звернення: 10.12.2023)

ACI EUROPE Airport Industry Connectivity Report. URL: https://www.aci-europe.org/air-connectivity.html (дата звернення: 10.12.2023)

International Monetary Fund, World Economic Outlook (Oct 2023). URL: https://www.imf.org/en/Publications/WEO/Issues/2023/10/10/world-economic-outlook-october-2023 (дата звернення: 10.12.2023)

Internet Open sources (Airports’ & Airlines’ web-sites) URL: https://www.heathrow.com/, https://istanbul-international-airport.com/, https://www.parisaeroport.fr/en, https://www.schiphol.nl/en/, https://www.aena.es/en/adolfo-suarez-madrid-barajas.html (дата звернення: 10.12.2023)

Переглядів статті: 9
Завантажень PDF: 4
Опубліковано
2023-12-26
Як цитувати
Астахов , К., & Бойко, Я. (2023). ВПЛИВ COVID-19 НА МАРКЕТИНГОВУ СТРАТЕГІЮ АЕРОПОРТІВ ТА ЇХ БАЗОВИХ ПЕРЕВІЗНИКІВ. Економіка та суспільство, (58). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-58-66
Розділ
МАРКЕТИНГ