ФОРМУВАННЯ МАРКЕТИНГОВИХ СТРАТЕГІЙ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВ МОЛОЧНОЇ ГАЛУЗІ ЗА ДОПОМОГОЮ SWOT-АНАЛІЗУ ТА PEST-АНАЛІЗУ
Анотація
В умовах загострення конкурентної боротьби на ринку молочних продуктів, постійної зміни його кон’юнктури й місткості, а також невизначеності зовнішнього середовища, пріоритетними напрямками стають формування та впровадження маркетингових стратегій розвитку, які зможуть забезпечити ефективну діяльність підприємств за допомогою використання інструментів стратегічного управління – SWOT-аналізу та PEST-аналізу. У статті розглянуто теоретичні основи SWOT-аналізу та PEST-аналізу. Досліджено алгоритм їх проведення. Описано етапи проведення SWOT-аналізу, а також його основні завдання, розкрито наявні недоліки. Визначено, що даний метод допомагає встановити ланцюгові зв’язки між зовнішнім та внутрішнім середовищами. Встановлено, що SWOT-аналіз та PEST-аналіз – універсальні методи стратегічного аналізу, які дозволяють визначити перелік стратегічних дій, спрямованих на розвиток підприємства та посилення конкурентних позицій. Дані методи є початковими етапами та підґрунтям формування будь-якої маркетингової стратегії підприємств молочної галузі. За допомогою SWOT-аналізу здійснено комплексну оцінку маркетингових стратегій розвитку підприємств на ринку молокопереробної галузі. Здійснено PEST-аналіз зовнішнього середовища підприємств молочної галузі, проведено оцінювання напрямку і сили впливу груп факторів (P, E, S, T) та визначено ті, які перешкоджають формуванню маркетингових стратегій та ті, що чинять позитивний вплив на неї. Схематично відображено застосування SWОТ-аналізу та PEST-аналізу у процесі формування маркетингової стратегії. На основі проведених досліджень розроблено практичні рекомендації для підприємств молочної галузі та сформульовано основні пріоритетні напрямки їх розвитку.
Посилання
Балабанова Л.В. SWOT-аналіз – основа формування маркетингових стратегій підприємства. Донецьк: ДонДУЕТ, 2001. 180 с.
Берницька Д. І. Стратегічний аналіз зовнішнього середовища підприємства методом PEST/ STEP аналізу. Економічний аналіз. 2012.№ 11(2). С. 41-45.
Державна служба статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 23.11.2023)
Кopiнєв В. Л. Оцінювання та планування фінансової діяльності підприємства. Держава та регіони: Економіка та підприємництво. 2011. № 4. С. 142-146.
Кіщак І.Т., Шевчук С.П., Дьоміна В.М. SWOT-аналіз як інструмент розробки маркетингової стратегії виходу підприємства на зовнішній ринок. Миколаївський національний університет імені В.О. Сухомлинського. 2014. № 2. С. 542–548.
Мех О.А. Можливості удосконалення методики SWOT-аналізу. Наука та наукознавство. 2012. № 1, С. 21-26.
Саєнко М.Г. Стратегія підприємства. Тернопіль: «Економічна думка», 2006. 390 с.
Balabanova L. V. (2001) SWOT-analiz – osnova formuvannia marketynhovykh stratehii pidpryiemstva [SWOT-analysis is the basis of the formation of the company's marketing strategies]. Donetsk: DonDUET, p. 180 (in Ukrainian)
Bernytska, D. І. (2012). Stratehichnyi analiz zovnishnoho seredovyshcha pidpryiemstva metodom PEST/ STEP analizu [Strategic analysis of the external environment of the enterprise by the method of PEST / STEP analysis]. Economic analysis, issue 11, part 2, pp. 41–45.
Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. [State Statistics Service of Ukraine]. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua/ (accessed November 23, 2023)
Korimiev V. L. (2011) Otsiniuvannia ta planuvannia finansovoi diialnosti pidpryiemstva [Evaluation and planning of financial activities of the enterprise]. tate and regions. Series: Economics and Business, vol. 4, pp. 142-146.
Kishchak I. T., Shevchuk C. P., Domina V.M. (2014) SWOT-analiz yak instrument rozrobky marketynhovoi stratehii vykhodu pidpryiemstva na zovnishnii rynok [SWOT analysis as a tool for developing a marketing strategy for an enterprise entering the foreign market]. V.O. Sukhomlynskyi Mykolaiv National University, vol. 2, pp. 542–548.
Mekh O. A. (2012) Mozhlyvosti udoskonalennia metodyky SWOT-analizu [Possibilities of improving the SWOT analysis methodology]. Science and science of science, vol. 1, pp. 21-26/
Saienko M. G. (2006) Stratehiia pidpryiemstva [Enterprise strategy]. Ternopil: «Economic thought», 390 p. (in Ukrainian)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.