МАРКЕТИНГОВЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ТЕРИТОРІАЛЬНОГО БРЕНДУ ОДЕСИ

Ключові слова: бренд території, символіка бренду, маркетингові дослідження

Анотація

У статті проведено маркетингове дослідження впливу брендової символіки території на сприйняття її жителями. Визначено асоціації з містом Одеса. Частина анкети стосувалася питань про символіку української Одеси. Згідно з результатами опитування, більшість респондентів асоціюють українську складову Одеси з морем (порт, якір), свободою та загалом ототожнюють її (українську Одесу) з собою та містом. Також були відмічені і негативні асоціації, такі як сміття, незаконні забудівлі і брак зеленої зони, що свідчить про неоднозначність образу міста в очах мешканців. Виявлено відповіді респондентів щодо асоціативного ряду з українською Одесою, уявлення респондентів щодо культурної складової в процесі опитування. Майже всі респонденти бачать Одесу як багатонаціональне місто, що є безумовною перевагою. Мультикультурність Одеси є однією зі складових бренда міста, при цьому вона не заперечує приналежність Одеси до української культури, а навпаки дає змогу для нових шляхів розвитку культури та просування бренда міста. Поряд з цим зазначено, що Одеса потребує також розвинення та просування саме української складової міста, яка за довоєнних часів не була достатньо розвинута, історичні факти саме української складової існування міста не просувались у достатній мірі. Виявлено застарілі символи та асоціації з Одесою, в тому числі епохи «романтичної кримінальної Одеси». Визначено, що є нагальна потреба у більш широкому оприлюдненні інформації про історичне минуле України, необхідно вести інформаційно-просвітницьку діяльність у напрямку висвітлення наслідків історичних подій для України в цілому та для Одеси, зокрема. Також зазначається, що велика частина існуючих складових бренду міста, зокрема «Юморина» та кримінальне минуле міста, є застарілими і потребують ревізії та заміни новими символами та подіями. Проведені маркетингові та соціологічні дослідження асоціацій та символіки територіального бренду міста Одеси дозволили сформувати напрями вдосконалення його бренду. В результаті опитування у опитаних респондентів склалися дещо розмиті уявлення про специфіку створення символу. Розроблені рекомендації щодо вдосконалення територіального бренду Одеси.

Посилання

Chukurna О., Nikolaiev D. Marketing strategy of territorial branding in the context of sustainable development. VUZF Review. VUZF University. Vol. 6 No. 1 (2021), 65-78. URL: http://papersvuzf.net/index.php/VUZF/article/view/142

Anholt Simon (2017). Competitive Identity: the new brand management for nations, cities and regions. London: Palgrave Macmillan, 134.

Belovodskaya, O.A., Sigida L.O. (2012) Positioning of the region based on the assessment of its marketing attractiveness / Mechanism of potential management of innovative development of industrial enterprises: monograph / ed. Ph.D., Assoc. Yu. S. Shipulina. Sumy: DD "Papyrus", 359-373.

Борщ Г.А., Вакуленко В.М. (2017) Ресурсне забезпечення об’єднаної територіальної громади та його маркетинг: [навчальний посібник]. Київ. 107 с.

Брендування міст: досвід країн Вишеградської групи для України / За заг. ред. О.І. Соскін. – К. : Видавництво «Інститут трансформації суспільства», 2013. 80 с.

6. Черевко А.І. (2010) Роль територіального маркетингу в збалансованому розвитку сільських територій. - URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Chem_Biol/Vldau/APK/ 2010_2 / files% 5C10gidort.pdf.

Дейнека О. І. (2018) Маркетинг регіону: сучасні тенденції, проблеми та перспективи. Соціально-економічні дослідження в перехідний період. 1, 3. 377-382.

Didkovska V., FalkoY. (2020) Successful territorial brand formation (on the example of Singapore). VUZF review,5 (4), 3-8

Дроб’язко І. М. (2008) Маркетинг територій як механізм підвищення ефективності місцевого самоврядування. Теорія і практика державного управління: зб. Наука. пр. – Х.: Вид-во ХарРІ НАДУ «Магістр», 2 (21), 149–153.

European Union project "Support for regional development policy in Ukraine". - URL: [https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docgener/presenta/international/external_ru.pdf]

Гапоненко А. Л. (2016) Управління економічним розвитком на регіональному рівні. Економіка України. 3, 43-52.

Kotova N. O. (2018) Marketing concept of strategic planning for the development of the region. Public administration: theory and practice: Collection of scientific papers of the Association of Doctors of Sciences from Public Administration. Kharkiv: Publishing house "DokNaukGosUpr", 2, 127 - 131.

Keller, K.L. (2017). Strategic brand management: building, measuring, and managing brand equity. Upper Saddle River. Prentice Hall, New Jersey. 692 pgs.

Куйбіда В.С., Білоконь Ю.С. М. (2009) Територіальне планування в Україні: європейські принципи та національний досвід. К.: Логос, 108с

Лавров А. М., Сурнін В. С. (2016) Реформування економіки: регіональні аспекти. Економіка України. 8, 45-51.

Pankrukhin A.P. (2013) Marketing territories: [textbook. manual for stud. Universities] K.: Knowledge, COO, 203p.

Resolution of the Cabinet of Ministers of August 5, 2020 № 695 "On approval of the State Strategy for Regional Development for 2021-2027"

Ромат Є.В., Гаврилечко Ю.В. В. (2018) Маркетинг в державному управлінні: монографія Київ: Київ. нац. торговельно-економічного університету, 288 с.

Roy Langer. Place images and place marketing.–URL:http://openarchive.cbs.dk/bitstream/handle/10398/7721/langer place.pdf?sequence. – 2011. – 1 марта 2012

Старостіна А.О., Мартов С.Є. (2004) Регіональний маркетинг: сутність та особливості становлення в Україні. Маркетинг в Україні. 3, 55-57

Seppo K. Rainisto. (2013) Success factors of place marketing: a study of place marketing practices in Northern Europe and United States. Helsinki University of Technology, Institute of Strategy and International Business. Doctoral Dissertations 2013/2014. Helsinki: Monikko Oy,271 p.

Державна стратегія регіонального розвитку на 2021-2027 роки. – URL: [https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/695-2020-%D0%BF#Text]

Стратегія економічного і соціального розвитку міста Одеси 2022 –URL: https://omr.gov.ua/images/File/DODATKI2020/strategia_rus.

Трегубов О.С. (2010) Теоретичні аспекти маркетингу території. Вісник Хмельницького національного університету. 6. 4, 128 – 131

Web city 2017. Українські міста онлайн. – URL: http://placeid.com.ua/ukraine/prezentatsiya-veb-misto-2017. – 2017 –March 1, 2017

Вакуленко В. (2016) Міський маркетинг як інструмент стратегічного планування економічного розвитку міста. Управління сучасним містом. 4-6 (6). 92-95.

Chukurna О., Nikolaiev D. (2021) Marketing strategy of territorial branding in the context of sustainable development. VUZF Review. VUZF University. Vol. 6 No. 1, 65-78. URL: http://papersvuzf.net/index.php/VUZF/article/view/142

Anholt Simon (2017). Competitive Identity: the new brand management for nations, cities and regions. London: Palgrave Macmillan, 134.

Belovodskaya, O.A., Sigida L.O. (2012) Pozytsionuvannia rehionu na osnovi otsinky yoho marketynhovoi pryvablyvosti / Mekhanizm upravlinnia potentsialom innovatsiinoho rozvytku promyslovykh pidpryiemstv [ Positioning of the region based on the assessment of its marketing attractiveness / Mechanism of potential management of innovative development of industrial enterprises: monograph]. Sumy: DD "Papyrus", 2012. 359-373 p.

Borshch G.A., Vakulenko V.M. (2017) Resursne zabezpechennia obiednanoi terytorialnoi hromady ta yii marketynh [Resource support of the united territorial community and its marketing: textbook]. Kyiv, 2017. 107 p.

O.I. Soskin (2013) Brenduvannia mist: dosvid krain Vyshehradskoi hrupy dlia Ukrainy [Branding of cities: the experience of the Visegrad countries for Ukraine]. Kyiv: Publishing House "Institute of Society Transformation", 2013. 80 p.

Cherevko A.I. (2010) Rol terytorialnoho marketynhu v zbalansovanomu rozvytku silskykh terytorii [The role of territorial marketing in the balanced development of rural areas]. URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Chem_Biol/Vldau/APK/ 2010_2 / files% 5C10gidort.pdf.

Deineka O. I. (2018) Marketing of the region: modern trends, problems and prospects. Socio-economic research in the transition period. 1, 3. 377-382.

Didkovska V., FalkoY. (2020) Successful territorial brand formation (on the example of Singapore). VUZF review,5 (4), 3-8

Drobiazko I.M. (2008) Marketing of territories as a mechanism for increasing the effectiveness of local government. Theory and practice of public administration: collection. Science. pr. - H .: HarRI NAPA Publishing House "Master", 2 (21), 149–153.

European Union project "Support for regional development policy in Ukraine". - URL: [https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docgener/presenta/international/external_ru.pdf]

Gaponenko A.L. (2016) Upravlinnia ekonomichnym rozvytkom na rehionalnomu rivni. Ekonomika Ukrainy [Management of economic development at the regional level. Economy of Ukraine]. 2016, 43-52 p.

Kotova N. O. (2018) Marketynhova kontseptsiia stratehichnoho planuvannia rozvytku rehionu. Publichne upravlinnia: teoriia i praktyka: Zbirnyk naukovykh prats Asotsiatsii doktoriv nauk z derzhavnoho upravlinnia [Marketing concept of strategic planning for the development of the region. Public administration: theory and practice: Collection of scientific papers of the Association of Doctors of Sciences from Public Administration]. Kharkiv: Publishing house "DokNaukGosUpr", 2018. 127 p. – 131 p.

Keller, K.L. (2017). Strategic brand management: building, measuring, and managing brand equity. Upper Saddle River. Prentice Hall, New Jersey. 692 pgs.

Kuybida V.S., Bilokon Yu. M. (2009) Terytorialne planuvannia v Ukraini: yevropeiski pryntsypy ta natsionalnyi dosvid. [Territorial planning in Ukraine: European principles and national experience]. К.: Логос, 2009, 108 p.

Lavrov A. M., Surnin V. S. (2016) Reformuvannia ekonomiky: rehionalni aspekty. Ekonomika Ukrainy [Reforming the economy: regional aspects. Economy of Ukraine]. 2016, 45-51 p.

Pankrukhin A.P. (2013) Marketing territories: [textbook. manual for stud. Universities] K.: Knowledge, COO, 203p.

Postanova KMU vid 5 serpnia 2020 r. № 695 «Pro zatverdzhennia Derzhavnoi stratehii rehionalnoho rozvytku na 2021-2027 roky» [Resolution of the Cabinet of Ministers of August 5, 2020 № 695 "On approval of the State Strategy for Regional Development for 2021-2027"]

Romat E.V., Gavrilechko Yu. V. (2018) Marketynh v derzhavnomu upravlinni: monografia [Marketing in public administration: monograph] Kyiv: Kyiv. nat. trade and economy University, 2018. 288 p.

Roy Langer. Place images and place marketing.–URL:http://openarchive.cbs.dk/bitstream/handle/10398/7721/langer place.pdf?sequence. – 2011. – 1 марта 2012

Starostina A.O., Martov S.E. (2004) Rehionalnyi marketynh: sutnist ta osoblyvosti stanovlennia v Ukraini [Regional marketing: essence and features of formation in Ukraine. Marketing in Ukraine]. 2004, 55-57 p.

Seppo K. Rainisto. (2013) Success factors of place marketing: a study of place marketing practices in Northern Europe and United States. Helsinki University of Technology, Institute of Strategy and International Business. Doctoral Dissertations 2013/2014. Helsinki: Monikko Oy,271 p.

Derzhavna stratehiia rehionalnoho rozvytku na 2021-2027 roky [State Strategy for Regional Development for 2021-2027]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/695-2020-%D0%BF#Text

Stratehiia ekonomichnoho ta sotsialnoho rozvytku mista Odesy 2022 [Strategy of economic and social development of the city of Odessa 2022]. URL: https://omr.gov.ua/images/File/DODATKI2020/strategia_rus, 2022

Tregubov O.S. (2010) [Teoretychni aspekty marketynhu terytorii Theoretical aspects of territory marketing]. Khmelnitsky: Bulletin of Khmelnitsky National University. 2010. 128 – 131 p.

Web city (2017) Ukrainski mista onlain [Ukrainian cities online]. URL: http://placeid.com.ua/ukraine/prezentatsiya-veb-misto-2017, 2017

Vakulenko V. (2016) Miskyi marketynh yak instrument stratehichnoho planuvannia ekonomichnoho rozvytku mista [Urban marketing as a tool for strategic planning of economic development of the city]. Management of the modern city, 2017, 92 - 95 p.

Переглядів статті: 84
Завантажень PDF: 27
Опубліковано
2023-10-31
Як цитувати
Кривошея, Т., Ятвецька, Г., & Степова, О. (2023). МАРКЕТИНГОВЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ТЕРИТОРІАЛЬНОГО БРЕНДУ ОДЕСИ. Економіка та суспільство, (56). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-56-89
Розділ
МАРКЕТИНГ