ТУРИСТИЧНИЙ РИНОК УКРАЇНИ: АНАЛІЗ, ВИКЛИКИ ТА МОЖЛИВОСТІ

Ключові слова: туризм, Україна, експорт, імпорт, прибуття, виїзди, попит, COVID-19, війна, інфраструктура

Анотація

У цій статті розглядається український туристичний ринок та його потенціал для зростання. Туризм є спеціалізованою галуззю, метою якої є залучення людей для відпочинку чи бізнесу в країну задля отримання прибутку. Туризм відіграє значну роль у світовій економіці та відносно легко створюється порівняно з іншими галузями, такими як сільське господарство чи енергетика. Україна займає унікальну позицію на цьому ринку завдяки своїм перспективним можливостям для подальшого розвитку. У статті аналізуються різні чинники, які дають змогу зрозуміти сучасний стан українського туристичного ринку. Ці фактори включають показники, такі як експорт та імпорт, а також специфічні для туризму – прибуття та від’їзд, які відображають потік туристів у країну та з неї. Крім того, інші детермінанти враховані для отримання повного розуміння ринкових умов. Для оцінки зростання чи падіння ринку, наведено історичні дані та здійснено порівняння з сучасною ситуацією. Порівняльні дані з інших країн також включені, щоб запропонувати ширший погляд на глобальні ринкові тенденції та фактори, що на них впливають. Дані свідчать, що Україна має потенціал стати туристично орієнтованою країною. Хоча цей потенціал не відображається належним чином у показниках експорту чи імпорту, які залишаються відносно низькими навіть у порівнянні з меншими країнами. Тим не менш, такі показники, як виїзди, показують значно високі дані, що перевершують показники набагато більших країн. Це свідчить про значний попит на туризм серед громадян України, демонструючи їхню готовність виділяти фінансові ресурси для розвитку такої діяльності. На жаль, індустрія туризму серйозно постраждала від пандемії COVID-19 і триваючого конфлікту, що призвело до різкого спаду без чітких ознак швидкого відновлення до рівня до пандемії. Загалом, Україна має значний потенціал для переростання туристичного ринку, оскільки є велика територія для створення необхідної інфраструктури та значний купівельний попит населення. Однак ситуація невизначена, і важко передбачити, яке майбутнє чекає ринок. Завдяки впровадженню правильних реформ і більшій кількості необхідних іноземних або державних інвестицій галузь можна покращити, але у довгостроковому періоді.

Посилання

Bogale, M., Ayalew, M., & Mengesha, W. (2021). The competitiveness of travel and tourism industry of Sub-Saharan African countries in the world market. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 10(1), 131–144. DOI: https://doi.org/10.46222/ajhtl.19770720-91

Fedorchenko V., & Dyorova T. (2002) History of tourism in Ukraine. Kyiv: Higher School. 195 p. Available at: https://tourlib.net/books_history/fedorchenko21.htm (in Ukrainian)

Jelinčić, D. A., & Tišma, S. (2022). Tourism Innovation in the Adriatic-Ionian Region: Questioning the Understanding of Innovation. European Journal of Geography, 13(5), 97–114. DOI: https://doi.org/10.48088/ejg.d.jel.13.5.097.114

State Statistics Service of Ukraine. Available at: https://www.ukrstat.gov.ua/

Statista. Travel and tourism market revenue in selected countries worldwide in 2022. Available at: https://www.statista.com/forecasts/516608/revenue-in-selected-countries-in-the-travel-and-tourism-market#:~:text=Overall%2C%20travel%20and%20tourism%20in,Markets%20can%20be%20found%20here.

Su, X., & Yin, W. (2023). Application of Internet big data analysis technology based on deep learning in tourism marketing performance evaluation. Soft Computing, 1–9. DOI: https://doi.org/10.1007/s00500-023-08482-5

UNWTO Dashboard ‘Global and regional tourism results’. Available at: https://www.unwto.org/tourism-data/global-and-regional-tourism-performance

Visit Ukraine. Available at: https://visitukraine.today/

Богале М., Аялев М., Менгеша В. Конкурентоспроможність індустрії подорожей і туризму країн Африки на південь від Сахари на світовому ринку. Африканський журнал гостинності, туризму та відпочинку. 2021. № 10(1). C. 131–144. URL: https://doi.org/10.46222/ajhtl.19770720-91

Федорченко В.К., Дьорова Т.А. Історія туризму в Україні. Київ : Вища школа, 2002. 195 с. URL: https://tourlib.net/books_history/fedorchenko.htm

Єлінчич Д.А., Тішма С. Туристичні інновації в Адріатично-Іонічному регіоні: питання про розуміння інновацій. Європейський журнал географії. 2022. № 13(5). C. 97–114. DOI: https://doi.org/10.48088/ejg.d.jel.13.5.097.114

Державна служба статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/

Statista Travel and tourism market revenue in selected countries worldwide in 2022. URL: https://www.statista.com/forecasts/516608/revenue-in-selected-countries-in-the-travel-and-tourism-market#:~:text=Overall%2C%20travel%20and%20tourism%20in,Markets%20can%20be%20found%20here

UNWTO Dashboard ‘Global and regional tourism results’. URL: https://www.unwto.org/tourism-data/global-and-regional-tourism-performance

Су, X., Інь, В. Застосування технології аналізу великих даних Інтернету на основі глибокого навчання в оцінці ефективності туристичного маркетингу. Soft Computing. 2023. C. 1–9. DOI: https://doi.org/10.1007/s00500-023-08482-5

Visit Ukraine. URL: https://visitukraine.today/

Переглядів статті: 163
Завантажень PDF: 136
Опубліковано
2023-04-25
Як цитувати
Олійник, А., & Діченко, Д. (2023). ТУРИСТИЧНИЙ РИНОК УКРАЇНИ: АНАЛІЗ, ВИКЛИКИ ТА МОЖЛИВОСТІ. Економіка та суспільство, (50). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-50-64