ВИКОРИСТАННЯ МІЖНАРОДНОГО ДОСВІДУ ПОДОЛАННЯ НАСЛІДКІВ COVID 19 ДЛЯ ПОВОЄННОГО ВІДНОВЛЕННЯ АВІАЦІЙНОЇ ГАЛУЗІ УКРАЇНИ

  • Віталій Павелко ПВНЗ «Університет новітніх технологій», м.Київ; генеральний директор, ТОВ «ЗАПОРІЗЬКА ХЕНДЛІНГОВА КОМПАНІЯ» https://orcid.org/0000-0003-0559-8489
Ключові слова: авіаційна галузь, інфраструктура аеропортів, авіаційні компанії, заходи державної підтримки, модернізація

Анотація

У статті розглянуто міжнародний досвід подолання наслідків пандемії COVID-19 та систематизовані державні механізми фінансової та нормативно-правової підтримки авіаційної галузі. Досліджені практичні заходи, що приймалися урядами країн з метою підтримки, стабілізації та відновлення місцевих авіапідприємств. Складна світова епідемічна ситуація призвела до спаду показників авіаційних перевезень починаючи з кінця першого кварталу 2020 року, у зв’язку з чим авіакомпанії були змушені призупинити та відмінити виконання більшості авіарейсів. Різке скорочення авіаперевезень викликало гострий дефіцит ліквідності у авіаційній галузі. Авіакомпанії та аеропорти, постачальники аеронавігаційного обслуговування та виробники авіаційної продукції в усьому світі стикнулися із проблемами забезпечення своєї діяльності та свого існування. Проте, заходи прийняті урядами різних країн дозволили вистояти авіаційній галузі та подолати наслідки пандемії COVID-19. Встановлено, що через повномасштабне військове вторгнення РФ, Україна ввела військовий стан та закрила свій повітряний простір для цивільних авіаперевезень. Повністю припинилися будь-які міжнародні та внутрішні авіаперевезення, зупинилася робота аеропортів, авіакомпаній та інших підприємств авіаційного ринку. В таких умовах авіаційна галузь України щоденно зазнає збитків, які перевищують втрати понесені під час пандемії COVID-19 та складають мільярди доларів США. На відміну від наслідків пандемії COVID-19, авіакомпанії України згодом змогли частково пристосуватися до роботи в умовах військового часу, здійснюючи авіаперевезення пасажирів та вантажів за межами України, перевозячи гуманітарні вантажі, співпрацюючи з іноземними авіакомпаніями на умовах мокрого лізингу (надаючи літаки та екіпажі для виконання рейсів інших компаній). Проте аеропорти України, повністю зупинили свою роботу та не в змозі здійснювати будь-яку господарську діяльність. У статті доведено, що з метою виживання авіаційної галузі України, додатково необхідно розглянути та розробити, з урахуванням міжнародного досвіду, заходи для повоєнного відновлення галузі. Одним із цікавим прикладів для дослідження є використання міжнародного досвіду подолання наслідків пандемії COVID-19 урядами різних країн. В умовах військового стану в Україні, національна політика підтримки української авіаційної галузі буде впливати на розвиток авіації, фінансову стабільність та стійкість галузі, її спроможність вистояти та відновитися у майбутньому і яке місце вона посяде на світовому ринку. Вкрай важливо, використовуючи міжнародний досвід, не тільки стабілізувати та відновити авіаційну галузь, але й зробити її більш конкурентоспроможною та фінансово стійкою у довгостроковій перспективі. Саме тому, державна підтримка має бути збалансованою та спрямованою на стимулювання відновлення та розвитку авіаційної галузі, що забезпечить розвиток повітряного сполучення, стимулювання національної економіки, створення нових робочих місць та сприятиме загальному росту економіки України. Інтеграція України у Європейський Союз надає нові перспективи залучення інвестицій, розвитку державно-приватного партнерства та залучення міжнародних компаній, тому використання світового досвіду подолання наслідків пандемії COVID-19 для відновлення авіаційної галузі України є вкрай необхідним та доцільним. Відновлювати авіаційну галузь та відбудовувати аеропортову інфраструктури необхідно розпочинати вже зараз, не чекаючи на завершення війни. Якщо розпочати розробляти проекти та опрацьовувати необхідні заходи заздалегідь, то повоєнне відновлення авіаційної галузі України буде швидким та ефективним.

Посилання

Lutvusko L.O., Gorbenko Y.O. (2020). Adaptation of the large and medium-sized businesses functiation to the current terms of business under the COVID-19 pandemic. Mechanisms of the management of the territories development. 134-137. [in Ukrainian]

Liskovych N.Y. (2020) A competent approach in the strategic positioning of aviation enterprises of Ukraine. Economics and enterprise management. Issue (55-1). 115-120. DOI: https://doi.org/10.32843/bses.55-18 [in Ukrainian]

Orlovska Y.V. (2018) Implementation of the world experience of innovative development of international airports in the airport sector of Ukraine. Economic space. (131). 22-40. [in Ukrainian]

COVID-19 Dashboard by the Center for Systems Science and Engineering (CSSE) at Johns Hopkins University: JHU. Available at: https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/dashboards/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6 (last accessed 10.02.2023)

Effects of novel coronavirus (COVID‐19) on civil aviation: economic impact analysis: ICAO. Available at: https://www.icao.int/sustainability/Documents/Covid-19/ICAO_coronavirus_Econ_Impact.pdf (last accessed 12.02.2023)

Report on the activities of the State Aviation Service of Ukraine for 2020. CMU. Available at: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/17-civik-2018/zvit2020/davias-zvit-2020.pdf (дата звернення 20.02.2023) [in Ukrainian]

Report on the activities of the State Aviation Service of Ukraine for 2021. CMU. Available at: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/17-civik-2018/zvit2021/zvit-derjavia-2021.pdf (дата звернення 21.02.2023) [in Ukrainian]

Vitaliy Pavelko (2023). The development of the Ukrainian airports infrastructure according with the international experience. Change management and innovation, (5), 28-32. DOI: https://doi.org/10.32782/CMI/20232-5-5

State aid: Commission approves €11.7 million Croatian grant to compensate Croatia Airlines for damage caused by coronavirus outbreak: EC. Available at: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/mex_20_2277 (last accessed 25.02.2023)

2020 CARES Act Grants: FAA. Available at: https://www.faa.gov/airports/cares_act/ (last accessed 26.02.2023)

Garantie et prêt d’actionnaire au bénéfice d’Air France: EC. Available at: https://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=3_SA_57082 (last accessed 27.02.2023)

Economic Stabilization Fund approves Lufthansa's stabilization package: Lufthansa Group. Available at: https://www.lufthansagroup.com/en/newsroom/media-relations-north-america/news-and-releases/economic-stabilization-fund-approves-lufthansas-stabilization-package.html (last accessed 01.03.2023)

Minister of Public Enterprises welcomes SAA funding, paves the way for restructuring and formation of new airline: SAA. Available at: https://www.gov.za/speeches/minister-pravin-gordhan-welcomes-government-funding-saa-29-oct-2020-0000 (last accessed 03.03.2023)

Details on the Canada Emergency Wage Subsidy Extension: Government of Canada. Available at: https://www.canada.ca/en/department-finance/news/2020/11/details-on-the-canada-emergency-wage-subsidy-extension.html (last accessed 04.03.2023)

Archived Grant Opportunity View – GO3880: Australian Government. Available at: https://www.grants.gov.au/Go/Show?GoUuid=760ec61b-d358-72d7-4bd2-771aef5c601c (last accessed 04.03.2023)

CAAP, MIAA to defer charges for take off, landing and parking fees of local airlines amid COVID-19 threat: Department of transportation the Republic of Philippines. Available at: https://dotr.gov.ph/55-dotrnews/1084-caap-miaa-to-defer-charges-for-take-off-landing-and-parking-fees-of-local-airlines-amid-covid-19-threat.html (last accessed 06.03.2023)

Regulation (EU) 2020/459 of the European Parliament and of the Council of 30 March 2020 amending Council Regulation (EEC) No 95/93 on common rules for the allocation of slots at Community airports: European Parliament. Available at: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32020R0459 (last accessed 10.03.2023)

Transportation sector is granted temporary exception from the Competition Act: Norwegian Competition Authority. Available at: https://konkurransetilsynet.no/transportation-sector-is-granted-temporary-exception-from-the-competition-act/?lang=en (last accessed 12.03.2023)

Directive to maintain the cargo flights: EC. Available at: https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/legislation/c20202010_en.pdf (last accessed 14.03.2023)

The “Open Sky” mode will increase competition, reduce prices, increase the flow of tourists: Ministry of transport of the Republic of Uzbekistan. Available at: https://mintrans.uz/news/ochiq-osmon-rejimi-raqobatni-kuchaytiradi-narxlarni-tushiradi-turistlar-oqimini-oshiradi (last accessed 15.03.2023)

Переглядів статті: 149
Завантажень PDF: 88
Опубліковано
2023-03-28
Як цитувати
Павелко, В. (2023). ВИКОРИСТАННЯ МІЖНАРОДНОГО ДОСВІДУ ПОДОЛАННЯ НАСЛІДКІВ COVID 19 ДЛЯ ПОВОЄННОГО ВІДНОВЛЕННЯ АВІАЦІЙНОЇ ГАЛУЗІ УКРАЇНИ. Економіка та суспільство, (49). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-49-15
Розділ
ЕКОНОМІКА