EVALUATION OF EFFICIENCY OF INNOVATIVE ACTIVITY OF RESTAURANT BUSINESS ENTERPRISES

Keywords: restaurant economy, innovative activity, praxeological approach, strategic measures, tactical measures

Abstract

The purpose of the article is to form theoretical and methodological principles and practical recommendations for assessing the effectiveness of strategic management of innovation in the restaurant industry, taking into account modern market requirements and the state of the domestic economy. The following scientific methods were used in the article: theoretical generalization, dialectical cognition - to determine the peculiarities of the interpretation of the concept of "innovation"; system analysis, synthesis, abstract-logical analysis - to determine methods for assessing the effectiveness of the system of strategic management of innovative development, generalization of research results; graphic analysis - for a visual representation of the findings of the study. The article presents the calculation of the effectiveness of innovation, which is based on a praxeological approach, which involves the relationship of target, system and resource approaches. It is determined that the methodological approaches chosen by the enterprise to the assessment of innovation processes determine the level of efficiency of its implementation. The scheme of sequence of definition of level of innovative activity of the enterprises of restaurant business is resulted. The choice of methods for assessing the feasibility of innovation processes in the management system of innovation is an important guideline for improving the effectiveness of strategic management. Stages of complex evaluation and analysis of innovation activity are developed. An algorithm for assessing the status and effectiveness of strategic management of innovation at the restaurant business has been developed. The main measures to increase the effectiveness of innovation are presented. The obtained results of scientific research, conclusions, proposed algorithms, methodical recommendations, systems of indicators will support the entry of the system of strategic management of innovation in the general management system of restaurant enterprises, obtaining the planned effect from the implementation of innovative projects.

References

Біленська Я. Р. Використання збалансованої системи показників для оцінювання потенціалу інноваційного розвитку виробничо-господарського об’єднання. Бізнес Інформ, 2014, 1, 216–221.

Гриньова В.М., Бутенко Д.С. Оцінка результативності інноваційної діяльності підприємства: монографія. Харків: Вид. ХНЕУ, 2013.

Завальнюк В. В. Методика проектування підсистеми інформаційного забезпечення стратегічного управління інноваційною діяльністю підприємства. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство, 2016, 8(1), 82-85.

Завальнюк В. В. Принципи управління інноваційною діяльністю. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2013, 5 (1), 182–185.

Курмаєв П.Ю., Матрос О.М. Аналіз інноваційної діяльності підприємств та її обліково-аналітичне забезпечення. Економіка. Фінанси. Право. 2015, 10, 21-24.

Лихолет С. І. Сучасні підходи оцінки ефективності економічного стимулювання інноваційної діяльності промислових підприємств. Інвестиції: практика та досвід, 2016, 1, 9-14.

Левицька І.В., Постова В. В. Основні поняття та значення підвищення економічної ефективності інноваційної діяльності підприємств машинобудування. Економічний вісник Запорізької державної інженерної академії. Запоріжжя, 2016, 4 (04), 1, 103-108.

Рудь Н. Т. Нові методичні підходи до аналізу інноваційного потенціалу підприємства. Економічний форум. 2015, 3, 323–332.

Черноіванова Г. С. Показники ефективності інноваційних проектів. Вісник економіки транспорту і промисловості, 2012, 37, 260–263.

Bilenska, Ya. (2014). Vykorystannia zbalansovanoi systemy pokaznykiv dlia otsiniuvannia potentsialu innovatsiinoho rozvytku vyrobnycho-hospodarskoho obiednannia. Biznes Inform. 1, 216–221. (in Ukrainian)

Hrynova, V., Butenko D. (2013). Otsinka rezultatyvnosti innovatsiinoi diialnosti pidpryiemstva: monohrafiia. Kharkiv: Vyd. KhNEU. (in Ukrainian)

Zavalniuk, V. (2016). Metodyka proektuvannia pidsystemy informatsiinoho zabezpechennia stratehichnoho upravlinnia innovatsiinoiu diialnistiu pidpryiemstva. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo. 8 (1), 82-85. (in Ukrainian)

Zavalniuk, V. (2013). Pryntsypy upravlinnia innovatsiinoiu diialnistiu. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky. 5 (1), 182–185. (in Ukrainian)

Kurmaiev, P., Matros, O. (2015). Analiz innovatsiinoi diialnosti pidpryiemstv ta yii oblikovo-analitychne zabezpechennia. Ekonomika. Finansy. Pravo, 10, 21-24. (in Ukrainian)

Lykholet, S. (2016). Suchasni pidkhody otsinky efektyvnosti ekonomichnoho stymuliuvannia innovatsiinoi diialnosti promyslovykh pidpryiemstv. Investytsii: praktyka ta dosvid, 1, 9-14. (in Ukrainian)

Levytska, I., Postova, V. (2016). Osnovni poniattia ta znachennia pidvyshchennia ekonomichnoi efektyvnosti innovatsiinoi diialnosti pidpryiemstv mashynobuduvannia. Ekonomichnyi visnyk Zaporizkoi derzhavnoi inzhenernoi akademii. Zaporizhzhia. 4 (04), 1, 103-108. (in Ukrainian)

Rud, N. (2015). Novi metodychni pidkhody do analizu innovatsiinoho potentsialu pidpryiemstva. Ekonomichnyi forum, 3, 323–332. (in Ukrainian)

Chernoivanova, H. (2012). Pokaznyky efektyvnosti innovatsiinykh proektiv. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti, 37, 260–263. (in Ukrainian)

Article views: 224
PDF Downloads: 440
Published
2021-02-23
How to Cite
Postova, V. (2021). EVALUATION OF EFFICIENCY OF INNOVATIVE ACTIVITY OF RESTAURANT BUSINESS ENTERPRISES. Economy and Society, (24). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-24-20
Section
HOTEL AND RESTAURANT BUSINESS