THEORETICAL ASPECTS OF FORMING A STRATEGY FOR THE DEVELOPMENT OF ENTREPRENEURIAL ACTIVITIES IN CONSTRUCTION

Keywords: strategy, entrepreneurial activity, formation development, construction, theoretical aspects

Abstract

The relevance of the topic of the article is determined by the fact that the growing uncertainty of conducting business, caused by crisis phenomena in the economy and other negative factors encourage domestic companies to seek new markets, diversify production and other strategies to survive in domestic and international markets. The work generalizes the theoretical aspects of the formation of a strategy for the development of entrepreneurial activity in construction. It is noted that there are two opposing views on understanding the concept of strategy. The first view states that a strategy is a long-term plan for achieving a certain goal, and the second view argues that strategy formation is the process of finding a specific goal and creating a long term plan for its achievement. Another view of strategy describes it as a focused, long-term path of development that should lead the system to its chosen goal. The author's definition of the strategy of development of the subject of entrepreneurial activity, under which should be understood the main direction of certain rules and principles, which is implemented with the help of available economic resources and taking into account possible actions of competitors, which leads to the final result, leaving the freedom of choice, considering changes in the environment. It is noted that entrepreneurial activity in construction can be carried out by direct production of any product, and can also be classified by different signs and directions. It was found that in the process of forming and implementing the strategy of development of entrepreneurial activity in construction, it is important to take full account of external circumstances, potential opportunities and threats, as well as the strengths and weaknesses of companies. It was concluded that the development and implementation of such a strategy requires providing economic entities with all kinds of resources: human, financial, energy, information, technological. Formation of strategy of development of entrepreneurial activity in construction should be provided with state support at all levels of management for entrepreneurs to take effective management decisions capable of solving the key problems of both their own business and the growth of sales volumes of construction products in the country.

References

Богун К. В. Роль малого підприємництва у розвитку будівельного комплексу [Електронний ресурс] / К. В. Богун, А. М. Каплунова. - 2012. - Режим доступу: http://www.rusnauka.com/12_ENXXI_2011/Eco nomics/9_85641.doc.htm.

Варналій З. С. Основи підприємницької діяльності: навч. посібник / З. С. Варналій, В. О. Сизоненко. — К.: Знання України, 2004. — 404 с.

Васильців Т.Г. Економіка малого підприємства: навчальний посібник / Т.Г. Васильців, О.І. Іляш, Н.Г. Міценко; за ред. д-ра екон. наук Т.Г. Васильціва. – К.: Знання, 2013. – С. 396¬398.

Воротіна Л.І. Малий бізнес та підприємництво в ринкових умовах господарювання: навч. посібник / [Л. І. Воротіна, В. Є. Воротін, Л. А. Мартинюк, Т. В. Черняк]; ред. Л. І. Вороніна. - К. : Вид-во Європ. Ун-ту, 2002. - 307 с.

Гойко А. Ф., Сорокіна Л. В., Скакун В. А. Оптимізація управління бізнес-процесами будівельних підприємств в умовах економічної кризи. Актуальні проблеми економіки. 2009. № 8. C. 58–66.

Єпіфанова І. Ю. Дзюбко М. Ю. Формування стратегії розвитку підприємства в сучасних умовах // Вісник ОНУ ім. Т.Г. Шевченка. — 2017. — Вип. 2 (55). С. 99— 102.

Ковальчук В.Г., Шопіна А.М., Пономарьова А.Ю. Удосконалення стратегічного управління підприємством. Фінансовий простір. 2020. № 1(37). С. 66¬75.

Олійник Л.В., Кузнєцова А.П. Методологічні засади формування стратегії розвитку підприємства. Економiка i органiзацiя управлiння. 2018. № 3(31). С. 118–126.

Трухан О.Л. Наукова інтерпретація функцій стратегічного управління підприємствами. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2010. № 1. Т. 2. С. 29–35.

Тесленок І.М., Воровська К.А. Алгоритм розробки стратегії розвитку малих підприємств. Економічний простір. 2017. № 125. С. 159–171.

Писаренко С.В., Сень О.В., Бурик В.В. Формування стратегії розвитку підприємницької діяльності фірми. Інфраструктура ринку. Випуск 49. 2020. С. 127 – 131.

Друкер П. Як забезпечити успіх у бізнесі: новаторство і підприємництво [пер. з англ. В.С. Гуля]. Київ : Україна, 1994. 319 с.

Погорєлов Ю. С. Категорія розвитку та її експлейнарний базис. Теоретичні та прикладні питання економіки. 2012. Вип. 27. Т. 1. С. 30–34. URL: http://tppe.econom.univ.kiev.ua/data/2012_27_1/Zb27_1_04.pdf

Горіна Г. О. Діалектика поняття «розвиток підприємства». Причорноморські економічні студії. 2016. Вип. 8. С. 123–127. URL: http://bses.in.ua/journals/2016/8-2016/26.pdf

Кондратенко Н. О., Волкова М. В. Сучасні технології управління у промисловості і будівництві. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Економіка» : науковий журнал. Острог : Вид-во НаУОА, березень 2021. № 20(48). С. 4–9.

Єфременко В.В. Управлінські аспекти підприємницької діяльності в будівництві з урахуванням пріоритетів сталого розвитку. Вісник економічної науки України. 2017/№2. С. 33 – 37.

Bohun K.V. (2012) Rol maloho pidpryyemnytstva u rozvytku budivelnoho kompleksu [The role of small business in the development of the construction complex] [Available at: http://www.rusnauka.com/12_ENXXI_2011/Eco nomics/9_85641.doc.htm] (accessed February 5, 2024).

Varnaliy Z.S. (2004) Osnovy pidpryyemnytsʹkoyi diyalʹnosti [Basics of entrepreneurial activity] navch. posibnyk. Znannya Ukrayiny. p. 404.

Vasyltsiv T. H. (2013) Ekonomika maloho pidpryyemstva [Economy of a small enterprise] navchalnyy posibnyk. Znannya. p. 396–398.

Vorotina L.I. (2002) Malyy biznes ta pidpryyemnytstvo v rynkovykh umovakh hospodaryuvannya [Small business and entrepreneurship in market economic conditions] navch. Posibnyk. Vyd-vo Yevrop. Un-tu. p. 307.

Hoyko A.F., Sorokina L.V., Skakun V.A. (2009) Optymizatsiya upravlinnya biznes-protsesamy budivelʹnykh pidpryyemstv v umovakh ekonomichnoyi kryzy [Optimizing the management of business processes of construction enterprises in the conditions of the economic crisis]. Aktualʹni problemy ekonomiky. № 8. pp. 58–66.

Yepifanova I.Y. Dzyubko M.Y. (2017) Formuvannya stratehiyi rozvytku pidpryyemstva v suchasnykh umovakh [Formation of the enterprise development strategy in modern conditions]. Visnyk ONU im. T.H. Shevchenka. №. 2 (55). pp. 99–102.

Kovalchuk V.H., Shopina A.M., Ponomarʹova A.Y. (2020) Udoskonalennya stratehichnoho upravlinnya pidpryyemstvom [Improvement of strategic management of the enterprise]. Finansovyy prostir. № 1(37). pp. 66-75.

Oliynyk L.V., Kuznyetsova A.P. (2018) Metodolohichni zasady formuvannya stratehiyi rozvytku pidpryyemstva [Methodological principles of formation of enterprise development strategy]. Ekonomika i orhanizatsiya upravlinnya. № 3(31). pp. 118–126.

Trukhan O.L. (2010) Naukova interpretatsiya funktsiy stratehichnoho upravlinnya pidpryyemstvamy [Scientific interpretation of the functions of strategic management of enterprises]. Visnyk Khmelʹnytsʹkoho natsionalʹnoho universytetu. Ekonomichni nauky. № 1. (2). pp. 29–35.

Teslenok I.M., Vorovska K.A. (2017) Alhorytm rozrobky stratehiyi rozvytku malykh pidpryyemstv [Algorithm for developing a strategy for the development of small enterprises]. Ekonomichnyy prostir. № 125. pp. 159–171.

Pysarenko S.V., Senʹ O.V., Buryk V.V. (2020) Formuvannya stratehiyi rozvytku pidpryyemnytsʹkoyi diyalʹnosti firmy [Formation of a strategy for the development of the company's entrepreneurial activity]. Infrastruktura rynku. № 49. pp. 127 – 131.

Druker P. (1994) Yak zabezpechyty uspikh u biznesi: novatorstvo i pidpryyemnytstvo [How to ensure success in business: innovation and entrepreneurship]. Kyiv : Ukrayina. p. 319 s.

Pohoryelov Y.S. (2012) Katehoriya rozvytku ta yiyi ekspleynarnyy bazys [Category of development and its explanatory basis]. Teoretychni ta prykladni pytannya ekonomiky. №. 27. pp. 30–34. [Available at: http://tppe.econom.univ.kiev.ua/data/2012_27_1/Zb27_1_04.pdf] (accessed February 12, 2024).

Horina H.O. (2016) Dialektyka ponyattya «rozvytok pidpryyemstva» [The dialectic of the concept of "enterprise development"] Prychornomorski ekonomichni studiyi. № 8. pp. 123–127. [Available at: http://bses.in.ua/journals/2016/8-2016/26.pdf] (accessed February 12, 2024).

Kondratenko N.O., Volkova M.V. (2021) Suchasni tekhnolohiyi upravlinnya u promyslovosti i budivnytstvi [Modern management technologies in industry and construction]. Naukovi zapysky Natsionalʹnoho universytetu «Ostrozʹka akademiya». Seriya «Ekonomika». № 20(48). pp. 4–9.

Yefremenko V.V. (2017) Upravlinski aspekty pidpryyemnytskoyi diyalnosti v budivnytstvi z urakhuvannyam priorytetiv staloho rozvytku [Management aspects of entrepreneurial activity in construction, taking into account the priorities of sustainable development]. Visnyk ekonomichnoyi nauky Ukrayiny. №2. pp. 33¬37.

Article views: 12
PDF Downloads: 4
Published
2024-01-30
How to Cite
Plotnikova, M., & Yakovenko, O. (2024). THEORETICAL ASPECTS OF FORMING A STRATEGY FOR THE DEVELOPMENT OF ENTREPRENEURIAL ACTIVITIES IN CONSTRUCTION. Economy and Society, (59). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-125
Section
MANAGEMENT