FUNCTIONING OF THE FINANCIAL MONITORING SYSTEM IN UKRAINE

Keywords: financial transactions financial monitoring, SCFM, subjects of initial financial monitoring

Abstract

The essence of the functioning of financial monitoring is revealed. The main objects of financial monitoring are identified and are related to the relevant participants in the financial transactions that conduct them. The current state, trends in the functioning of financial monitoring, methods of financial monitoring in order to determine the operations with the highest risk of money laundering and their detailed verification are analyzed. The problem of ensuring legality in the field of finance is the creation of such a control mechanism, which could combine the state's desire for business transparency with the legitimate desire of the latter to maintain trade and banking secrecy, which is a guarantee of its stability in competition. As a result, the development of a structure whose main task is closed analytical work on monitoring financial flows, and whose main purpose is to combat money laundering and guide law enforcement agencies to stop criminal economic activity. In modern economic conditions in Ukraine, characterized by instability of the macroeconomic situation, high level of uncertainty of the external environment, intensification of competition, the role of economic management methods, which include financial monitoring, is rapidly increasing. Financial monitoring is a special part of management systems of different levels of the state economy, allowing to obtain objective and timely information about changes in internal and external to the object of management conditions necessary for effective management decisions. The importance of financial monitoring is determined by the dynamism of the studied phenomena, the need to consider them in the dynamics, to monitor negative trends and make timely adjustments. At the current stage of functioning of the financial monitoring system in Ukraine little attention is paid, in connection with which there is an objective need for detailed consideration and coverage of the main directions of building an effective and flexible financial monitoring system capable, despite modern obstacles in our country. society, to carry out the task set before it, namely – to help strengthen the economic security of the state.

References

Актуальні методи і способи легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансування тероризму. URL: http://www.nssmc.gov.ua/user_files/content/792/1361363780.pdf.

Берізко В. М. Щодо питання понятійного апарату «фінансовий моніторинг». Право України. 2006. № 12. С. 52–53.

Гулько Л. Г. Організаційно-економічний механізм фінансового моніторингу в суб’єктів первинного фінансового моніторингу. Глобальні та національні проблеми економіки. 2015. Вип. 5. С. 863–866.

Дмитренко М. Г. Легалізація кримінальних доходів та фінансування тероризму: сучасні економічні аспекти і вплив на розвиток банків: монографія. Київ : УБС НБУ, 2014 . 302 с.

Дмитров С. О., Діденко С. В., Медвідь Т. А. Фінансовий моніторинг у банку: навч. посіб. Черкаси : Вид. Чабаненко Ю. А., 2014. 266 с.

Закон України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення». URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1702-18.

Коцеруба Н. В. Оцінка ризиків ймовірного банкрутства підприємств. Облік, контроль і аналіз в управлінні підприємницькою діяльністю : зб. наук. пр. VІ Всеукраїнської науково-практичної Інтернет-конференції (м.Вінниця, 28 березня 2018р.): у двох частинах. Частина перша. Вінниця : Видавничо-редакційний відділ ВТЕІ КНТЕУ, 2018. С. 55–58.

Куришко О. О. Особливості розвитку системи фінансового моніторингу в Україні. Актуальні проблеми економіки. 2012. № 1. С. 267–275. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ape_2012_1_35.

Настенко М. М., Покиньчереда В. В., Гудзенко Н. М. Концепція стратегічного управління фінансовими ризикам підприємств. Вісник Хмельницького національного університету. 2017 № 3, Том 1 Економічні науки. С. 18–22.

Москаленко Н. В. Проблеми фінансового моніторингу в банківській сфері. Європейський вектор економічного розвитку : збірник наук. праць. Д. : ДУЕП, 2008. С. 66–71.

Синюгіна Н. В. Фінансовий моніторинг в системі взаємодії суб’єктів господарювання на фінансових ринках : дис. кандидата екон. наук : 08.00.08. Харків, 2011. 236 с.

Смагло О.В. Фінансовий моніторинг та його роль у протидії легалізації доходів, отриманих злочинним шляхом. Економічні науки. Серія «Облік і фінанси». Збірник наукових праць. Луцький національний технічний університет. Випуск 10 (37) Луцьк, 2013. С. 466–474.

International standarts on combating money laundering and the financing of terrorism&proliferation – The FATF Recommendations (2012). URL: http://fatf-gafi.org

Uniting and Strengthening America by Providing Appropriate Tools Required to Intercept and Obstruct Terrorism. URL: http://fincen.gov

Aktualni metodi i sposobi legalszatssyi (vidmivannya) dohodIv, oderzhanih zlochinnim shlyahom, ta finansuvannya terorizmu. URL: http://www.nssmc.gov.ua/user_files/content/792/1361363780.pdf.

Berizko V. M. (2006). Shhodo pitannya ponyatijnogo aparatu „finansovij monitoring” Pravo Ukrayini. № 12. S. 52–53.

Gulko L. G. (2015). Organizatsiyno-ekonomichniy mehanizm fInansovogo monitoringu v subektiv pervinnogo fInansovogo monitoringu. Globali ta natsionalni problemi ekonomiki. Vip. 5. S. 863–866.

Dmitrenko M. G. (2014). Legaliizatsiya kriminalnih dohodiv ta finansuvannya terorizmu: suchasni ekonomichniaspekti ivpliv na rozvitok bankiv: monografiya. Kyiv: [UBS NBU], 302 s.

Dmitrov S. O., Didenko S. V., Medvid T. A. (2014). Finansoviy monitoring u banku: [navch. posib]. Cherkasi: Vid. Chabanenko Yu. A., 266 s.

Zakon Ukrayini «Pro zapobigannya ta protidiyu legalizatsiyi (vidmivannyu) dohodiv, oderzhanih zlochinnim shlyahom, finansuvannyu terorizmu ta finansuvannyu rozpovsyudzhennya zbroyi masovogo znischennya». URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1702-18.

Kotseruba N. V. (2018). Otsinka rizikiv ymovirnogo bankrutstva pidpriEmstv.Oblik, kontrol i analiz v upravlinni pidpriEmnitskoyu diyalnIstyu: zb. nauk. pr. VI Vseukrayinskoyi naukovo-praktichnoyi Internet-konferentsiyi] (m.Vinnitsya,28 bereznya 2018r.): u dvoh chastinah. Chastina persha. Vinnitsya: Vidavnicho-redaktsiyniy viddil VTEI KNTEU. S. 55-58.

Kurishko O. O. (2012). Osoblivosti rozvitku sistemi finansovogo monitoringu v Ukrayini. Aktualni problemi ekonomiki. № 1. S. 267–275.

Nastenko M.M., Pokinchereda V.V., Gudzenko N.M. (2017). Kontseptsiya strategichnogo upravlinnya finansovimi rizikam pidpriemstv. Visnik Hmelnitskogo natsionalnogo universitetu. № 3, Tom 1 Ekonomichni nauki, S. 18–22

Moskalenko N. V. (2008). Problemi finansovogo monitoringu v bankivskiy sfei. Evropeyskiy vektor ekonomichnogo rozvitku : zbIinik nauk. prats. D. : DUEP, S. 66-71.

Sinyugina N. V. (2011). Finansoviy monitoring v sistemi vzaemodiyi sub’ektiv gospodaryuvannya na finansovih rinkah : dis. kandidata ekon. nauk : 08.00.08. Harkiv, 236 s.

Smaglo O. V. (2013) Finansoviy monitoring ta yogo rol u protidiyi legalizatsiyi dohodiv, otrimanih zlochinnim shlyahom. Ekonomichni nauki. Seriya «Oblik i finansi». Zbinik naukovih prats. Vipusk 10 (37) Lutsk. S. 466–474.

International standarts on combating money laundering and the financing of terrorism&proliferation – The FATF Recommendations. (2012) URL: http://fatf-gafi.org

Uniting and Strengthening America by Providing Appropriate Tools Required to Intercept and Obstruct Terrorism. URL: http://fincen.gov

Article views: 757
PDF Downloads: 781
Published
2021-04-27
How to Cite
Smahlo, O. (2021). FUNCTIONING OF THE FINANCIAL MONITORING SYSTEM IN UKRAINE. Economy and Society, (26). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-26-28
Section
FINANCE, BANKING AND INSURANCE