RATIONALIZATION OF STRATEGIC DECISION-MAKING MODELS IN SERVICE COMPANIES

Keywords: strategic management, strategic decision, methodology of decision making, system analysis of decision making process, rationalization of managerial decision, interactive model, service sphere

Abstract

This article is devoted to the problem of rationalization of management decisions in service companies in accordance with their strategic aspirations. The essential characteristics of the management decision-making process are presented. The theoretical and methodological level of development of the problem of making managerial decisions – concepts, principles, paradigms, methods and functional purposes of strategic management decisions is studied. Methodological approaches based on the concepts of "system", "rationality", "best solution" and "optionality" are presented and analyzed. The logical interdependence of concepts and principles in the technology of managerial decision-making is presented. Methods of making managerial decisions – formal, heuristic and expert – are grouped and analyzed. The process of rationalization of managerial decisions as an integrated system of theoretical-methodological and applied levels, which provide it with complexity, is considered. The applied level is provided by the systematic analysis of the process of making managerial decisions directly in the service companies. Problem zones have been identified – zones of functional purpose, zones of strategic development goals, zones of challenges and opportunities of the environment (external, internal). An interactive model of rationalization of strategic management decisions with the help of simulation modeling has been developed. To streamline management decisions by functional purpose, system support is proposed – information-analytical, expert-analytical and diagnostic, which will streamline the process of selection and adoption of strategic management decisions. The peculiarity of the service sector from the standpoint of management decisions can be reduced to the following: the dynamics of innovation processes in the conditions of constant development of the sphere; high requirements for soft-skills and digital-skills of management staff; high degree of individualization of the product (service) in accordance with the requirements of consumers. It is concluded that managerial strategic decisions are the result of analysis, forecasting, optimization, economic justification and choice of alternatives in conditions of insufficiency, complete or partial lack of information due to constant variability of business environment caused by objective crises of the world economic system.

References

Ансофф И. Стратегический менеджмент. Классическое издание. Санкт-Петербург : «Питер», 2009. С. 344.

Батченко Л.В., Гончар Л.О., Близнюк І.О. Стратегічні альтернативи організаційно-економічного розвитку туристичних підприємств. Вісник Одеського національного університету. Серія: Економіка. 2019. Том 24. Випуск 5(78). С. 64–70.

Гончар Л.О. Стратегічне управління змінами у сфері послуг: теоретико-методологічні та практичні аспекти. Київ : Видавництво Ліра-К, 2020. 340 с.

Гордієнко П.Л. Стратегічний аналіз. Київ : Алерта, 2006. 404 с.

Дерлоу Д. Ключові управлінські рішення. Технологія прийняття рішень: Пер. з англ. Київ : Всеувито, Наук. думка, 2001. 242 с.

Клименко С. М. Обґрунтування господарських рішень та оцінка ризиків. Київ : КНЕУ, 2014. 252 с.

Мацеха Д. С., Бурий С. А. Обмежена раціональність в прийнятті управлінських рішень. Вісник Хмельницького національного університету. 2010. № 3, Т. 1. С. 122–124.

Мінцберг Г., Альстренд Б., Лэмпел Дж. Школы стратегий / Пер. с англ. под ред. Ю.Н. Каптуревского. Санкт-Петербург : Издательство «Питер», 2000. 336 с.

Смаль З. В. Стратегія управління розвитком АПК в умовах трансформації економіки України. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук. Львів : Львівський національний університет імені І. Франка, 2002. 232 с.

Стратегія «Метінвесту» вже розрахована мінімум до 2030 року – гендиректор компанії. URL: https://www.unian.ua/economics/other/strategiya-metinvestu-vzhe-rozrahovana-minimum-do-2030-roku-gendirektor-kompaniji-ostanni-novini-11570713.html (дата звернення: 08.10.2021).

Талеб Н. Н. Антихрупкость. Как извлечь выгоду из хаоса. Москва : Азбука, КоЛибри. 2015. 768 с.

Томпсон А. А., Стрикленд А.Дж. III Стратегический менеджмент: концепции и ситуации. Пер. с 9-го англ. изд. Москва : ИНФРА-М, 2001. 412 с.

Хміль Ф. І. Основи менеджменту. Київ : Академвидав, 2003. 608 с.

Ячменьов Є. Ф., Антонов А. В. Розробка системи виконання і контролю прийняття та реалізації управлінських рішень. Культура народов Причерноморья. 2006. № 88. С. 143–148.

Rusavska, V., Batchenko, L., Honchar, L., Zavadynska, O., Tanasiichuk, O. Current problems, drivers and dominants of the service economy. Journal of management Information and Decision Sciences. 2021. 24(7), 1–9.

Dorgan S., Dowdy J., Rippin T. The Link Between Management and Productivity. Mc Kinsey Quarterly 1, 2005.

Ansoff I. (2009) Strategicheskiy menedzhment. Klassicheskoe izdanie [Strategic Management]. St. Petersburg: «Piter». S. 344. [in Russian].

Batchenko L.V., Honchar L.O., Blyzniuk I.O. (2019). Stratehichni alternatyvy orhanizatsiino-ekonomichnoho rozvytku turystychnykh pidpryiemstv. [Strategic alternatives of organizational and economic development of tourist enterprises]. Visnyk Odeskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Ekonomika [Bulletin of Odessa National University]. Tom 24. Vypusk 5(78). S.64–70. [in Ukrainian].

Honchar L.O. (2020) Stratehichne upravlinnia zminamy u sferi posluh: teoretyko-metodolohichni ta praktychni aspekty [Strategic change management in the field of services: theoretical, methodological and practical aspects]. Kyiv: Vydavnytstvo Lira-K. 340 s. [in Ukrainian].

Hordiienko P.L. (2006) Stratehichnyi analiz [Strategic analysis]. Kyiv: Alerta. 404 s. [in Ukrainian].

Derlou D. (2001) Kliuchovi upravlinski rishennia. Tekhnolohiia pryiniattia rishen [Key management decisions. Decision-making technology]. Kyiv: Vseuvyto, Nauk. dumka. 242 s. [in Ukrainian].

Klymenko S. M. (2014) Obgruntuvannia hospodarskykh rishen ta otsinka ryzykiv [Substantiation of business decisions and risk assessment]. Kyiv: KNEU. 252 s. [in Ukrainian].

Matsekha D. S., Buryi S. A. (2010) Obmezhena ratsionalnist v pryiniatti upravlinskykh rishen [Limited rationality in making managerial decisions]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu [Bulletin of Khmelnytsky National University]. № 3, T. 1. S. 122–124. [in Ukrainian].

Mіntsberg G., Alstrend B., Lempel Dzh. (2000) Shkolyi strategiy [School of Strategy]. Per. s angl. pod red. Yu.N. Kapturevskogo. St. Petersburg: Izdatelstvo «Piter». 336 s. [in Russian].

Smal Z. V. (2002) Stratehiia upravlinnia rozvytkom APK v umovakh transformatsii ekonomiky Ukrainy [Strategy for managing the development of agriculture in the transformation of Ukraine's economy]. Dysertatsiia na zdobuttia naukovoho stupenia kandydata ekonomichnykh nauk. Lviv: Lvivskyi natsionalnyi universytet imeni I. Franka. 232 s. [in Ukrainian].

Stratehiia «Metinvestu» vzhe rozrakhovana minimum do 2030 roku – hendyrektor kompanii [Metinvest's strategy is already calculated at least until 2030 – CEO of the company]. Retrieved from https://www.unian.ua/economics/other/strategiya-metinvestu-vzhe-rozrahovana-minimum-do-2030-roku-gendirektor-kompaniji-ostanni-novini-11570713.html [in Ukrainian].

Taleb N. N. (2015) Antihrupkost. Kak izvlech vyigodu iz haosa [Anti-fragility. How to benefit from chaos]. Moscow: Azbuka, KoLibri. 768 s. [in Russian].

Tompson A. A., Striklend A.Dzh. III (2001) Strategicheskiy menedzhment: kontseptsii i situatsii [Strategic management: concepts and situations]. Per. s 9-go angl. izd. Moscow: INFRA-M. 412 s. [in Russian].

Khmil F. I. (2003) Osnovy menedzhmentu [Fundamentals of Management]. Kyiv: Akademvydav. 608 s. [in Ukrainian].

Iachmenov Ye. F., Antonov A. V. (2006) Rozrobka systemy vykonannia i kontroliu pryiniattia ta realizatsii upravlinskykh rishen [Development of a system of implementation and control of making and implementing management decisions]. Kultura narodov Prychernomoria [Culture of the peoples of the Black Sea region]. № 88. S. 143–148. [in Ukrainian].

Rusavska, V., Batchenko, L., Honchar, L., Zavadynska, O., Tanasiichuk, O. (2021) Current problems, drivers and dominants of the service economy. Journal of management Information and Decision Sciences. 24(7), 1–-9.

Dorgan S., Dowdy J., Rippin T. (2005) The Link Between Management and Productivity. Mc Kinsey Quarterly 1.

Article views: 148
PDF Downloads: 197
Published
2021-11-30
How to Cite
Batchenko, L., Honchar, L., & Oleksiienko, A. (2021). RATIONALIZATION OF STRATEGIC DECISION-MAKING MODELS IN SERVICE COMPANIES. Economy and Society, (33). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-33-13
Section
MANAGEMENT