INNOVATION AS A COMPONENT OF AN ENTERPRISE'S COMPETITIVENESS MANAGEMENT STRATEGY

Keywords: innovations, innovative development, business enterprise, strategy, competitiveness, competitiveness management

Abstract

The article is devoted to the research of theoretical and methodological aspects of innovative development of the business enterprise in the context of determining the role and importance of innovation as part of the strategy of managing the competitiveness of the business enterprise. The essence and characteristics of innovations as an economic category are studied. Emphasis is placed on the contradictions in the innovative development of the state, which is that Ukraine has significant innovation potential, but the presence of imperfect existing governance mechanisms and economic structures does not contribute to the use of existing innovation potential in sufficient quantities. Conceptual approaches to managing the competitiveness of an economic enterprise are systematized, generalized and grouped. The basic principles of formation of strategies of management of competitiveness of the economic entity are resulted and their characteristic features are considered. Emphasis is placed on the fact that the development of strategies for managing the competitiveness of the enterprise involves defining and formulating strategic goals that serve as a starting point for selecting and developing an adequate strategy and are determined along with analyzing the internal environment of the entity in shaping its competitive behavior. market. It is established that special attention should be paid to assessing the innovative capabilities of the business entity to develop certain types of innovations. The main tasks that are solved in the process of developing competitiveness strategies using the innovation component are considered. The systematization of approaches to the formation and implementation of the strategy of managing the competitiveness of the business enterprise, taking into account the implementation of the innovation component. Emphasis is placed on the fact that in modern conditions there is no single model of strategy for managing the competitiveness of the enterprise, nor a universal approach to developing such a strategy. It is stated that the choice of adequate to modern conditions strategy for managing the competitiveness of the business enterprise depends largely on the available experience of its innovative activities and opportunities for practical use of the results of such activities.

References

Дука А.П. Теорія та практика інвестиційної діяльності : навч. посіб. Київ : Каравела, 2008. 432 с.

Ілляшенко С.М. Управління інноваційним розвитком: проблеми, концепції, методи : навч. посіб. для студ. вищих навч. закл. Суми : Університетська книга, 2003. 278 с.

Шумпетер Й. Теория экономического развития: Исследование предпринимательской прибыли, капитала, кредита, процента и цикла конъюнктуры. Москва : Прогресс, 1982. 456 с.

Туган-Барановський М.І. Політична економія. Курс популярний. Київ : Наукова думка, 1994. 264 с.

Кондратьев Н.Д. Проблемы экономической динамики. Москва : Экономика, 1989. 525 с.

Бреус С.В., Бондар А.Л. Управління інноваціями у контексті підвищення конкурентоспроможності суб’єкта господарювання. The VIII International Science Conference «Theoretical foundations of modern science and practice», November 08 – 10, Lisbon, Portugal. 2021. 277 p. Р. 122–126.

Про інноваційну діяльність. Верховна Рада України. Закон від 04.07.2002. Документ 40-IV. Редакція від 05.12.2012, підстава 5460-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/40-15#Text

Пересада А.А., Смірнова О.О., Онікієнко С.В., Ляхова О.О. Інвестування : навч.-метод. посіб. для самост. вивч. дисц. Київ : КНЕУ, 2015. 251 с.

Кухта П.В., Антонюк Є.В. Аналіз стану фінансового забезпечення інноваційної діяльності в Україні: сучасний стан та особливості зростання. Вчені записки Університету «КРОК». 2015. Вип. 39. С. 41–47.

Інноваційний розвиток підприємства : навч. посіб. / за ред. П.П. Микитюка. Тернопіль : ПП «Принтер Інформ», 2015. 224 с.

Маркетинг інновацій і інновації в маркетингу : монографія / С.М. Ілляшенко [та ін.] ; заг. ред. С.М. Ілляшенка. Суми : Університетська книга, 2008. 615 с.

Бреус С. В. Роль інновацій у забезпеченні конкурентоспроможності машинобудівного комплексу України. Актуальні проблеми економіки. 2006. № 1. С. 162–169.

Бреус С.В., Шатненко Л.О. Стратегічне планування інноваційного розвитку промислового підприємства. Економіка і суспільство. 2018. Вип. 18. С. 292–301. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2018-18-41

Duka, A.Р. (2008). Teoriia ta praktyka investytsiinoi diialnosti [Theory and practice of investment activity]. Kyiv : Karavela. (in Ukrainian)

Illiashenko, S.M. (2003). Upravlinnia innovatsiinym rozvytkom: problemy, kontseptsii, metody [Management of innovative development: problems, concepts, methods]. Sumy : VTD «Universytetska knyha». (in Ukrainian)

Shumpeter, Y. (1982). Teoriya ekonomicheskogo razvitiya: Issledovanie predprinimatelskoy pribyili, kapitala, kredita, protsenta i tsikla kon'yunkturyi [Economic Development Theory: A Study of Entrepreneurial Profit, Capital, Credit, Interest, and the Business Cycle]. Moscow : Progress. (in Russian)

Tuhan-Baranovskyi, M.I. (1994). Politychna ekonomiia. Kurs populiarnyi [Political Economy. The course is popular]. Kyiv. : Naukova dumka. (in Ukrainian)

Kondratev, N.D. (1989). Problemyi ekonomicheskoy dinamiki [Problems of economic dynamics]. Moscow : Ekonomika. (in Russian)

Breus, S.V. & Bondar, A.L. (2021). Upravlinnia innovatsiiamy u konteksti pidvyshchennia konkurentospromozhnosti subiekta hospodariuvannia [Innovation management in the context of increasing the competitiveness of business enterprise]. The VIII International Science Conference «Theoretical foundations of modern science and practice», November 08 – 10, Lisbon, Portugal. Р. 122–126. (in Ukrainian)

Pro innovatsiinu diialnist. Verkhovna Rada Ukrainy. Zakon vid 04.07.2002. Dokument 40-IV. Redaktsiia vid 05.12.2012, pidstava 5460-VI. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/40-15#Text

Peresada, A.A., Smirnova, O.O., Onikiienko, S.V. & Liakhova, O.O. (2015). Investuvannia [Investment]. Kyiv : KNEU. (in Ukrainian)

Kukhta, P.V. & Antoniuk, Ye.V. (2015). Analiz stanu finansovoho zabezpechennia innovatsiinoi diialnosti v Ukraini: suchasnyi stan ta osoblyvosti zrostannia [Analysis of innovation activity financing state in Ukraine]. Vcheni zapysky Universytetu «KROK» – Scientific Notes of «KROK» University, 39, 41–47.

Mykytiuk, P.P. (Ed.). (2015). Innovatsiinyi rozvytok pidpryiemstva [Innovative development of the enterprise]. Ternopil : PP «Prynter Inform» . (in Ukrainian)

Illiashenko, S.M. et al. (Ed.). (2008). Marketynh innovatsii i innovatsii v marketynhu [Marketing innovation and innovation in marketing]. Sumy : Universytetska knyha. (in Ukrainian)

Breus, S.V. (2006). Rol innovatsii u zabezpechenni konkurentospromozhnosti mashynobudivnoho kompleksu Ukrainy [The role of innovations in ensuring the competitiveness of the machine-building complex of Ukraine]. Aktualni problemy ekonomiky – Actual Problems of Economics, 1, 162–169. (in Ukrainian)

Breus, S.V. & Shatnenko, L.O. (2018). Stratehichne planuvannia innovatsiinoho rozvytku promyslovoho pidpryiemstva [Strategic planning of industrial enterprise’s innovation development]. Ekonomika і suspilstvo – Economy and Society, 18, 292–301. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2018-18-41 (in Ukrainian)

Article views: 98
PDF Downloads: 123
Published
2021-10-26
How to Cite
Breus, S., & Bondar, A. (2021). INNOVATION AS A COMPONENT OF AN ENTERPRISE’S COMPETITIVENESS MANAGEMENT STRATEGY. Economy and Society, (32). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-32-106
Section
MANAGEMENT