INFLUENCE OF BRANDING ON CONSUMER DECISIONS: ANALYSIS OF IMPORTANT ASPECTS AND TRENDS

Keywords: branding, marketing, brand marketing strategy, marketing communications, consumer decisions, emotional connection, consumer loyalty

Abstract

The article explores the role of branding in consumer decision-making, how various elements of branding, including brand identity, advertising, symbolism, and emotional connections, influence consumer preferences and behavior. The role of consumer perception in the branding process is revealed, analyzing this psychological process from the standpoint of its influence on the consumer's market choice and the formation of brand perceptions. The study analyzes key factors that shape consumer perceptions of a brand, including brand identity, advertising strategies, emotional associations and product symbolism. The authors point out that perception includes thinking, experience, feelings and emotions, and emphasize the importance of the consumer's awareness of the social value of the object of perception through the reflection of social reality and its ability to reflect the consumer's social status and maintain social prestige. The article also highlights that for effective brand creation and promotion, it is important to consider both the producer's position and the consumer's perspective. Particular attention is paid to modern trends in branding, including personalization, product compliance with consumer expectations, and the use of digital technologies to improve communication with customers. The authors also draw attention to the different strategies that companies use to attract and retain customers, given changes in consumer patterns and preferences. The authors consider various aspects of branding, including the creation of an attractive image of a company or products that meets the expectations and demands of a target audience, as well as the importance of advertising, emotions, and endowing products with symbolism. Considerable attention is paid to consideration of four key factors of brand influence: functional, mental, spiritual and social. The authors reveal how these factors shape consumer perceptions, influencing their purchasing decisions. This study provides an in-depth analysis of how branding can influence consumer behavior and is useful for marketers, brand managers, and academic researchers interested in consumer behavior and branding strategies.

References

Кінас Ірина. Вплив бренд-менеджменту на підвищення лояльності споживача. Трансформація моделі соціально-економічного розвитку в умовах відновлення України та інтеграції з ЄС: збірник тез доповідей ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції (Луцьк, 15 травня 2023 р.). / За заг. ред. Павліхи Н. В. Луцьк: Вежа-Друк, 2023. С. 81-85.

Коломицева О. В., Васильченко Л. С., Пепчук С. М. Маркетингові комунікації підприємства: стратегічні вектори розвитку в епоху цифрової економіки: монографія. М-во освіти і науки України, Черкас. держ. технол. ун-т. Черкаси: видавець Гордієнко Є. І., 2022. 455 с.

Костюк В., Янчук Т. Стратегія формування конкурентних переваг. Галицький економічний вісник. 2019. № 3 (58). С. 115-120.

Лихолат С., Задоріжна І. М. Вплив бренду на поведінку споживачів в умовах Covid-19. Економіка та суспільство. 2021. №(26). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-26-8

Македон В. В., Байлова О. О. Планування і організація впровадження цифрових технологій в діяльність промислових підприємств. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Економічні науки». 2023. Випуск 47. C. 16-26. DOI: 10.32999/ksu2307-8030/2023-47-3

Македон В. В., Ільченко Н. О. Кон’юнктура світового ринку ІТ-послуг в умовах економіки 4.0. Ефективна економіка. 2021. № 1. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8525 (дата звернення: 04.11.2023). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.1.8

Нєізвєстна О. В. Скринько Н. В. Теорія споживчої поведінки в трактуванні маркетингу: монографія. Донецьк: ДонНУЕТ, 2016. 216 с.

Формування та управління брендинговими технологіями підприємств регіону в умовах євроінтеграції : монографія / колектив авторів за загальною редакцією д.е.н., проф. Вдовічена А. А. Чернівці : Чернівецький торговельно-економічний інститут ДТЕУ, 2023. 108 с.

Чичун В. А. Особливості управління брендинговими підприємствами в умовах євроінтеграції. Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. 2020. Вип. 1-2 (77-78). С. 301-314. DOI: http://doi.org/10.34025/2310- 8185-2020-1.77-2.78.26

Яцюк Д. В. Брендингова політика і стратегія розвитку бренду: термінологічна невизначеність. Ефективна економіка. 2015. № 3. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3905 (дата звернення: 11.11.2023).

Consumers and the new reality. KPMG International. 2021. URL: https://ratinggroup.ua/research/ukraine/ obschestvenno-politicheskie_nastroeniya_naseleniya_14-16_dekabrya_2021.html

Cynthia M. Consumer Behavior Research Methods. The Houston Chronicle. 2020. URL: https://smallbusiness.chron.com/consumer-behaviorresearch-methods-70706.html

Trend Vision: споживач у світі змін. Консалтингова компанія Ipsos. 2021. URL: https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/publication/documents/ 2021-07/TrendVision-2021-ENG.pdf

Vdovichena O. Application of modern brand management strategies on the Internet. European Journal of Economics and Management. 2017. Vol.3. Issue 6. pp. 66-75.

Маркетинг: термінологічний словник /Старостіна А.О., Кочкіна Н.Ю., Журило В.В. та ін. Київ: «НВП «Інтерсервіс», 2017. 154 с.

Chichun, V. A. (2020) Osoblyvosti upravlinnya brendynhovymy pidpryyemstvamy v umovakh yevrointehratsiyi. [Peculiarities of management of branding enterprises in the conditions of European integration]. Bulletin of the Chernivtsi Trade and Economic Institute. Chernivtsi: CHTEI KNTEU, Issue 1-2 (77-78), 301-314. DOI: http://doi.org/10.34025/2310-8185-2020-1.77-2.78.26. (in Ukrainian).

Cynthia, M. (2020) Consumer Behavior Research Methods. The Houston Chronicle. URL: https://smallbusiness.chron.com/consumer-behaviorresearch-methods-70706.html

Kinas, Iryna. (2023) Vplyv brend-menedzhmentu na pidvyshchennya loyalʹnosti spozhyvacha. Transformatsiya modeli sotsialʹno-ekonomichnoho rozvytku v umovakh vidnovlennya Ukrayiny ta intehratsiyi z ES [The influence of brand management on increasing consumer loyalty. Transformation of the model of socio-economic development in the conditions of recovery of Ukraine and integration with the EU: a collection of abstracts of reports of the III International Scientific and Practical Conference] / In general ed. Pavliky N. V. Lutsk: Vezha-Druk, P. 81-85. (in Ukrainian).

Kolomytseva, O. V., Vasyl'chenko, L.S. and Pepchuk, S.M. (2022). Marketynhovi komunikatsiyi pidpryyemstva: stratehichni vektory rozvytku v epokhu tsyfrovoyi ekonomiky [Marketing communications of the enterprise: strategic vectors of development in the epoch of digital economy], CHDBK, Cherkasy, Ukraine. (in Ukrainian).

Article views: 52
PDF Downloads: 98
Published
2023-10-31
How to Cite
Zhurylo, V., Chepurnyy, S., & Soima, S. (2023). INFLUENCE OF BRANDING ON CONSUMER DECISIONS: ANALYSIS OF IMPORTANT ASPECTS AND TRENDS. Economy and Society, (56). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-56-150
Section
MARKETING