PECULIARITIES OF APPLICATION OF THE SIMPLIFIED TAXATION SYSTEM IN UKRAINE IN WARTIME

Keywords: taxation system, single tax, tax rates, amount of income, groups of taxpayers

Abstract

The article deals with the current aspects of the functioning of the simplified taxation system in general, as well as the temporary introduction of a single tax of the 3rd group at the rate of 2%. The simplified taxation system is a special tax regime, the main characteristics of which are to reduce the tax burden on businesses that meet certain criteria, in particular to support small businesses. According to the surveys of the European Business Association, only 17% of enterprises work in full, while every third does not work. Another third of entrepreneurs plan to resume their activities. Despite the difficult situation in the country, the economy must work, taxes and duties must be paid so that the country can provide everything necessary for the army and all vital structures of each state, for this purpose, enterprises must carry out their activities, entrepreneurs, employees must receive salaries, citizens must buy products and pay for services provided. In order to encourage business entities to resume their activities, the state authorities decided to improve the lists of those who fall under the criteria for the application of the simplified taxation system. On March 17, 2022, the Law of Ukraine "On Amendments to the Tax Code of Ukraine and Other Legislative Acts of Ukraine Regarding the Validity of Norms for the Period of Martial Law" was adopted. This law provides for the expansion of the criteria for the application of the simplified taxation system, in particular for the possibility of switching to the simplified taxation system for large business entities. In particular, according to the adopted law and taking into account the adjustments, the single tax payers of the first and second groups are exempted from paying the single tax. Also, the opportunities for transition to the status of a single tax payer of the third group have been expanded: the income limit of up to UAH 7 million has been abolished and there is no restriction on the number of employees. According to the Law No. 2120-ІХ dated 15.03.2022 and the laws that further supplement/amend it, the single tax rate for single tax payers of the third group is reduced to two percent of income. It is also allowed for the above-mentioned taxpayers not to comply with the obligation to accrue, pay and report value added tax on transactions where the place of supply of goods, works and services is in the customs territory of Ukraine.

References

Луценко І.С. Оподаткування платників єдиного податку в сучасних умовах впровадження податкової реформи. Економіка та держава. 2020. № 6. URL: http://www.economy.in.ua/pdf/6_2020/24.pdf (дата звернення: 07.11.2022)

Слованюк С.М. Спрощена система малого бізнесу в Україні. International Scientific Journal “Internauka”. 2017. №2(24). C. 126–129. URL: https://www.inter-nauka.com/uploads/public/15209421251472.pdf (дата звернення: 07.11.2022)

Войнаренко М.П., Ємчук Л.В. Ефективність запровадження спрощеної системи оподаткування суб'єктів малого бізнесу : практичні аспекти. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2010. № 3. URL: http://elar.khmnu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/2952/1/021-025.pdf (дата звернення: 07.11.2022)

Іванчук Т.Г. Роль спрощеної системи оподаткування у розвитку малого підприємництва в Україні. Наукові записки. Серія «Економіка». 2010. № 15. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/157584309.pdf (дата звернення: 07.11.2022)

Іванишина О.С. Спрощена система оподаткування, обліку та звітності: сучасний стан та напрями її вдосконалення. Ефективна економіка. 2020. № 5. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/5_2020/89.pdf (дата звернення: 07.11.2022)

Статистичний збірник «Діяльність суб’єктів господарювання» за 2020 рік. 2021. URL: https://ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2021/zb/11/zb_DSG_20.pdf (дата звернення: 07.11.2022)

Податковий кодекс України від 28.10.2022 р. № 2755-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#n7077 (дата звернення: 07.11.2022)

Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» від 15.03.2022 р. №2120-ІХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2120-20#Text (дата звернення: 07.11.2022)

У Раді розповіли скільки підприємців перейшли на податкову ставку 2%. URL: https://www.epravda.com.ua/news/2022/08/29/690921/ (дата звернення: 07.11.2022)

Lutsenko I.S. (2020) Opodatkuvannia platnykiv yedynoho podatku v suchasnykh umovakh vprovadzhennia podatkovoi reform [Taxation of single taxpayers in the modern conditions of tax reform implementation]. Ekonomika ta derzhava, vol. 6. Available at: http://www.economy.in.ua/pdf/6_2020/24.pdf (accessed November 07, 2022)

Slovaniuk S.M. (2017) Sproshchena systema maloho biznesu v Ukraini [The simplified system of small business in Ukraine]. International Scientific Journal “Internauka”, vol. 2(24), pp. 126–129. Available at: https://www.inter-nauka.com/uploads/public/15209421251472.pdf (accessed November 07, 2022)

Voinarenko M.P., Yemchuk L.V. (2010) Efektyvnist zaprovadzhennia sproshchenoi systemy opodatkuvannia subiektiv maloho biznesu: praktychni aspekty [Efficiency of implementation of the simplified taxation system for small businesses: practical aspects]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky, vol. 3. Available at: http://elar.khmnu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/2952/1/021-025.pdf (accessed November 07, 2022)

Ivanchuk T.H. (2010) Rol sproshchenoi systemy opodatkuvannia u rozvytku maloho pidpryiemnytstva v Ukraini [The role of the simplified taxation system in the development of small business in Ukraine]. Naukovi zapysky. Seriia «Ekonomika», vol. 15. Available at: https://core.ac.uk/download/pdf/157584309.pdf (accessed November 07, 2022)

Ivanyshyna O.S (2020) Sproshchena systema opodatkuvannia, obliku ta zvitnosti: suchasnyi stan ta napriamy yii vdoskonalennia [Simplified system of taxation, accounting and reporting: current state and direction of its improvement]. Efektyvna ekonomika, vol. 5. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/5_2020/89.pdf (accessed November 07, 2022)

Statystychnyi zbirnyk "Diialnist subiektiv hospodariuvannia" za 2020 rik. (2021). Available at: https://ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2021/zb/11/zb_DSG_20.pdf (accessed November 07, 2022)

Podatkovyi kodeks Ukrainy vid 28.10.2022 r. № 2755-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#n7077 (accessed November 07, 2022)

Zakon Ukrainy «Pro vnesennia zmin do Podatkovoho kodeksu Ukrainy ta inshykh zakonodavchykh aktiv Ukrainy shchodo dii norm na period dii voiennoho stanu» vid 15.03.2022 r. №2120-IKh. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2120-20#Text (accessed November 07, 2022)

U Radi rozpovily skilky pidpryiemtsiv pereishly na podatkovu stavku 2%. Available at: https://www.epravda.com.ua/news/2022/08/29/690921/ (accessed November 07, 2022)

Article views: 305
PDF Downloads: 283
Published
2022-10-25
How to Cite
Parfeniuk, T., & Yastrubskyi, M. (2022). PECULIARITIES OF APPLICATION OF THE SIMPLIFIED TAXATION SYSTEM IN UKRAINE IN WARTIME. Economy and Society, (44). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-44-27
Section
ACCOUNTING AND TAXATION