THEORETICAL FUNDAMENTALS OF COMMUNICATIONS AS A CONDITION FOR EFFECTIVE MANAGEMENT OF THE ENTERPRISE

Keywords: enterprise, communications, management, enterprise management, communication policy

Abstract

In today's conditions communications play a decisive role in the effective management of the enterprise. Necessity of using communication in management comes from the high level of information and communication complexity of the tasks facing modern business entities. The successful implementation of communication has an impact on the internal and external communication system of the enterprise, optimizing the process of information exchange, reducing the burden on managers and creating conditions for making effective management decisions. The purpose of this article is to analyze the theoretical foundations of communications as an element of effective management, to study the essence of the concept of "communication" from different points of view, which is most consistent with the purpose of the publication; determination of the goals of the intercommunication complex of the enterprise; analysis of their advantages and disadvantages; identify potential barriers to successful implementation. Approaches to the interpretation of communications for economic enterprises and enterprises of public sector of the economy are considered. It has been proven that in the regulatory documents specifically define the definition of communications for institutions and organizations of the public sector and local self-government, which set out the directions of state policy regarding communications in this area. It has been determined that the issues of communication theory and its classification require clarification in accordance with informational and global development, process management and interpersonal interactions in enterprises are still insufficiently studied. In the conditions of modern economic development, the primary role of electronic communications for accelerating the exchange of information and making managerial decisions has been proven. Also it has been proven that internal and external communications differ in the method of application of the organization of external communications, interpersonal communications and internal organizational communications. When writing the article, the method of dialectical knowledge was used, a descriptive method through which categories can be characterized, their impact on management; the method of comparison during conducting research on the category of "communications" and its classification. The practical value of the study lies in the use of the findings by enterprises of the economic sector in their activities.

References

Бегерська О.В. Особливості інтернет-комунікації. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/257026.pdf (дата звернення: 13.06.2022).

Бурцева Т.А. Управление маркетингом. Москва : «Экономистъ», 2005. 271 с.

Варенко В.М. Інформаційно-аналітична діяльність. Київ : Університет «Україна», 2013. 416 c.

Зленко А.М., Ісайкіна О.Д. Проблеми комунікацій в управлінні організацією. Економічний вісник університету. 2016. Випуск № 31/1. C. 56–63.

Кіслов В. Термінологія комунікацій: теоретичний дискурс та його практичне використання. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2013. № 3. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=551 (дата звернення: 13.06.2022).

Конституція України від 28 червня 1996 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80 # Text (дата звернення: 13.06.2022).

Концепція проекту Закону України «Про основні засади державної комунікативної політики» Розпорядження Кабінету Міністрів України від 13 січня 2010 р. N 85-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/85-2010-%D1%80#Text (дата звернення: 13.06.2022).

Петрук Н.К. Організація як суспільний феномен: засади соціально-філософського аналізу. Київ : Центр духовної культури, 2004. № 43. URL: http://www.filosof.com.ua/Jornel/M_43/Petruk.htm (дата звернення: 13.06.2022).

Плoтникoв М.В. Эффективные коммуникации в организации. URL: https://psycho.ru/library/3134 (дата звернення: 13.06.2022).

Почепцов Г.Г. Теория коммуникации Москва : «Рефл-бук», Киев : «Ваклер» 2001. 656 с.

Рева В.Е. Коммуникационный менеджмент. Пенза : Изд. ПГУ, 2003. 161 с.

Різун В.В. Теорія масової комунікації. Видавничий центр “Просвіта”, 2008. 260 с. URL: http://filelibsnu.at.ua/navchalno-metod/jurnalistika/Teoriya_mas_com.pdf (дата звернення: 13.06.2022).

Романчук С.М. Формальна та неформальна наукова комунікація: соціологічний аспект. URL: https://pgk.ffs.npu.edu.ua/--1/34-2010-11-23-19-02-49 (дата звернення: 13.06.2022).

Славкова О.П., Коваленко О.М. Концептуальні засади дослідження комунікативної політики в ОТГ. The III International Science Conference «Interaction of society and science: problems and prospects», October 05 – 08, 2021, London, England. С. 104-107. URL: https://isg-konf.com. (дата звернення: 13.06.2022).

Туріянська М.М. Комунікації в системі управління знаннями. Вісник економічної науки України. 2011. № 2. С. 194–196.

Фісенко Т.В. Зміна парадигми кризових комунікацій у період пандемії COVID-19 (на прикладі України). Обрії друкарства. 2021. № 1-2(9-10). C. 106–120.

Цуруль О.А. Менеджмент у державних організаціях. Київ : КНЕУ, 2002. 142 с.

Яшенкова О.В. Основи теорії мовної комунікації. Київ : ВЦ «Академія», 2010. 312 с.

Behers'ka O.V. Osoblyvosti internet-komunikatsii [Features of Internet communication]. Available at: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/257026.pdf (accessed 13 June 2022). [in Ukrainian]

Burtseva T.A. (2005) Upravlenye marketynhom [Marketing management]. «Ekonomyst'», 271 p. [in Russian].

Varenko V.M. (2013) Informatsijno-analitychna diial'nist' [Information and analytical activities]. Kyiv: Universytet «Ukraina», 416 p. [in Ukrainian]

Zlenko A.M., Isajkina O.D. (2016) Problemy komunikatsij v upravlinni orhanizatsiieiu [Problems of communications in the management of the organization]. Ekonomichnyj visnyk universytetu. № 31/1, pp. 56–63. [in Ukrainian]

Kislov V. (2013) Terminolohiia komunikatsij: teoretychnyj dyskurs ta joho praktychne vykorystannia [Terminology of communications: theoretical discourse and its practical use]. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok. № 3. Available at: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=551 (accessed 13 June 2022). [in Ukrainian].

Konstytutsiia Ukrainy vid 28 chervnia 1996 r. [The Constitution of Ukraine]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80 #Text (accessed 13 june 2022). [in Ukrainian].

Kontseptsiia proektu Zakonu Ukrainy «Pro osnovni zasady derzhavnoi komunikatyvnoi polityky» Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 13 sichnia 2010 r. N 85-r. [The concept of the draft Law of Ukraine "On the basic principles of state communication policy"]. Available at:: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/85-2010-%D1%80#Text (accessed 13 June 2022). [in Ukrainian].

Petruk N.K. (2004) Orhanizatsiia iak suspil'nyj fenomen: zasady sotsial'no-filosofs'koho analizu. [Organization as a social phenomenon: the principles of socio-philosophical analysis] Kyiv: Tsentr dukhovnoi kul'tury. № 43. Available at: http://www.filosof.com.ua/Jornel/M_43/Petruk.htm (accessed 13 June 2022). [in Ukrainian]

Plotnykov M.V. Effektyvnye kommunykatsyy v orhanyzatsyy. [Effective communications in the organization]. Available at: https://psycho.ru/library/3134 (accessed 13 June 2022). [in Russian].

Pocheptsov H.H. (2001) Teoryia kommunykatsyy [Communication Theory] M.: «Refl-buk», K.: «Vakler» 656 p. [in Russian]. [in Ukrainian]

Reva V.E. (2003) Kommunykatsyonnyj menedzhment [Communication management]. Penza : Yzd. PHU, 161 p. [in Russian].

Rizun V.V. (2008) Teoriia masovoi komunikatsii [Theory of mass communication]. Vydavnychyj tsentr “Prosvita”, 260 p. Available at: http://filelibsnu.at.ua/navchalno-metod/jurnalistika/Teoriya_mas_com.pdf (accessed 13 June 2022). [in Ukrainian]

Romanchuk S.M. Formal'na ta neformal'na naukova komunikatsiia: sotsiolohichnyj aspekt [Formal and informal scientific communication: sociological aspect]. Available at: https://pgk.ffs.npu.edu.ua/--1/34-2010-11-23-19-02-49 (accessed 13 June 2022). [in Ukrainian]

Slavkova O.P., Kovalenko O.M. (2021) Kontseptual'ni zasady doslidzhennia komunikatyvnoi polityky v OTH [Conceptual principles of communication policy research in OTG]. The III International Science Conference «Interaction of society and science: problems and prospects», October 05–08, London, England, pp. 104–107. Available at: https://isg-konf.com. (accessed 13 June 2022). [in Ukrainian]

Turiians'ka M.M. (2011) Komunikatsii v systemi upravlinnia znanniamy [Communications in the knowledge management system]. Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy. № 2, pp. 194–196. [in Ukrainian]

Fisenko, T.V. (2021) Zmina paradyhmy kryzovykh komunikatsij u period pandemii COVID-19 (na prykladi Ukrainy) [Changing the paradigm of crisis communications during the pandemic COVID-19 (on the example of Ukraine)]. Obrii drukarstva. № 1-2(9-10), pp. 106–120. [in Ukrainian]

Tsurul' O.A. (2002) Menedzhment u derzhavnykh orhanizatsiiakh. [Management in government organizations] Kyiv: KNEU, 142 p. [in Ukrainian]

Yashenkova O.V. (2010) Osnovy teorii movnoi komunikatsii. [Fundamentals of the theory of language communication]. Kyiv: VTs «Akademiia», 312 p. [in Ukrainian]

Article views: 179
PDF Downloads: 359
Published
2022-06-28
How to Cite
Vlasiuk, Y. (2022). THEORETICAL FUNDAMENTALS OF COMMUNICATIONS AS A CONDITION FOR EFFECTIVE MANAGEMENT OF THE ENTERPRISE. Economy and Society, (40). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-23
Section
MANAGEMENT