THE PLACE OF LOGISTICS MANAGEMENT IN THE ENTERPRISE MANAGEMENT SYSTEM

Keywords: logistics, logistics management, management system, logistics system, environmental factors, performance indicators

Abstract

The article provides an essential description of logistics management, components of the hierarchy of management of logistics processes at the enterprise, environmental factors and indicators of the efficiency of the logistics system in accordance with modern business requirements. Modes of logistics management are diverse, they are related to logistics functions and ensure their implementation. An important part of the management methods applied in practice refers to logistics. The suitability of logistics management methods is determined by the specifics of methods and methods of influence, the specifics of management objects determined by economic flows. The main goal of management is to optimize the operation of trading systems, minimize the total costs of transactions, logistics and processing, as well as the effective organization of specific forms of influence on the current state of the commodity market. The main idea of the logistic approach to the organization and management of business activity is the idea of integration of all its components. This idea is related to the fact that the flows of raw materials, financial resources and information are connected at technologically independent levels and stages in the general management system. The potential of integrated logistics makes it possible to achieve the company's goals within the framework of its mission and acts as a strategic factor in increasing competitiveness in the commodity market of Ukraine. The indicators that characterize and evaluate the efficiency of logistics are determined: indicators of the characteristics of the logistics system; indicators characterizing the operation of the logistics system. A systematic approach to management is presented, which not only allows you to clearly coordinate the activities of warehouse units, but is also the basis for planning and controlling the movement of goods in the warehouse with the lowest costs. At the same time, the integrated management method has advantages over the traditional method, which is organized according to the principle of managing parts of individual companies. Based on the most important functions of management, the most important directions of managerial influence on logistics activity are highlighted.

References

Дейнека О.Г., Волобуєв В.В., Канна Л. Удосконалення логістичного менеджменту в умовах економічних перетворень. Інфраструктура ринку. 2019. Вип. 33. С. 166–170.

Сохецька А.В. Концептуальні проблеми логістичного управління в контексті підвищення конкурентоспроможності підприємства. Інфраструктура ринку. 2020. Вип. 43. С. 288–292.

Крикавський Є.В. Логістика. Основи теорії : посібник. 2-ге вид. доп. і перероб. Львів : Національний університет «Львівська політехніка» (Інформаційно-видавничий центр «ІНТЕЛЕКТ+» Інститут післядипломної освіти), «Інтелект- Захід», 2006. 456 с.

Решетнікова О.В., Даниленко В.І., Боровик Т.В. Роль логістичного менеджменту та маркетингу у сфері надання логістичних послуг. Економічний простір. 2020. № 156. С. 151–154.

Луценко І.С., Коновалова І.В. Удосконалення управління логістичними процесами як метод покращення діяльності підприємства. Бізнес Інформ. 2020. № 11. С. 430–435.

Кузнецова І.О., Карпенко Ю.В., Репін А.О. Прийняття управлінських рішень з удосконалення логістичної системи. Вісник соціально-економічних досліджень. 2020. № 2. С. 136–149.

Михайлик Н.І. Пріоритетні об’єкти логістичного менеджменту. Молодий вчений. 2018. № 3(2). С. 676–679.

Багорка М.О., Юрченко Н.І. Розробка шляхів адаптації сільськогосподарських підприємств до змін у маркетинговому конкурентному середовищі. Економіка та суспільство. 2023. № 48. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-48-69

Багорка М.О., Пилипенко А.С. Маркетинговий менеджмент у системі управління аграрним підприємством та шляхи його удосконалення. Науковий вісник ХДУ. 2017. Випуск 26. Частина 1. Серія: «Економічні науки». С. 119–123.

Макаренко Н.О., Данько Ю.І. Теоретико-методологічний базис управління логістичною діяльністю підприємств. Вісник ХНАУ. Серія : Економічні науки. 2020. № 4(1). С. 75–86.

Deineka O.H., Volobuiev V.V., Kanna L. (2019). Udoskonalennia lohistychnoho menedzhmentu v umovakh ekonomichnykh peretvoren [Improvement of logistics management in the conditions of economic transformations]. Market infrastructure, no. 33, pp. 166–170.

Sokhetska A.V. (2020). Kontseptualni problemy lohistychnoho upravlinnia v konteksti pidvyshchennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstva. [Conceptual problems of logistics management in the context of increasing the competitiveness of the enterprise]. Market infrastructure, no 43, pp. 288–292.

Krykavskyi Ye.V. (2006). Lohistyka. Osnovy teorii : posibnyk. 2-he vyd. dop. i pererob. Lviv: Natsionalnyi universytet «Lvivska politekhnika». [Logistics. Basics of the theory: manual. 2nd edition add. and processing. Lviv: National University "Lviv Polytechnic"] (Information and Publishing Center "INTELLECT+" Institute of Postgraduate Education), "Intellect-West", 456 p. [in Ukrainian]

Reshetnikova O.V., Danylenko V.I., Borovyk T.V. (2020).Rol lohistychnoho menedzhmentu ta marketynhu u sferi nadannia lohistychnykh posluh. [The role of logistics management and marketing in the field of logistics services]. Economic space, no. 156, pp. 151–154.

Lutsenko I.S., Konovalova I.V. (2020). Udoskonalennia upravlinnia lohistychnymy protsesamy yak metod pokrashchennia diialnosti pidpryiemstva [Improving the management of logistics processes as a method of improving the company's activities]. Business Inform, no. 11, pp. 430–435. [in Ukrainian]

Kuznetsova I.O., Karpenko Yu.V., Repin A.O. (2020). Pryiniattia upravlinskykh rishen z udoskonalennia lohistychnoi systemy [Making management decisions to improve the logistics system]. Herald of socio-economic research, no. 2, pp. 136–139.

Mykhailyk N.I. (2018). Priorytetni obiekty lohistychnoho menedzhmentu [Priority objects of logistics management]. A young scientist, no. 3(2), pp. 676–679. [in Ukrainian]

Bahorka M.O., Yurchenko N.I. (2023). Rozrobka shliakhiv adaptatsii silskohospodarskykh pidpryiemstv do zmin u marketynhovomu konkurentnomu seredovyshchi [Development of ways of adaptation of agricultural enterprises to changes in the marketing competitive environment]. Economy and society, no. 48. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-48-69

Bahorka M.O., Pylypenko A.S. (2017). Marketynhovyi menedzhment u systemi upravlinnia ahrarnym pidpryiemstvom ta shliakhy yoho udoskonalennia. [Marketing management in the agricultural enterprise management system and ways of its improvement]. Scientific Bulletin of KhSU, no. 26, vol. 1, pp. 119–123.

Makarenko N.O., Danko Yu.I. (2020). Teoretyko-metodolohichnyi bazys upravlinnia lohistychnoiu diialnistiu pidpryiemstv [Theoretical and methodological basis of management of logistics activities of enterprises]. KHNAU Bulletin. Series: Economic sciences, no. 4(1), pp. 75–86.

Article views: 177
PDF Downloads: 204
Published
2023-07-25
How to Cite
Bahorka, M., Ilchenko, T., & Kravets, O. (2023). THE PLACE OF LOGISTICS MANAGEMENT IN THE ENTERPRISE MANAGEMENT SYSTEM. Economy and Society, (53). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-53-40