БЕНЧМАРКІНГ ЯК ІНСТРУМЕНТ ПІДВИЩЕННЯ
КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМНИЦЬКИХ СТРУКТУР

Морщенок Т.С.
кандидат економічних наук,
доцент кафедри економіки підприємства
Запорізької державної інженерної академії

У статті досліджено та уточнено визначення сутності категорії «бенчмаркінг», розглянуто цілі та особливості використання бенчмаркінгу як інструменту для пошуку та обґрунтування управлінських рішень щодо підвищення конкурентоспроможності суб’єктів підприємницької діяльності. Теоретично обґрунтовано доцільність використання бенчмаркінгу у діяльності підприємницьких структур та визначено основні етапи його проведення на підприємстві. З’ясовано, що результатом проведення бенчмаркінгу є підвищення ефективності та раціональності бізнес-процесів; підвищення продуктивності та якості послуг; підвищення конкурентоспроможності, ефективності маркетингу; поліпшення використання ресурсів; підвищення якості підтримки управління; більш швидке й оптимальне прийняття управлінських рішень. Доведено, що в Україні бенчмаркінг поки що не знайшов достатнього поширення, основними причинами чого є відсутність єдиного понятійного інструментарію, закритість інформації, недостатня розвиненість партнерських відносин, неспроможність багатьох суб’єктів підприємництва впроваджувати інновації в управлінську діяльність. Але використання бенчмаркінгу забезпечує отримання унікальних конкурентних переваг та успішне функціонування суб’єкта підприємництва в довгостроковій перспективі.
Ключові слова: бенчмаркінг, конкурентоспроможність, конкурентні переваги, методи оцінки, інструмент, ефективність.

Морщенок Т.С. БЕНЧМАРКИНГ КАК ИНСТРУМЕНТ ПОВЫШЕНИЯ КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТИ ПРЕДПРИНИМАТЕЛЬСКИХ СТРУКТУР
В статье исследовано и уточнено определение сущности категории «бенчмаркинг», рассмотрены цели и особенности использования бенчмаркинга как инструмента для поиска и обоснования управленческих решений по повышению конкурентоспособности субъектов предпринимательской деятельности. Теоретически обоснована целесообразность использования бенчмаркинга в деятельности предпринимательских структур и определены основные этапы его проведения на предприятии. Выяснено, что результатом проведения бенчмаркинга является повышение эффективности и рациональности бизнес-процессов; повышение производительности и качества услуг; повышение конкурентоспособности, эффективности маркетинга; улучшение использования ресурсов; повышение качества управления; более быстрое и оптимальное принятие управленческих решений. Доказано, что в Украине бенчмаркинг пока не нашел достаточного распространения, основными причинами этого является отсутствие единого понятийного инструментария, закрытость информации, недостаточное развитие партнерских отношений, несостоятельность многих субъектов предпринимательства внедрять инновации в управленческую деятельность. Однако использование бенчмаркинга обеспечивает получение уникальных конкурентных преимуществ и успешное функционирование субъекта предпринимательства в долгосрочной перспективе.
Ключевые слова: бенчмаркинг, конкурентоспособность, конкурентные преимущества, методы оценки, инструмент, эффективность.

Мorschenok Т.S. BENCHMARKING AS AN INSTRUMENT OF INCREASE OF BUSINESS STRUCTURES COMPETITIVENESS
The article examines and clarifies the definition of the essence of the category of “benchmarking”, describes the goals and features of the use of benchmarking as an instrument for the search and substantiation of administrative decisions on increase of competitiveness of subjects of business activity. Theoretically, the appropriateness of the benchmarking activities of enterprise structures and the main stages of its implementation in the enterprise. It is found that the result of the benchmarking is to increase the efficiency and effectiveness of the business processes; increased productivity and quality of the services; to enhance competitiveness, and marketing effectiveness; improving resource utilization; improve the quality of the management support; a faster and more optimal management decisions. It is proved that in Ukraine, benchmarking has not yet found wide application, the main reasons why is the lack of a unified conceptual tools, inside information, inadequate partnerships, the inability of many businesses to innovate in the management activities. But the use of benchmarking provides a unique competitive advantage and successful operation of a business entity in the long term.
Keywords: benchmarking, competitiveness, competitive edges, methods of the estimation, instrument, efficiency.

Завантажити статтю (pdf)