КОМУНІКАТИВНИЙ АСПЕКТ У ФОРМУВАННІ ІМІДЖУ ОРГАНІВ ПУБЛІЧНОЇ ВЛАДИ

Топольницька Тетяна Богданівна
кандидат економічних наук,
доцент кафедри теорії економіки та управління
Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу

Topolnytska Tetiana
Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas

У статті розглянуто комунікативний аспект як невід’ємний елемент формування іміджу органів публічної влади. Розроблено теоретико-методологічні положення та практичні рекомендації з питань формування позитивного іміджу органів публічної влади на основі використання комунікативного аспекту. Узагальнено наявні підходи до визначення поняття «імідж» та визначено імідж саме як канал комунікації. Досліджено напрями формування позитивного іміджу органів публічної влади. Надано характеристику комунікації як інструменту формування позитивного іміджу органів публічної влади. Визначено роль громадської думки як зворотного зв’язку в комунікативній діяльності органів публічної влади. Значну увагу приділено механізму формування іміджу органів влади у контексті підвищення рівня довіри до них з боку громадськості.
Ключові слова: імідж, комунікація, органи публічної влади, позитивний імідж, громадськість, комунікативна діяльність органів публічної влади.

Топольницкая Т.Б. КОММУНИКАТИВНЫЙ АСПЕКТ В ФОРМИРОВАНИИ ИМИДЖА ОРГАНОВ ПУБЛИЧНОЙ ВЛАСТИ
В статье рассмотрен коммуникативный аспект как неотъемлемый элемент формирования имиджа органов публичной власти. Разработаны теоретико-методологические положения и практические рекомендации по вопросам формирования положительного имиджа органов публичной власти на основе использования коммуникативного аспекта. Обобщены существующие подходы к определению понятия «имидж» и определен имидж именно как канал коммуникации. Исследованы направления формирования положительного имиджа органов публичной власти. Дана характеристика коммуникации как инструмента формирования позитивного имиджа органов публичной власти. Определена роль общественного мнения как обратной связи в коммуникативной деятельности органов публичной власти. Значительное внимание уделено механизму формирования имиджа органов власти в контексте повышения уровня доверия к ним со стороны общественности.
Ключевые слова: имидж, коммуникация, органы публичной власти, положительный имидж, общественность, коммуникативная деятельность органов публичной власти.

Topolnytska Tetiana. THE COMMUNICATIVE ASPECT OF IMAGE FORMATION OF PUBLIC AUTHORITIES
In the article the communicative aspect is considered as an integral element of forming the image of public authorities. Theoretical and methodological provisions and practical recommendations on the formation of a positive image of public authorities based on the use of the communicative aspect have been developed. The existing approaches to the definition of “image” are generalized and the image is defined as a channel of communication. The directions of forming a positive image of bodies of public power are investigated. The characteristic of communication as a tool for forming a positive image of public authorities is given. The role of public opinion as a feedback in communicative activities of public authorities is determined. Considerable attention is paid to the mechanism of forming the image of the authorities in the context of raising the level of public confidence in them. In view of the functional and structural aspect, the study found that the two main functions of communication in the public administration system are the formation of a positive image and public awareness. It is proved that for building a model of public administration is a significant concept of systems with information feedback. In this sense, communication is seen as a means by which a united whole combines organizational activity, modifies behaviour, changes are made, information becomes effective, goals are realized. An analysis of the existing concepts of communication made it possible to conclude that the concept of a systematic, purposeful and persistent approach should prevail in order to establish a dialogue between public administration and the public. The essence of this approach is that the decision of the state authorities regarding important problems should be based not only on personal opinions and own experience of managers, but also on the scientific opinion of scientists, analysis of public opinion, modelling the forecast of social behaviour of the population, reaching agreement between the public and state authorities.
Key words: image, communication, bodies of public authority, positive image, public, communicative activity of public authorities.

DOI: 10.32782/2524-0072/2019-20-76

Завантажити статтю (pdf)