СОЦИАЛЬНО-ЭКОЛОГИЧЕСКОЕ РАЗВИТИЕ ЭКОНОМИКИ И ИННОВАЦИОННАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ В ПРИРОДОПОЛЬЗОВАНИИ

Садченко Елена Васильевна
доктор экономических наук, профессор,
Одесский национальный университет имени И.И. Мечникова;
Prof. dr hab., Высшая школа экономико-гуманитарная, Польша

Sadchenko Elena
Odessa I.I. Mechnikov National University,
Higher School of Economics and Humanities, Poland

В статье рассматривается инновационная деятельность в природопользовании, которая связана с новыми конструкторско-технологическими разработками техники, при обеспечении рационального использования, сохранения, восстановления окружающей природной среды и качества жизни. Предложены современные экологические маркетинговые тенденции в менеджменте, которые предусматривают ускорение экологизации бизнеса; приобретение всемирных масштабов рынками экологически чистых товаров, услуг и технологий; ускорение процессов технологического обновления, что ведет к интенсивному взаимодействию науки, научно-исследовательских, опытно-конструкторских работ и производства; реинжиниринг и инжиниринг окружающей природной среды; рост риска экологических конфликтов. Экомаркетинговые направления предусматривают: установление целей; оценку экономико-экологической эффективности; составление программы экотехнического развития; корректирование плана и контроль за выполнением.
Ключевые слова: природопользование, экономика, развитие, социально-экологическое развитие, инновации, нововведения, маркетинг, менеджмент.

Садченко О.В. СОЦІАЛЬНО-ЕКОЛОГІЧНИЙ РОЗВИТОК ЕКОНОМІКИ ТА ІННОВАЦІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ У ПРИРОДОКОРИСТУВАННІ
У статті розглядається інноваційна діяльність у природокористуванні, яка пов'язана з новими конструкторсько-технологічними розробками техніки, за забезпечення раціонального використання, збереження, відновлення навколишнього природного середовища та якості життя. Запропоновано сучасні екологічні маркетингові тенденції в менеджменті, які передбачають прискорення екологізації бізнесу; придбання всесвітніх масштабів ринками екологічно чистих товарів, послуг і технологій; прискорення процесів технологічного оновлення, що веде до інтенсивної взаємодії науки, науково-дослідних, дослідно-конструкторських робіт і виробництва; реінжиніринг і інжиніринг навколишнього природного середовища; зростання ризику екологічних конфліктів. Екомаркетингові напрями передбачають: встановлення цілей; оцінку економіко-екологічної ефективності; складання програми екотехнічного розвитку; коригування плану і контроль за виконанням.
Ключові слова: природокористування, економіка, розвиток, соціально-екологічний розвиток, інновації, нововведення, маркетинг, менеджмент.

Sadchenko Elena. SOCIO-ECOLOGICAL DEVELOPMENT OF THE ECONOMY AND INNOVATIVE ACTIVITY IN NATURE MANAGEMENT
The article discusses innovation in nature management, which is associated with new design and technological developments of technology, while ensuring the rational use, conservation and restoration of the natural environment and quality of life. Every year, issues of environmental innovation in environmental management are becoming increasingly relevant both in Ukraine and abroad. In the current conditions of the unbalanced structure of the economy of Ukraine and its crisis state, given the limited resources, the scientific and technical policy of the state should be directed to solving the priority strategic objectives of sustainable development. Modern ecological marketing tendencies in management are proposed: acceleration of greening business; acquiring world-wide markets for green goods, services and technologies; the acceleration of technological renewal processes, which leads to an intensive interaction of science, R & D and production; reengineering and environmental engineering; increase the risk of environmental conflicts in the world. It is shown that for the production of environmentally friendly goods and services, innovative environmental modernization of equipment, technical re-equipment and reconstruction should be carried out. Environmental management should include: setting goals and identifying their priorities; selection of areas for environmentally technical development; assessment of economic and environmental efficiency of possible solutions; drawing up a program of eco-technical development; adjusting the plan and monitoring the implementation of the environmental measures provided for by the program. Sustainable development requires a sound system of innovative environmental measures covering all areas of the company. It is based on responsibility to partners, customers, employees and the public, increased attention to the environment, serious investments in the development of new technologies, and continuous improvement of production processes.
Key words: environmental management, economics, development, socio-ecological development, innovations, innovations, marketing, management.

DOI: 10.32782/2524-0072/2019-20-67

Завантажити статтю (pdf)