УПРАВЛІННЯ МАРКЕТИНГОВОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ З УРАХУВАННЯМ ДОЦІЛЬНОСТІ ВИКОРИСТАННЯ КОМУНІКАЦІЙНИХ ІНСТРУМЕНТІВ ПІДПРИЄМСТВА В МЕРЕЖІ ІНТЕРНЕТ

Тараєвська Леся Степанівна
кандидат економічних наук, доцент,
доцент кафедри менеджменту та адміністрування
Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу

Taraevskaya Lesya
Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas

Управління маркетинговою діяльністю на етапі розвитку інформаційного суспільства не може бути ефективним без використання комунікаційних інструментів підприємства в мережі Інтернет-технологій, одним із таких інструментів є Digital-маркетинг. У статті розглянуто основні характеристики та переваги комунікаційних інструментів підприємства в мережі Інтернет, а саме: корпоративний сайт, контекстна та медійна реклами, крос-брендінг, SMM, SMO, SEM, SEO, подкастинг, блогинг, вірусний маркетинг, прямий маркетинг. Виділено основні фактори ефективності інтегрованих комунікацій в діяльності організацій, а саме: ринковий потенціал бізнесу, вплив товарного, збутового, цінового потенціалу на комунікаційну політику організації; рівень розвитку соціально-корпоративної відповідальності і культури організації; забезпечення високої якості обслуговування. Оцінку ефективності інтегрованих комунікацій здійснено через призму основних показників господарської діяльності.
Ключові слова: управління, маркетингова діяльність, комунікаційна політика, Інтернет-технології, Digital маркетинг, крос-брендінг.

Тараевская Л.С. УПРАВЛЕНИЕ МАРКЕТИНГОВОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬЮ С УЧЕТОМ ЦЕЛЕСООБРАЗНОСТИ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ КОММУНИКАЦИОННЫХ ИНСТРУМЕНТОВ ПРЕДПРИЯТИЯ В СЕТИ ИНТЕРНЕТ
Управление маркетинговой деятельностью на этапе развития информационного общества не может быть эффективным без использования коммуникационных инструментов предприятия в сети Интернет-технологий, одним из таких инструментов является Digital-маркетинг. В статье рассмотрены основные характеристики и преимущества коммуникационных инструментов предприятия в сети Интернет, а именно: корпоративный сайт, контекстная и медийная реклама, кросс-брендинг, SMM, SMO, SEM, SEO, подкастинг, блоггинг, вирусный маркетинг, прямой маркетинг. Выделены основные факторы эффективности интегрированных коммуникаций в деятельности организаций, а именно: рыночный потенциал бизнеса, влияние товарного, сбытового, ценового потенциала на коммуникационную политику организации; уровень развития социально-корпоративной ответственности и культуры организации; обеспечение высокого качества обслуживания. Оценку эффективности интегрированных коммуникаций осуществлено через основные показатели хозяйственной деятельности.
Ключевые слова: управление, маркетинговая деятельность, коммуникационная политика, Интернет-технологии, Digital-маркетинг, кросс-брендинг.

Taraevskaya Lesya. MANAGEMENT OF MARKETING ACTIVITY TAKING INTO ACCOUNT THE EXPEDIENCY OF USING COMMUNICATION TOOLS OF THE ENTERPRISE IN THE INTERNET
In today's conditions of rapid development of science, technology and technology, the intensification of competition for the consumer, only an organization that creatively applies marketing management in its activity can succeed, constantly seeking new ways of implementation and adaptation of the product to continuously changing conditions of existence. That is why there is a need for a more detailed study of communication tools in the information society in terms of the effectiveness of their use in the management of marketing activities in order to achieve their goals. The article deals with the main characteristics and advantages of the company's communication tools on the Internet, namely: corporate website, contextual and display advertising, cross-branding, SMM, SMO, SEM, SEO, podcasting, blogging, viral marketing, direct marketing. It is proved that among all the variety of marketing tools it is important to choose exactly those communication tools that will reinforce each other's actions and meet the needs of the target market. The main factors of the effectiveness of integrated communications in the activity of organizations are highlighted, namely: market potential of business, influence of commodity, sales, price potential on the communication policy of the organization; the level of development of social and corporate responsibility and culture of the organization; providing high quality service. The evaluation of the effectiveness of integrated communications is carried out by comparing the analysis of costs and benefits both in scale of the enterprise and individual marketing projects. It is substantiated that the use of communication tools of enterprises on the Internet is: the environment and management mechanism; tool for integrating all types of business activities; a means of informing, convincing and increasing the level of customer loyalty; the necessary condition for building a positive image of the enterprise; a means of ensuring flexibility and adaptability of the enterprise; a prerequisite for the development of personnel and innovation potential; a means of forming an organizational culture based on the unity of goals and values.
Key words: management, marketing activity, communication policy, Internet technologies, digital marketing, cross-branding.

DOI: 10.32782/2524-0072/2019-20-55

Завантажити статтю (pdf)