СТАН ТА ОСОБЛИВОСТІ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ КНИЖКОВИХ ВИДАВНИЦТВ УКРАЇНИ

Сухорукова Ольга Аркадіївна
кандидат економічних наук,
доцент кафедри менеджменту видавничо-поліграфічної галузі
Національного технічного університету України
«Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»

Sukhorukova Olga
National Technical University of Ukraine
«Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute»

У статті розглянуті актуальні проблеми зовнішньоекономічної діяльності у книговидавничій справі. Проаналізовано статистичні та розрахункові показники експорту та імпорту книжкової продукції в Україні, охарактеризована географічна структура міжнародних зв’язків, визначено пріоритетні напрями зовнішньоторговельної діяльності видавництв, виявлені недоліки наявного статистичного обліку міжнародної торгівлі. Охарактеризовано умови та наслідки співпраці з іноземними видавництвами на контрактних засадах. Окреслені проблеми реалізації зовнішньоекономічної діяльності у книговиданні. Розроблено комплекс рекомендацій щодо вдосконалення міжнародної діяльності видавництв, що може бути реалізований на мікрорівні.
Ключові слова: видавництва, експорт, імпорт, ліцензійні угоди, стратегія, міжнародні книжкові ярмарки, управління правами.

Сухорукова О.А. СОСТОЯНИЕ И ОСОБЕННОСТИ ВНЕШНЕЭКОНОМИЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ КНИЖНЫХ ИЗДАТЕЛЬСТВ УКРАИНЫ
В статье рассмотрены актуальные проблемы внешнеэкономической деятельности в книгоиздании. Проанализированы показатели экспорта и импорта книжной продукции в Украине, географическая структура, выявлены основные направления внешнеторговой деятельности издательств, недостатки статистического учета международной торговли. Охарактеризованы условия сотрудничества с иностранными издательствами на контрактной основе. Обозначены проблемы осуществления внешнеэкономической деятельности отечественных издательств. Разработан комплекс рекомендаций по совершенствованию международной деятельности издательств, который может быть реализован на микроуровне.
Ключевые слова: издательства, экспорт, импорт, лицензионные соглашения, международные книжные ярмарки, стратегия, управление правами.

Sukhorukova Olga. STATUS AND FEATURES OF FOREIGN ECONOMIC ACTIVITY OF UKRAINІАN BOOK PUBLISHING HOUSES
Distribution of books on the national and global levels plays significant role in educational, scientific and economic processes. Integration into the world economy, particulary in European economic space, actualizes the problems of estimating and development the foreign economic potential in publishing. The purpose of the article is to analyze the foreign economic activity of book publishing enterprises, to diagnose the actual problems of its implementation, and to develop proposals for its improvement. Research methodology: general scientific methods, tabular and economic-statistical methods, the position of the theory of international economic relations for calculation of foreign trade indicators and their estimation. Information base: the scientific and reference literature on the research topic, materials of the State Statistics Service of Ukraine and the State Fiscal Service of Ukraine, expert survey data. The main types of foreign economic activity publishing houses are: international trade in publishing products; licensing agreements with foreign publishers; participation in international book events; contracts with foreign printing companies. The main problems of the external relations are cultural and language barriers; shortage of financial and labor resources; weakness of marketing communications; fragmentation of the publishing environment; imperfection of state support; inadequate statistic information. Increasing competitiveness and activating foreign trade requires: the formation of sustainable domestic demand for book products, the development of related industries and reducing the import dependence. The content of the foreign trade strategies in publishing are described. It has also considered measures to enhancing cooperation with other participants of the publishing and media industry. Recommendations can be used in the practice of domestic book publishers for activation and improvement of international activity.
Key words: publishing houses, export, import, license agreements, international book fairs, strategy, rights management.

DOI: 10.32782/2524-0072/2019-20-54

Завантажити статтю (pdf)