ВПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙНИХ МЕТОДІВ ПІДВИЩЕННЯ МІЖНАРОДНОЇ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ СУБ’ЄКТІВ МІЖНАРОДНОГО БІЗНЕСУ

Синиця Світлана Михайлівна
кандидат економічних наук, доцент,
доцент кафедри обліку та фінансів
Івано-Франківського навчально-наукового інституту менеджменту
Тернопільського національного економічного університету
Фурса Тетяна Петрівна
кандидат економічних наук доцент,
доцент кафедри обліку та фінансів
Івано-Франківського навчально-наукового інституту менеджменту
Тернопільського національного економічного університету

Synytsia Svetlana, Fursa Tetiana
Ivano-Frankivsk Educational and Scientific Institute of Management of
Ternopil National Economic University

Розглянуто теоретико-методичні аспекти конкурентоспроможності суб’єктів міжнародного бізнесу, а саме сутність поняття «конкурентоспроможність». Визначено умови та чинники виникнення конкурентних переваг та конкурентоспроможності підприємств під час роботи на міжнародних ринках. Відповідно, основним напрямом підвищення конкурентоспроможності на міжнародному рівні визначено розвиток інноваційної діяльності, впровадження у виробництво новітніх технологій, сучасних виробів нової техніки, запобігання відтоку високоінтелектуальних і обдарованих працівників за кордон. Охарактеризовано інноваційні підходи до підвищення конкурентоспроможності підприємств в Україні, а також чинники макросередовища, які безпосередньо впливають на формування інноваційної діяльності підприємств. Здійснено аналіз тенденцій упровадження інноваційних технологій підвищення конкурентоспроможності суб’єктів міжнародного бізнесу, зокрема аналіз проблеми підвищення конкурентоспроможності промислових підприємств України та аналіз інноваційної спроможності економіки України, а також інноваційної активності промислових підприємств. Визначено напрями впровадження інноваційних методів підвищення конкурентоспроможності суб’єктів міжнародного бізнесу.
Ключові слова: конкурентоспроможність, конкурентні переваги, інновації, суб’єкти міжнародного бізнесу.

Синица С.М., Фурса Т.П. ВНЕДРЕНИЕ ИННОВАЦИОННЫХ МЕТОДОВ ПОВЫШЕНИЯ МЕЖДУНАРОДНОЙ КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТИ СУБЪЕКТОВ МЕЖДУНАРОДНОГО БИЗНЕСА
Рассмотрены теоретико-методические аспекты конкурентоспособности субъектов международного бизнеса, а именно сущность понятия «конкурентоспособность». Определены условия и факторы возникновения конкурентных преимуществ и конкурентоспособности предприятий при работе на международных рынках. Соответственно, основным направлением повышения конкурентоспособности на международном уровне определено развитие инновационной деятельности, внедрение в производство новейших технологий, современных изделий новой техники, предотвращение оттока высокоинтеллектуальных и одаренных работников за границу. Охарактеризованы инновационные подходы к повышению конкурентоспособности предприятий в Украине, а также факторы макросреды, которые непосредственно влияют на формирование инновационной деятельности предприятий. Осуществлен анализ тенденций внедрения инновационных технологий повышения конкурентоспособности субъектов международного бизнеса, в частности анализ проблемы повышения конкурентоспособности промышленных предприятий Украины и анализ инновационной способности экономики Украины, а также инновационной активности промышленных предприятий. Определены направления внедрения инновационных методов повышения конкурентоспособности субъектов международного бизнеса.
Ключевые слова: конкурентоспособность, конкурентные преимущества, инновации, субъекты международного бизнеса.

Synytsia Svetlana, Fursa Tetiana. IMPLEMENTATION OF INNOVATIVE METHODS FOR INCREASING THE COMPETITIVENESS OF INTERNATIONAL BUSINESS ENTITIES
Theoretical and methodical aspects of the competitiveness of subjects of international business are considered, namely: the essence of the concept of "competitiveness" and innovation. The conditions and factors of the emergence of competitive advantages and competitiveness of enterprises when working in international markets are determined. Accordingly, the main direction of increasing competitiveness at the international level is the development of innovation activities, the introduction of the production of advanced technologies, modern products of new technology, prevention of the outflow of highly intelligent and gifted workers abroad. The innovative approaches to improving the competitiveness of enterprises in Ukraine, as well as macro-environment factors, which directly influence the formation of innovative activity of enterprises, are described. The competitiveness of Ukrainian enterprises in the world market is characterized by the position of the country in the most famous world rankings. The analysis of tendencies of introduction of innovative technologies for increasing the competitiveness of subjects of international business, in particular analysis of the problem of increasing the competitiveness of industrial enterprises of Ukraine, and analysis of the innovative capacity of the Ukrainian economy as well as the innovative activity of industrial enterprises has been carried out. It is noted that the creation of large, high-tech corporate structures, which has a number of important advantages in comparison with small and medium-sized businesses, plays a significant role in forming an effective structure of the national economy and in strengthening the economic and scientific and technical integration of Ukraine. The directions of increase of the level of competitiveness of products by means of introduction of innovative methods of increase of competitiveness of subjects of international business are determined.
Key words: competitiveness, competitive advantages, innovations, subjects of international business.

DOI: 10.32782/2524-0072/2019-20-51

Завантажити статтю (pdf)