ОСОБЛИВОСТІ СТРАТЕГІЧНИХ ПАРТНЕРСТВ У СУЧАСНИХ УМОВАХ ГОСПОДАРЮВАННЯ

Селезньова Галина Олександрівна
кандидат економічних наук,
доцент кафедри економіки підприємства та менеджменту
Харківського національного економічного університету
імені Семена Кузнеця

Seleznova Halyna
Simon Kuznets Kharkiv National University of Economics

Стаття присвячена визначенню особливостей стратегічних партнерських відносин як напряму формування конкурентних переваг вітчизняних підприємств у сучасних умовах господарювання. Визначено переваги стратегічних партнерських відносин, зазначено цілі стратегічних партнерів та форми їхнього співробітництва, визначено переваги кооперації як основи стратегічних партнерств. Розглянуто етапи створення партнерств та відзначено роль етапів визначення партнерів і побудови взаємодії. Розглянуто організаційні умови створення ефективних стратегічних партнерств. Досліджено проблеми та недоліки, а також ризики, з якими можуть стикатися підприємства у процесі пошуку форм взаємодії та вибору партнерів, урахування яких дасть змогу забезпечити підприємству можливість не тільки посилювати власні конкурентні переваги, але й використовувати переваги партнерів та отримувати синергічний ефект від співпраці. Зазначено аспекти, на які необхідно звернути увагу для забезпечення ефективної співпраці.
Ключові слова: стратегічні партнерства, співпраця, партнери, конкурентні переваги, форми взаємодії, кооперація.


Селезнева Г.А. ОСОБЕННОСТИ СТРАТЕГИЧЕСКИХ ПАРТНЕРСТВ В СОВРЕМЕННЫХ УСЛОВИЯХ ХОЗЯЙСТВОВАНИЯ
Статья посвящена определению особенностей стратегических партнерских отношений как направления формирования конкурентных преимуществ отечественных предприятий в современных условиях хозяйствования. Определены преимущества стратегических партнерских отношений, указано цели стратегических партнеров и формы их сотрудничества, определены преимущества кооперации как основы стратегических партнерств. Рассмотрены этапы создания партнерств и отмечена роль этапов определения партнеров и построения взаимодействия. Рассмотрены организационные условия создания эффективных стратегических партнерств. Исследованы проблемы и недостатки, а также риски, с которыми могут сталкиваться предприятия в процессе поиска форм взаимодействия и выбора партнеров, учет которых позволит обеспечить предприятию возможность не только усиливать свои конкурентные преимущества, но и использовать преимущества партнеров и получать синергетический эффект от сотрудничества. Указаны аспекты, на которые необходимо обратить внимание для обеспечения эффективного сотрудничества.
Ключевые слова: стратегические партнерства, сотрудничество, партнеры, конкурентные преимущества, формы взаимодействия, кооперация.

Seleznova Halyna. FEATURES OF STRATEGIC PARTNERSHIPS IN MODERN CONDITIONS OF BUSINESS
The article is devoted to the definition of the specific features of strategic partnership relations as a direction of formation of competitive advantages of enterprises in modern conditions. The basis of the strategic partnership is the cooperation of management of firms, due to mutual participation in in the capital, the coincidence of strategic interests in the development and diversification of production, expansion of markets, entry into new markets, etc. Combining with other companies provides additional resources, allowing participants to grow and expand faster and more efficiently. Strategic partnership involves coordination of the activities of firms that participate in it. By the degree of deepening of cooperation and pooling of resources, there can be distinguished different forms of strategic partnership. The large number of benefits and positive results of strategic cooperation does not exclude certain problems and weaknesses that arise in the process of cooperation. Effective cooperation between the activities of independent companies is a difficult task (considering their different motivations and goals, which are sometimes controversial). Creation of partnerships should be carried out at certain stages. Particular attention should be paid to the stages of partner identification and interaction construction. During their implementation, it is necessary to pay attention to certain features. Consequently, it can be concluded that in today's conditions, one of the most appropriate ways of creating competitive advantages is strategic partnership in various forms, the use of which ensures the company not only to increase its own competitive advantages, but also to use the benefits of partners and to obtain a synergistic effect of cooperation. But it should be noted that the partnership has certain disadvantages. This necessitates a thorough analysis of the choice of possible partners and forms of cooperation with them, as well as compliance with certain rules of cooperation. This will allow enterprises to avoid most problems in applying different forms of collaboration and co-operation strategies.
Key words: strategic partnerships, cooperation, partners, competitive advantages, forms of interaction, cooperation.

DOI: 10.32782/2524-0072/2019-20-50

Завантажити статтю (pdf)