ІНСТРУМЕНТИ ФОРМУВАННЯ ЛОЯЛЬНОСТІ СПОЖИВАЧІВ ПРОДУКЦІЇ М’ЯСОПЕРЕРОБНИХ ПІДПРИЄМСТВ НА МІСЦЕВОМУ РІВНІ

Осадчук Ірина Віталіївна
кандидат сільськогосподарських наук,
доцент кафедри менеджменту організацій
ДВНЗ «Херсонський державний аграрний університет
Боліла Світлана Юріївна
кандидат сільськогосподарських наук,
доцент кафедри менеджменту організацій
ДВНЗ «Херсонський державний аграрний університет»

Osadchuk Irina, Bolila Svitlana
State Higher Educational Institution
“Kherson State Agricultural University”

У статті досліджено елементи процесу залучення та утримання споживачів продукції м’ясопереробних підприємств, які забезпечують їх динамічний розвиток і процвітання на місцевому продовольчому ринку. Підкреслено, що для вітчизняного ринку м’ясо-ковбасних виробів характерна локальність. Встановлено, що зміцнення позицій лідерства по виробництву та реалізації м’ясних та ковбасних виробів вимагає розроблення та впровадження в практику комунікацій підприємства – продуцента м’ясопереробної продукції зі споживачами дієвої програми лояльності. Задля досягнення її максимальної результативності з урахуванням реальних умов на ринку м. Херсона слід застосовувати концепцію ринкової сегментації. Складено перелік основних чинників, що впливають на здійснення споживачем покупки. Визначено дієві інструменти формування лояльності споживачів продукції м’ясопереробних підприємств на місцевому ринку м. Херсона.
Ключові слова: м’ясопереробні підприємства, лояльність споживачів, місцевий ринок, дослідження ринку, сегментація споживачів.

Осадчук И.В., Болелая С.Ю. ИНСТРУМЕНТЫ ФОРМИРОВАНИЯ ЛОЯЛЬНОСТИ ПОТРЕБИТЕЛЕЙ ПРОДУКЦИИ МЯСОПЕРЕРАБАТЫВАЮЩИХ ПРЕДПРИЯТИЙ НА МЕСТНОМ УРОВНЕ
В статье исследованы элементы процесса привлечения и удержания потребителей продукции мясоперерабатывающих предприятий, которые обеспечивают их динамическое развитие и процветание на местном продовольственном рынке. Подчеркнуто, что для отечественного рынка мясоколбасных изделий характерна локальность. Установлено, что укрепление позиций лидерства по производству и реализации мясных и колбасных изделий требует разработки и внедрения в практику коммуникаций предприятия – продуцента мясоперерабатывающей продукции с потребителями действенной программы лояльности. Для достижения ее максимальной результативности с учетом реальных условий на рынке г. Херсона необходимо применять концепцию рыночной сегментации. Составлен перечень основных факторов, которые влияют на осуществление потребителем покупки. Определены действенные инструменты, формирующие лояльность потребителей продукции мясоперерабатывающих предприятий на местном рынке г. Херсона.
Ключевые слова: мясоперерабатывающие предприятия, лояльность потребителей, местный рынок, исследование рынка, сегментация потребителей.

Osadchuk Iryna, Bolila Svitlana. TOOLS FOR CREATING LOYALTY OF CONSUMERS OF PRODUCTS OF MEAT PROCESSING ENTERPRISES AT THE LOCAL LEVEL
The article studies elements of the process of attracting and retaining consumers of products of meat processing enterprises, which provide their dynamic development and advantages in the local food market. It is emphasized that the domestic market for meat and sausage products is characterized by locality. It is established that strengthening leading positions in production and sale of meat products and sausages requires developing and implementing communications of meat processing enterprise with consumers of an effective loyalty program. In order to achieve its maximum effectiveness, taking into account real conditions in the Kherson market, the concept of market segmentation should be applied. A list of main factors influencing the consumer’s purchase is drawn: taste, affordable price, naturalness, trademark and presentable appearance, product prevalence, wide assortment, promotions, merchandising and point-of-purchase advertising, salesperson advice, storage duration, high-quality packaging. The main goals of the formation of consumer loyalty to meat processing products for leading trademarks represented in the market are: raising awareness of potential consumers, formation of positive image of a brand, attraction of new consumers, increase in the level of customer loyalty, strengthening the position of new types of products, expanding the market share. When developing a complex of measures to build the loyalty of consumers of meat and sausage products, one should take into account local preferences for the taste range, differences in local traditions of perception of the product, attitude towards local producers, and other features of different territorial sales channels.
Efficient tools for forming consumer loyalty to products of meat processing enterprises in the local market are determined: the quality and organic nature of the enterprise’s products, the acceptability of prices for it from the viewpoint of the producer’s social and ethical behavior, the variety of assortment, the convenience of the location of sales point and its mode of operation, the availability of access and parking, the professional design of the place of sales, structured presentation of information provided on-site, fast service, appearance of staff, the possibility of obtaining professional advice, as well as measures to attract consumers: gifts to customers, prize drawing, distribution of samples of goods to potential buyers, tasting, gift certificates, discounts on goods during carrying out exhibition fairs.
Key words: meat processing enterprises, customer loyalty, local market, market research, customer segmentation.

DOI: 10.32782/2524-0072/2019-20-46

Завантажити статтю (pdf)