КОНКУРЕНТНІ ПЕРЕВАГИ ПІДПРИЄМСТВ ПО ВИРОЩУВАННЮ КРУП’ЯНИХ КУЛЬТУР

Нісходовська Олена Юріївна
кандидат економічних наук,
асистент кафедри
економіки, підприємництва, торгівлі та біржової діяльності
Подільського державного аграрно-технічного університету
Марусей Тетяна Володимирівна
кандидат економічних наук,
доцент кафедри інформаційних технологій
Подільського державного аграрно-технічного університету

Niskhodovska Olena, Marusei Tetiana
State Agrarian and Engineering University in Podilya

Конкуренція нерозривно пов’язана з конкурентними перевагами підприємства, які формують його конкурентоспроможність та спонукають до розроблення конкурентної стратегії. Отже, поняття «конкуренція», «конкурентні переваги» та «конкурентоспроможність підприємства» тісно пов’язані між собою, адже конкурентоспроможність підприємства виявляється в умовах конкуренції, а конкурентні переваги є основою забезпечення конкурентоспроможності. Однак всі погоджуються з тим, що конкурентоспроможність необхідно розглядати на чотирьох рівнях, а саме на рівнях країни, регіону (галузі), підприємства й товару (продукції). Отже, під час дослідження конкурентоспроможності необхідно визначити критерії оцінювання, її джерела та фактори, що впливають на рівень конкурентоспроможності. Конкурентоспроможність підприємства в умовах ринкової економіки є узагальнюючою характеристикою діяльності господарюючого суб’єкта, яка відображає рівень ефективності використання ним економічних ресурсів відповідно до ефективності використання економічних ресурсів конкурентами. Джерелом та фактором конкурентоспроможності підприємства є його конкурентні переваги. Вони забезпечують стабільність прибутку, можливість зростання економічних показників у довгостроковій перспективі, створюють бар’єри для входу на ринок нових конкурентів тощо.
Ключові слова: конкурентні переваги, конкурентоспроможність, конкуренція, підприємства, вирощування, круп’яні культури.

Нисходовская Е.Ю., Марусей Т.В. КОНКУРЕНТНЫЕ ПРЕИМУЩЕСТВА ПРЕДПРИЯТИЙ ПО ВЫРАЩИВАНИЮ КРУПЯНЫХ КУЛЬТУР
Конкуренция неразрывно связана с конкурентными преимуществами предприятия, которые формируют его конкурентоспособность и побуждают к разработке конкурентной стратегии. Итак, понятия «конкуренция», «конкурентные преимущества» и «конкурентоспособность предприятия» тесно связаны между собой, ведь конкурентоспособность предприятия проявляется в условиях конкуренции, а конкурентные преимущества являются основой обеспечения конкурентоспособности. Однако все соглашаются с тем, что конкурентоспособность необходимо рассматривать на четырех уровнях, а именно на уровнях страны, региона (отрасли), предприятия и товара (продукции). Итак, при исследовании конкурентоспособности необходимо определить критерии оценивания, ее источники и факторы, влияющие на уровень конкурентоспособности. Конкурентоспособность предприятия в условиях рыночной экономики является обобщающей характеристикой деятельности хозяйствующего субъекта, которая отражает уровень эффективности использования им экономических ресурсов в соответствии с эффективностью использования экономических ресурсов конкурентами. Источником и фактором конкурентоспособности предприятия являются его конкурентные преимущества. Они обеспечивают стабильность прибыли, возможность роста экономических показателей в долгосрочной перспективе, создают барьеры для входа на рынок новых конкурентов и т. п.
Ключевые слова: конкурентные преимущества, конкурентоспособность, конкуренция, предприятия, выращивание, крупяные культуры.

Niskhodovska Olena, Marusei Tetiana. COMPETITIVE ADVANTAGES OF GROWING ENTERPRISES CEREAL CROPS
Competition is inextricably linked with the competitive advantages of the enterprise, which form its competitiveness and encourage the development of a competitive strategy. Consequently, the notion of “competition”, “competitive advantages” and “competitiveness of the enterprise” are closely interconnected: the competitiveness of the enterprise is manifested in a competitive environment, and competitive advantages are the basis for ensuring competitiveness. But everybody agrees that competitiveness needs to be considered at four levels: country, region (industry), enterprise and product (product) level, etc. Consequently, in the study of competitiveness, it is necessary to determine the criteria for evaluation, its sources and factors that affect the level of competitiveness. In order to cover the potential demand of buckwheat market (both domestic and export), it is necessary to increase the gross area under buckwheat slightly. It is about introducing new varieties with high and stable yields, reaching specified yield levels and exceeding them, that realize the genetic potential of intensive technologies, as well in locating buckwheat crops across the regions of Ukraine in efficient and scientifically justified way. Competitiveness of an enterprise in the conditions of a market economy is a generalizing characteristic of the business entity, which reflects the level of efficiency of its use of economic resources in accordance with the efficiency of the use of economic resources by competitors. The source and factor of the company’s competitiveness is its competitive advantages. They ensure the stability of profit, the possibility of growth of economic indicators in the long run; create barriers to entering newcomers’ markets and soon. Overcoming the technology backwardness of the Food & Farming industry in the short-term perspective requires an integral system of new approaches to business development in the areas of Science and Technology, introducing innovations into production, that is establishment of management and financial mechanism for the development of innovation processes in the industry.
Key words: competitive advantages, competitiveness, competition, enterprises, cultivation, cereal crops.

DOI: 10.32782/2524-0072/2019-20-44

Завантажити статтю (pdf)