ІННОВАЦІЙНИЙ МАРКЕТИНГ ЯК ЗАПОРУКА УСПІХУ СТАРТАП-ПРОЕКТУ

Данілова Людмила Леонідівна
кандидат економічних наук, доцент,
Київський національний торговельно-економічний університет
Марчук Андрій Васильович
студент
Київський національний торговельно-економічний університет

Danilova Liudmyla, Marchuk Andrii
Kyiv National University of Trade and Economics

У статті визначено актуальність розроблення та впровадження стартапів в економіку держави. Розглянуто декілька підходів до трактування терміна «стартап». Наведено приклади найбільш успішних українських стартапів. Визначено фактори, які необхідно дослідити під час розроблення стартапу. Доведено, що інноваційний маркетинг повинен бути орієнтованим на тісний контакт самих розробників стартап-проекту зі споживачем Запропоновано маркетингові інструменти просування інноваційної продукції на ринок. Наголошено про необхідність застосування інструментів маркетингу під час розроблення успішних стартапів, що відповідають потребам ринку.
Ключеві слова: інновації, стартап, компанія, інноваційний маркетинг, стартап-проект, стартап-індустрія, платформа Prometheus, стартап PetCube, маркетинг стартапу, стратегія інноваційного маркетингу, анкетування, опитування, маркетингові інструменти просування інноваційної продукції.

Данилова Л.Л., Марчук А.В. ІННОВАЦІЙНИЙ МАРКЕТИНГ ЯК ЗАПОРУКА УСПІХУ СТАРТАП-ПРОЕКТУ
В статье определена актуальность разработки и внедрения стартапов в экономику страны. Рассмотрено несколько подходов к определению понятия «стартап». Приведены примеры наиболее успешных украинских стартапов. Определены факторы, которые необходимо исследовать при разработке стартапа. Определено, что инновационный маркетинг должен быть ориентирован на тесный контакт разработчиков стартап-проекта с потребителем. Предложены маркетинговые инструменты продвижения инновационной продукции на рынок. Сделан акцент на необходимости использования инструментов маркетинга при разработке успешных стартапов, которые соответствуют потребностям рынка.
Ключевые слова: инновации, стартап, компания, инновационный маркетинг, стартап-проект, стартап-индустрия, платформа Prometheus, стартап PetCube, маркетинг стартапа, стратегия инновационного маркетинга, анкетирование, опрос, маркетинговые инструменты продвижения инновационной продукции.

Danilova Liudmyla, Marchuk Andrii. INNOVATIVE MARKETING AS AN IMPORTANT COMPONENT OF SUCCESS STARTUP
The article determines the relevance of the development and implementation of startups in the state economy, data was given about the high place that Ukraine takes in the world ranking of countries by the number of startups. The necessity of theoretical substantiation and analysis of successful and failed startup projects is noted. However, the marketing principles of startup projects in their work are not sufficiently revealed, which confirms the relevance of the research. The article has examples of the most successful Ukrainian startups, among them the world-renowned project that has revolutionized education which called “Prometheus” − a platform for online distance education courses that has had a significant impact on the educational system of Ukraine as a whole. The factors that need to be investigated when developing a startup are identified. The article proved that innovative marketing should be focused on the close contact of the developers of the startup project with the consumer. The factors that need to be investigated when developing a startup are identified. First, you need to find an unsatisfied need or one that we can satisfy other, better than existing, way; determine the demand and goods or services that satisfy this need in a certain way; to investigate the behavior of buyers and the dynamics of their benefits; determine the possibility of fixing new items on the market; to develop marketing measures in order to influence the formation of demand for a new product or service; to evaluate the costs and benefits of developing and launching startup on the market. It has been pointed out that surveys are currently very popular, which make it possible to follow changes in the attitude of buyers to a product or service, as well as to identify certain aspects that will need to be corrected in the future.
Key words: innovation, startup, company, innovative marketing, startup project, startup industry, Prometheus platform, PetCube startup, startup marketing, innovation marketing strategy, questionnaires, surveys, marketing tools for promoting innovative products.

DOI: 10.32782/2524-0072/2019-20-26

Завантажити статтю (pdf)