ДІАГНОСТИКА ТА СТРУКТУРИЗАЦІЯ ІНТЕГРАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ ТУРИСТИЧНИХ ПІДПРИЄМСТВ

Босовська Мирослава Веліксівна
доктор економічних наук, професор кафедри готельно-ресторанного бізнесу
Київського національного торговельно-економічного університету
Ведмідь Надія Іванівна
доктор економічних наук,
декан факультету ресторанно-готельного та туристичного бізнесу
Київського національного торговельно-економічного університету
Кулик Марія Володимирівна
кандидат економічних наук, доцент кафедри готельно-ресторанного бізнесу
Київського національного торговельно-економічного університету

Bosovska Myroslava, Vedmid Nadiia, Kulyk Mariia
Kyiv National University of Trade and Economics, Ukraine

Стаття присвячена питанням діагностики та структурування інтеграційних процесів туристичних підприємств. За результатами оцінювання інтеграційних тенденцій туристичних підприємств з урахуванням параметрів їхньої діяльності (динаміка збуту туристичного продукту, його структура, частка ринку, обсяг надходжень, рівень інтегрування та взаємодії підприємств) запропоновано національний туристичний ринок розглядати як дворівневу систему формування та реалізації туристичного продукту. Верхній рівень формують мультипрофільні транснаціональні формати взаємодії підприємств; нижній рівень – це туристичні оператори та агенти, які співпрацюють із зарубіжними ринками через мережу посередницьких організацій. За результатами декомпонування та реконфігурації суб’єктів туристичної діяльності на основі рівнів, різновидів, інтенсивності та специфіки розвитку інтеграційної взаємодії виокремлено 10 моделей інтеграційної взаємодії підприємств, які згруповано у розрізі континуумів. Визначено напрями стратегічного розвитку зазначених континуумів підприємств у контексті інтеграційної взаємодії.
Ключові слова: інтеграція, інтеграційний процес, інтеграційна взаємодія, інтеграційний розвиток, туризм, туристичне підприємство.

Босовская М.В., Ведмидь Н.И., Кулик М.В. ДИАГНОСТИКА И СТРУКТУРИРОВАНИЕ ИНТЕГРАЦИОННЫХ ПРОЦЕССОВ ТУРИСТИЧЕСКИХ ПРЕДПРИЯТИЙ
Статья посвящена вопросам диагностики и структурирования интеграционных процессов туристических предприятий. На основе результатов оценки интеграционных тенденций туристических предприятий с учетом параметров их деятельности (динамика сбыта туристического продукта, его структура, доля рынка, объем поступлений, уровень интеграции и взаимодействия предприятий) предложено национальный туристический рынок рассматривать как двухуровневую систему формирования и реализации туристического продукта. Верхний уровень представлен мультипрофильными транснациональными форматами взаимодействия предприятий; нижний уровень – это туристические операторы и агенты, которые сотрудничают с зарубежными рынками через сеть посреднических организаций. По результатам декомпонирования и реконфигурации субъектов туристической деятельности на основе уровней, разновидностей, интенсивности и специфики развития интеграционного взаимодействия с учетом экономических параметров операционной деятельности выделены 10 моделей интеграционного взаимодействия предприятий, которые сгруппированы в разрезе континуумов. Определены направления стратегического развития указанных континуумов предприятий в контексте интеграционного взаимодействия.
Ключевые слова: интеграция, интеграционный процесс, интеграционное взаимодействие, интеграционное развитие, туризм, туристическое предприятие.

Bosovska Myroslava, Vedmid Nadiia, Kulyk Mariia. TOURIST ENTERPRISES' INTEGRATION PROCESSES DIAGNOSTICS AND STRUCTURING
The article deals with the theoretical understanding of the necessity of the development of integration processes at different hierarchical levels of the tourist system of Ukraine. It is connected with globalization of their tendencies and internationalization of business, strengthening of competition, activation of transformational changes in the Ukrainian economic sphere according the direction of tourist enterprises' integration and the search for new perspectives and vectors of interaction development and efforts and resources consolidation. This made it possible to conclude on the need for a constructive scientific rethinking of the varieties of integration processes. The article is devoted to questions of diagnostics and structuring of tourist enterprises' integration processes. The results of the evaluation of tourist enterprises' integration tendencies are taking into account their parameters (sales dynamics of tourism product, its structure, market share, volume of revenues, level of integration and interaction of enterprises), allowed to state that the national tourism market has a two-tier system of formation and realization of tourist product. The upper level forms multidisciplinary transnational forms of interaction between enterprises and sales of tourism products. The lower level is tourism operators and agents who cooperate with overseas markets through the intermediary organizations network. According to the results of the decomposition and reconfiguration of tourism activity subjects on the basis of levels, varieties, intensity and specificity of the development of integration interaction, taking into account the economic parameters of operational activity, 10 models of enterprises' integration, which are grouped in the context of distinguished parts. The directions of strategic development of these parts of enterprises in the context of integration interaction, which are aimed at ensuring the uniqueness of the tourist product, use of market opportunities taking into account the peculiarities of the industry development and the principles of integration, which are determined. The research confirmed that in order to further develop the methodological tools for diagnosing integration processes are necessary to carry out a comprehensive analysis of their effectiveness.
Key words: integration, integration process, integration integration, integration development, tourism, tourism enterprise.

DOI: 10.32782/2524-0072/2019-20-19

Завантажити статтю (pdf)