СТАН ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ РИНКУ СИРУ В УКРАЇНІ В УМОВАХ ГЛОБАЛІЗАЦІЇ

Ковінько Олена Миколаївна
доктор економічних наук, доцент кафедри маркетингу та реклами
Вінницького торговельно-економічного інституту
Київського національного торговельно-економічного університету
Панькова Світлана Миколаївна
студентка
Вінницького торговельно-економічного інституту
Київського національного торговельно-економічного університету

Kovinko Olena, Pankova Svitlana
Vinnitsa Trade and Economic Institute of
Kyiv National University of Trade and Economics

Стаття присвячена актуальним питанням виходу українського ринку сиру на міжнародний рівень, визначенню можливостей ефективної співпраці з іншими країнами. Досліджено виробництво сиру в Україні, визначено нюанси функціонування українського ринку сиру, масштаби діяльності цієї галузі. Проаналізовано експортно-імпортну діяльність України в галузі виробництва сиру, а саме рівень задоволеності країни власними продуктами; виробників сиру, які найбільше експортують продукт; основні країни – постачальники сиру в Україну; напрямки експорту продукту Україною. Досліджено те, з якими країнами буде вигідно співпрацювати Україні в галузі торгівлі сиром, за допомогою різних критеріїв (забезпеченість сиром, основні можливі конкуренти, відстань). Виділено основні напрями діяльності країни в цій галузі в подальшому.
Ключові слова: сир, ринок сиру, експорт, імпорт, зовнішньоекономічна діяльність.

Ковинько Е.Н., Панькова С.Н. СОСТОЯНИЕ И ПЕРСПЕКТИВЫ РАЗВИТИЯ РЫНКА СЫРА В УКРАИНЕ В УСЛОВИЯХ ГЛОБАЛИЗАЦИИ
Статья посвящена актуальным вопросам выхода украинского рынка сыра на международный уровень, определению возможностей эффективного сотрудничества с другими странами. Исследовано производство сыра в Украине, определены нюансы функционирования украинского рынка сыра, масштабы деятельности этой отрасли. Проанализирована экспортно-импортная деятельность Украины в области производства сыра, а именно уровень удовлетворенности страны собственными продуктами; производителей сыра, которые больше всех экспортируют продукт; основные страны – поставщики сыра в Украину; направления экспорта продукта Украиной. Доказано то, с какими странами будет выгодно сотрудничать Украине в области торговли сыром, с помощью различных критериев (обеспеченность сыром, основные возможные конкуренты, расстояние). Выделены основные направления деятельности страны в этой области в дальнейшем.
Ключевые слова: сыр, рынок сыра, экспорт, импорт, внешнеэкономическая деятельность.

Kovinko Olena, Pankova Svitlana. THE STATE AND PROSPECTS OF THE DEVELOPMENT OF THE MARKET OF CHEESE IN UKRAINE IN GLOBALIZATION CONDITIONS
Internationalization of national economies is conditioned, first of all, by the development of international markets. It is the cheese market that can be called one of the most dynamic segments of consumption with the ever-increasing volume of production, consumption and conquest of international markets. The article is devoted to the actual issues of the introduction of Ukrainian cheese into the international level, the identification of opportunities for effective cooperation with other countries. The article examines the production of cheese in Ukraine, determines the nuances of the functioning of the Ukrainian cheese market, the scope of this industry. Every year, cheese production in Ukraine is increasing, so the country has the opportunity to export this product. But despite the fact that the total amount of cheese production in Ukraine is increasing, the country imports cheese from abroad. The export-import activity of Ukraine in the field of cheese production is analyzed, namely: the level of satisfaction of the country with its own products, which cheese producers are the largest exporters of cheese, the main supplier countries of cheese in Ukraine, and in what countries Ukraine exports products. Ukraine imports 0.2% of world imports for this product, its ranking in world imports is 68. It is explored, with which countries it will be advantageous to cooperate with Ukraine in the field of cheese trading using different criteria. In order to find new possible cheese sales markets in the world, it is worth analyzing where there is demand for products, and the least competitors, where the most convenient and accessible sales channels. According to the study, a country is identified, with which cooperation it is worth paying special attention. Access to the cheese market of the specified country may provide an opportunity for Ukraine to compensate for half of cheese sold in recent years. The main directions of the country’s activity in this area are outlined in the future.
Key words: cheese, cheese market, export, import, foreign economic activity.

DOI: 10.32782/2524-0072/2019-20-6

Завантажити статтю (pdf)