АСОРТИМЕНТНА ПОЛІТИКА – ВАЖЛИВИЙ ІНСТРУМЕНТ ТОВАРНОЇ ПОЛІТИКИ ТОРГОВЕЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА

Василиха Н.В.
кандидат економічних наук,
доцент кафедри товарознавства та комерційної діяльності
Ужгородського торговельно-економічного інституту
Київського національного торговельно-економічного університету

У статті розглянуто теоретично-методологічні підходи щодо побудови асортиментної політики на торговельному підприємстві. Розкрито сутність асортиментної політики, товарної політики та чинники впливу на розвиток асортиментної політики торговельного підприємства. Обґрунтовано значення асортиментної політики у системі управління торговельним підприємством. Визначено зміст товарної політики в контексті кон’юнктури торгівлі. Зазначено важливість стратегічних підходів для формування асортиментної політики торговельного підприємства. Разом з тим враховано важливість та роль диверсифікації на ринку. За результатами дослідження окреслені основні напрямками розвитку асортиментної політики торговельного підприємства та рекомендацій щодо ефективності асортиментної політики в діяльності торговельного підприємства в сучасних умовах.
Ключові слова: асортиментна політика, ринок, товарна політика, торговельне підприємство, стратегія, диверсифікація.

Василиха Н.В. АССОРТИМЕНТНАЯ ПОЛИТИКА – ВАЖНЫЙ ИНСТРУМЕНТ ТОВАРНОЙ ПОЛИТИКИ ТОРГОВОГО ПРЕДПРИЯТИЯ
В статье рассмотрены теоретически-методологические подходы относительно построения ассортиментной политики на торговом предприятии. Раскрыта сущность ассортиментной политики, товарной политики и факторы влияния на развитие ассортиментной политики торгового предприятия. Обосновано значение ассортиментной политики в системе управления торговым предприятием. Определено содержание товарной политики в контексте конъюнктуры торговли. Отмечена важность стратегических подходов для формирования ассортиментной политики торгового предприятия. Вместе с тем учтена важность и роль диверсификации на рынке. По результатам исследования очерчены основные направлениями развития ассортиментной политики торгового предприятия и рекомендаций относительно эффективности ассортиментной политики в деятельности торгового предприятия в современных условиях.
Ключевые слова: ассортиментная политика, рынок, товарная политика, торговое предприятие, стратегия, диверсификация.

Vasylykha N.V. ASSORTMENT POLICY AS AN IMPORTANT TOOL FOR COMMODITY POLICY OF A TRADING ENTERPRISE
The article deals with theoretical and methodological approaches to the construction of assortment policy at the trade enterprise. There has been revealed the significance and change of associative policy, commodity policy and influence on the development of associate policy of a trading enterprise. The value of associative policy in the management system of a trading company has been substantiated. The content of the commodity policy in the context of the trade situation has been determined, because, taking into account the materials of the study of demand and the trade situation, commodity policy is formed, which is conditioned by the optimization of the product nomenclature and the innovation of the products, and the final condition is obtaining the maximum profit by the trading enterprise. The importance of strategic approaches for the formation of the assortment policy of the trade enterprise has been noted. Assortment policy should be selected taking into account the general purpose and strategic approaches that are put forward by the management of the firm, retail trade enterprise. It involves the organization of sales in a store of a balanced range of goods, which rationally combines goods of different product groups depending on the needs of the market, should take into account the profitability of trading activities. At the same time, the importance and role of diversification in the market have been taken into account. It has been determined that diversification offers advantages in the competition as it increases the possibility of maneuvering in conditions of changing conjunctures, provides a stable part of the market, reduces the risk of innovation, increases the efficiency of research work, allows the company to create production in other sectors. According to the results of the study, the main directions of development of the assortment policy of the trade enterprise and recommendations on the effectiveness of the assortment policy in the activities of the trading company in the current conditions have been outlined.
Keywords: assortment policy, market, commodity policy, trading company, strategy, diversification.

DOI: 10.32782/2524-0072/2018-19-144

Завантажити статтю (pdf)