THE METHODS OF DEVELOPING THE MARKETING STRATEGY OF TOURISM ENTERPRISES

Kozhukhіvska R.B.
PhD (Economics), Associate Professor,
Department of Tourism and Hotel and Restaurant Business,
Uman National University of Horticulture

The marketing strategy of a tourism enterprise is the philosophy of managing an enterprise on marketing principles. Its purpose is to develop key ideas, management solutions and tools for analyzing the market, social environment and resources of the tourism enterprise. The article analyzes the basic principles and methods of formation of the marketing strategy of tourism industry enterprises. It is found that the marketing goal of the enterprise is to conquer the market share and maintain market positions and it necessitates the formation of a strategy. In turn, implementation of the marketing strategy of the tourism enterprise is aimed at creating an attractive tourist product. It is determined that the specificity of marketing policy in the tourism sphere consists in multilevel marketing complex of the enterprise. The basic tasks and necessary conditions for implementation of the marketing strategy of the tourism enterprise are determined. It is summarized that the effective marketing strategy of the tourism enterprise ensures the success of its commercial activity, profitability and becomes a guarantee of the economic development.
Keywords: tourism enterprises, tourist product, marketing strategy, development innovations.

Кожухівська Р.Б. МЕТОДИ РОЗРОБКИ МАРКЕТИНГОВОЇ СТРАТЕГІЇ ТУРИСТИЧНИХ ПІДПРИЄМСТВ
Маркетингова стратегія туристичного підприємства є філософією управління підприємством на принципах маркетингу, метою якого є вироблення основних ідей, управлінських рішень та інструментарію аналізу навколишнього ринкового, соціального середовища і ресурсів туристичного підприємства. У статті досліджено основні принципи та методи формування маркетингової стратегії підприємств туристичної галузі. Встановлено, що маркетингова мета підприємства, полягає у завоюванні частки ринку і утриманні ринкових позицій та обумовлює необхідність формування стратегії, у свою чергу реалізація маркетингової стратегії туристичного підприємства спрямована на створення привабливого туристичного продукту. З’ясовано, що специфіка маркетингової політики у сфері туризму полягає у багаторівневості комплексу маркетингу підприємства. Визначено основні завдання та необхідні умови для реалізації маркетингової стратегії туристичного підприємства. Резюмовано, що ефективна маркетингова стратегія туристичного підприємства забезпечує успіх його комерційної діяльності, прибутковості і стає запорукою економічного розвитку.
Ключові слова: туристичні підприємства, туристичний продукт, маркетингова стратегія, інновації в галузі розвитку.

Кожуховская Р.Б. МЕТОДЫ РАЗРАБОТКИ МАРКЕТИНГОВОЙ СТРАТЕГИИ ТУРИСТИЧЕСКИХ ПРЕДПРИЯТИЙ
Маркетинговая стратегия туристического предприятия это философия управления предприятием на принципах маркетинга, целью которой является выработка основных идей, управленческих решений и инструментария анализа окружающей рыночной, социальной среды и ресурсов туристического предприятия. В статье исследованы основные принципы и методы формирования маркетинговой стратегии предприятий туристической отрасли. Установлено, что маркетинговая цель предприятия заключается в завоевании доли рынка и содержании рыночных позиций и обуславливает необходимость формирования стратегии, в свою очередь реализация маркетинговой стратегии туристического предприятия направлена на создание привлекательного туристического продукта. Определено, что специфика маркетинговой политики в сфере туризма заключается в многоуровневости комплекса маркетинга предприятия. Обозначено основные задачи и необходимые условия для реализации маркетинговой стратегии туристического предприятия. Резюмированы, что эффективная маркетинговая стратегия туристического предприятия обеспечивает успех его коммерческой деятельности, прибыльности и становится залогом экономического развития.
Ключевые слова: туристические предприятия, туристический продукт, маркетинговая стратегия, инновации в области развития.

Завантажити статтю (pdf)